Hoe kun je voorkomen dat je steeds de goedkeuring van je ouders nodig bent om je goed te voelen?

Elke keer als ik mijn vader heb gesproken of beter gezegd, wanneer hij net doet of ik niet bij het gesprek hoor als hij met iemand anders praat (wat me een enorm gevoel van minderwaardigheid geeft), kom ik met zo'n down gevoel thuis dat ik er echt een paar dagen mee zit. De vragen die mijn ouders stellen durf ik vaak niet eerlijk te beantwoorden, als het om prestaties gaat, omdat ik geen zin heb in de kritiek die er achter weg komt. Toch wil ik het diep van binnen graag goed doen om toch die goedkeuring te krijgen. Zelf snap ik eigenlijk niet waarom, want dat lukt pas met een hele goede studie en een goed salaris en zonder dat ik op mijn manier uit de band spring, maar toch verlang ik ernaar het goed te doen. Hoe kom ik hiervan af? Ik ben inmiddels ruimschoots volwassen en zou het fijn vinden mezelf te kunnen zijn bij hun. Maar daarvoor vertrouw ik ze emotioneel gewoon te weinig. Herkent iemand dit en hoe gaat die er mee om?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Poet
9 jaar geleden
Lees hier eens:
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/afhankelijke-persoonlijkheidsstoornis
Poet
9 jaar geleden
Ik denk overigens niet dat jij dee diagnose zou krijgen. Toch geeft het wellicht herkenbare elementen en ideeen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap de bedoeling :), dankjewel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het vrij respectloos van je vader om zo te doen tegen jou. Ook met gesprekken, dat zegt wel wat over hem. En waarom zou je pas recht hebben op "aanzien" als je een goede studie hebt en een baan met hoog salaris? Je krijgt van mij meer respect als je zelf je keuzes maakt. En plezier hebt in wat je doet. Een mens die dat doet, zal ook meer respect hebben voor zichzelf. Mijn oma kraakt dagelijks mijn werk af (ik ben beveiliger) omdat zij vind dat ik dokter of advocaat had moeten worden. Kan me geen zak schelen. Ik vind dit leuk dus ik doe dit, en als ze loopt te zeiken, ben ik weg. Ajuu paraplu, kom wel weer terug als je gezellig doet. Dat is misschien moeilijk, zeker in jouw geval omdat je het over je ouders hebt. Maar zij respecteren jou niet. Dan zeg ik, respect moet je verdienen en dit krijg je niet door maar met alles ja en amen te knikken. Maar door voor jezelf op te komen. Jij bent jij en niet een product wat je ouders graag willen. Als je vader je negeert, onderbreek hem dan "hey pa, ik ga er vandoor, want kennelijk ben ik ongewenst." En als je ouders vragen om je prestaties, vraag dan "Voordat ik daarop antwoord wil ik graag weten wat je van mij wilt horen?" Krijg je een antwoord waar jij je niet in kan vinden? Zeg dan "Oh juist, nou dit gesprek gaan we dus niet voeren want jullie willen iets anders voor mij dan dat ik zelf wil. Ga dat zelf maar doen, want ik wil en doe dat niet." Ik denk dat je daar meer respect mee wint dan "Ja pa, ja ma..." Je ouders zullen in het begin misschien gepikeerd zijn. Maar ze zullen ook merken dat ze een onafhankelijke zoon hebben groot gebracht, die weet wat hij wil en die zelf zijn keuzes durft te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opzich creeer je dan wel ruzie en die hebben we in het verleden wel genoeg gehad. Ik ben het eens met je standpunt, maar het is meer agressief dan assertief en daardoor alleen maar olie op het vuur. Ik denk niet dat ik daarmee meer respect bij mijn ouders krijg. Maar het voelt inderdaad respectloos als iemand zo doet, dat ben ik met je eens.

Het beste antwoord

Die goedkeuring van je ouders willen hebben, heeft elk kind. En ook al ben je ondertussen volwassen, je blijft kind van je ouders.
Het mooiste zou zijn dat je dit je ouders kunt vertellen. Dat je ze kan zeggen dat je hiermee zit. Dat je kan vertellen hoe je je voelt als ze zo reageren.
Maar ik snap heel goed dat dit heel erg moeilijk is, zeker als je ze op emotioneel gebied te weinig vertrouwd. Want je stelt jezelf erg open en kwetsbaar op dan.
Maar dit betekend ook dat er geen verandering in het gedrag van je ouders naar jou toe zal zijn. En je hier tegenaan blijft lopen.
Misschien kan je (En dat doe je ook niet van de ene op de andere dag!) voor jezelf bedenken dat je ouders andere idealen hebben dan jij. Accepteer dat zij een ander beeld hebben, maar accepteer ook dat JIJ een ander beeld hebt. Besef jezelf dat JIJ dit leven moet leven en gelukkig moet zijn met jezelf. Leef zoals jij denkt dat goed is. Doe waar jij je goed bij voelt.
Als jij gelukkig kan zijn met jezelf, jezelf kan aankijken en kan zeggen: Ik ben oke, ik doe oke en ik mag er zijn........... dan leef je!
Als je ouders dan kritiek hebben, durf je misschien ooit eens tegen ze te zeggen: Je kwetst me met deze kritiek en ik vind het jammer dat ik niet mag zijn wie ik ben.

Want je bent oke zoals je bent.
Als ze vragen stellen over prestaties en ze hebben kritiek op wat je verteld, kun je ook aangeven dat je het jammer vind dat je niet aan hun eisen voldoet, maar dat jij tevreden bent met je resultaten en het fijn zou vinden als zij dat ook zijn.
Hiermee geef je aan dat je van ze houd, ze respecteert, maar het ook fijn zou vinden als ze dat wederzijds laten merken.

De goedkeuring van je ouders willen is iets wat heel diep zit en je niet zomaar uitzet.
Het enigste wat je ermee kunt doen is ermee leren omgaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw dankjewel...als het me ooit lukt ga ik het proberen, want je hebt helemaal gelijk, zo veranderd er niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Reneenkids
Laat het maar lukken, jenesy. Ik heb mijn ouders eens verteld dat ik er al jaren mee zat de ze me nooit geknuffeld hebben toen ik nog een kind was. Ze hadden het daar altijd te druk voor toen ik nog klein was. En raad wat er gebeurde: ze kwamen allebei meteen naar me toe en knuffelden me ... en dat deden ze daarna iedere keer als ik op bezoek ging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh dat is wel tof. Dankjewel voor je reactie. ja het zal voor een deel ook wel onkunde zijn, als ik soms zie hoe ik met mijn eigen kinderen ben, denk ik ook wel eens 'als ze daar later over klagen hebben ze goed recht.' Gelukkid durven die wel tegen mij te zeggen wat hun dwars zit over mij. En we knuffellen gelukkig ook ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super Amicitia!
Wat heerlijk voor je dat ze zo goed naar je luisterden en er wat mee hebben gedaan! Dat moet een heerlijk gevoel zijn geweest, die knuffel die ze gaven nadat je ze het had gezegd! Fijn voor je! @Jenesy: Onkunde is er omdat niemand ze anders vertelde. Soms heeft men niet in de gaten wat me teweeg brengt bij een ander. Zo lang je ze maar met respect benaderd en het niet als een verwijt laat klinken. (Dan kunnen sommige mensen wel eens in de verdediging schieten) Openheid doet soms veel! Maar moeilijk is het zeker. Ik wens je veel succes en hoop dat je je éigen doel gaat bereiken!
Kristal
9 jaar geleden
en Jenesy,
als het nu nog te moeilijk is om te zeggen, kan je het eventueel opschrijven. Ze een brief schrijven. Dan kan je erover nadenken hóe je het precies wilt zeggen: de woorden van Reneeenkids zijn heel respectvol en helder naar je ouders toe en toch met evenveel respect voor jezelf.
Misschien wil je de brief zelf aan je ouders voorlezen. Misschien weet je een andere manier die je aanspreekt.
Als ouder zou ik trots op je zijn dat je zo je best doet om onze band te versterken ook al verschillen we van mening.
Succes :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met drie van zulke goede antwoorden was het moeilijk kiezen, maar deze vond ik voor mezelf het practisched toepasbaar (zei ze heel stoer :P). Maar allen hartelijk dank, mooie inbreng en zeker iets om mee te werken.

Andere antwoorden (2)

Als zuigeling was je afhankelijk van je ouders. Niet alleen voor eten en drinken, maar ook voor je emotionele behoeften (geknuffeld worden bv.). Naarmate je opgroeit, maak je je meer en meer los van die "eenheid". Legendarisch zijn de "verschrikkelijke tweejarigen", omdat je met ongeveer twee jaar een eerste stap zet in het vormen van je eigen persoonlijkheid. Op zich zijn die tweejarigen natuurlijk vooral verschrikkelijk moedig, ze zijn nog volop afhankelijk van hun ouders maar durven het toch aan om zich hevig te verzetten.
In een gezin waar de ouders een bepaalde maturiteit hebben verworven, zal de tweejarige zich volop kunnen uitleven. De ouders nemen dat niet persoonlijk
Ze stellen hun grenzen, en weten dat het over gaat.
Een kind dat op die manier kan evolueren heeft natuurlijk al een grote stap voor op leeftijdsgenootjes die die belangrijke fase niet konden doorleven omdat de ouders er niet rijp voor waren en het dus niet veilig aangevoeld werd om zich los te maken.
In sommige gevallen worden dergelijke tweejarigen later dan vreselijke pubers, en maken zich dan met een ruk los van de ouders door extreem gedrag om zo toch nog een identiteit te ontwikkelen.
In andere gevallen past het kind zich aan. Die kinderen maken dan juist geen echte pubertijd door, en blijven dus emotioneel afhankelijk van de goedkeuring van de ouders.
Natuurlijk is het niet verkeerd dat je in zekere mate de goedkeuring van je ouders leuk vindt, maar dat is nog iets anders dan dingen verzwijgen/doen/laten... uit angst dat ze je NIET zouden goedkeuren. En zo te horen is die goedkeuring bijna mission impossible.
Er is dan ook maar één manier om te komen waar je wil : hoe eng het ook is, wees jezelf. Verzwijg niks. Als je vader respectloos gedrag stelt, sta dan op en ga weg.
Misschien leidt dit in het begin tot ruzies en discussies (ze zullen misschien dingen doen en zeggen om je terug in het gareel te krijgen), ga er niet op in en blijf kalm en vastberaden.
Makkelijk zal het niet zijn. Bijna zeker leidt dit bij jou tot schaamte, angst en extreme schuldgevoelens die er ingepompt werden op momenten dat je niet aan hun verwachtingen voldeed. Als het te erg wordt, zoek dan deskundige hulp. Maar ga ervoor. Als je hier niet door gaat, geraak je nooit emotioneel los van hen!
En er is meer. Door jezelf te zijn geef je je ouders een geschenk. Want dan ga je je ouders uitnodigen om ook te evolueren. Al is het is nog steeds hun keuze of ze op je uitnodiging ingaan.
liveisgreat
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Wat ik nog wilde zeggen: ik wil je ouders niet beschuldigen. Zij doen het beste wat zij kunnen. Dus het gaat er niet over dat je hen provoceert of bewust ruzie zoekt (al zullen ze dat misschien wel zo interpreteren).
Maar als er ruzie komt louter door het feit dat jij uitkomt voor je keuzes, en eerlijk vertelt waar je mee bezig bent en wat je belangrijk vindt, laat het dan gebeuren. Blijf ademen, laat de angst toe die er ongetwijfeld zal opkomen. Je hebt het recht om te zijn wie je bent, en zij hebben dat ook. Alleen wordt het tijd dat zij niet meer kunnen bepalen wie JIJ moet zijn. En dat kan je hen enkel leren door door de zure appel heen te bijten en te zijn wie je bent, zonder schroom.
Geef jezelf hiervoor de tijd, en wees blij met elke stap die je gezet hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm mooi antwoord dankjewel. (de hmm in de trant van...moet ik eigenlijk gewoon doen). Opzich was ik echt een verschrikkelijke puber en ik heb me altijd vreselijk afgezet in alles, maar om de kritiek en discussie te voorkomen laat je toch dingen weg in je verhaal en dat maakt dat ik dan toch niet mezelf kan zijn. Nu ik ouder wordt en steeds meer bewust van hoe ik me bij goede vrienden voel en hoe ik daar doe, begint me dat te storen. Vooral omdat ik ook niet echt kan lachen als ik niet echt mezelf kan zijn. Dat vind ik vervelend en ik denk dat ik daar wel een punt in heb. Inderdaad doen zij het ook zoals ze denken dat goed is, of zoals ze het zelf aangeleerd hebben. Vooral dat laatste denk ik, als ik naar mezelf kijk, maar jammer is het wel.
Wel moeilijk om helemaal eerlijk te zijn, dan mag ik die antwoorden uit het eerste antwoord op deze vraag wel goed instuderen. :)
liveisgreat
9 jaar geleden
verschrikkelijke puber geweest...dat is toch al iets :-). toch is er blijkbaar iets dat gemaakt heeft dat je emotioneel terug wat meer in het gareel gaan lopen bent. bekijk het eens zo : als puber zet je je af door "anders" te doen dan wat men van je verwacht. hoe meer genormeerd en hoe dominanter ouders zijn, hoe sterker het afzetgedrag dat nodig is.
nu hoeft dat afzetgedrag niet meer. probleem is dat vele ouders het als afzetgedrag blijven interpreteren als hun kinderen een andere koers varen en dingen denken/doen/leven/zeggen... die niet binnen het normenstelsel van de ouders passen.
dus je zal zeker tegenwind krijgen, maar dat heb je in de pubertijd ook overleefd.
overdrijf die eerlijkheid ook niet. je hoeft niet àlles wat je doet en laat bij je ouders "in de groep" te gooien. maar probeer gewoon jezelf te zijn en als er een thema op tafel komt, bij je eigen gevoel te blijven. ook al behaag je je ouders daar misschien niet mee.
en zoals gezegd : respectloos gedrag hoef je niet te aanvaarden, dus als dat gebeurt, ga je weg na rustig en kalm uitgelegd te hebben waarom je weggaat. Discussie heeft geen zin, een jarenlange gewoonte of een jarenlange manier van met elkaar omgaan kan je niet zomaar veranderen in een-twee-drie. dus je zal je ouders sowieso opnieuw moeten "opvoeden" zodat ze leren hoe jij behandeld wil worden...
Ivana
9 jaar geleden
Citaat uit een klein gedicht:
Wees jezelf, zei ik tot iemand.
Maar hij kon niet, hij was niemand.
-----------------------------------------
Laat dit niet gebeuren. Iedereen heeft het recht, zelfs de plicht, zichzelf te zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Liveisgreat PLUS
Kristal
9 jaar geleden
+1 voor je reacties Liveisgreat :) En ja, er is moed voor nodig om jezelf te zijn wanneer je ouders dat afkeuren.
liveisgreat
9 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes. En haha, Ivana, dat is een mooie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, na tweehonderd jaar geldt de uitspraak van de dichter de Gënestet nog steeds.
Jezelf zijn, en dat gaat steeds beter lukken maar mate men ouder wordt.
Weet je Jenesy, het kan ook zijn dat je zo'n behoefte aan die goedkeuring van je ouders hebt, omdat je diep van binnen, jezelf niet goedkeurt. Dat kan zo subtiel uitwerken dat je diep van binnen ervan overtuigd bent die goedkeuring niet te verdienen.. Die krijg je dan ook niet.
Probeer daar eens naar te kijken lieve Jenesy.

Mocht dat kloppen dan weet je ook dat je aan jezelf kan werken. Jezelf leren goedkeuren is dan heel belangrijk. Vergeef jezelf de dingen die je anders had willen doen, achteraf. Weet je, iedereen doet dingen waarvan ze achteraf zeggen: dat had ik ook anders kunnen doen. Maar we deden het op dat moment zo omdat het ons om welke reden dan ook het beste leek. Nu ben je wijzer en zal het evengoed nog wel eens mis gaan. Dat is niet leuk maar dat is wel hoe we leren om het anders te doen.
Wees zachter voor jezelf, heb niet zoveel kritiek op jezelf. Als we door kritiek van anderen werkelijk een beter mens zouden worden waren we nu allemaal engelen geweest ;-).
Kritiek helpt dus niet. Wel liefhebbend advies.

Jenesy, we zijn als mensen allemaal op weg, jij ook, ik ook, je ouders ook. En, het bijzondere is dat jij goedkeuring van je ouders nodig hebt maar je ouders ook van jou als kind. (Daar kwam ikzelf als ouder achter). Dus, naast het jezelf complimenten geven, het van jezelf leren houden precies zoals je bent, kan het nog wel eens verrassend uitwerken wanneer jij ook je ouders complimentjes gaat geven. Geen valse complimenten natuurlijk, er is vast iets waar ze goed in zijn.
En als dat niet zo is dat is er wel iets moois aan hun uiterlijk.

Vind de schoonheid in jezelf en je ouders.
Vergeef jezelf en je ouders.

En lees het antwoord van Reneeenkids nog eens door.

Het gaat je lukken want je bent van binnen een goed mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
en met "het gaat je lukken" bedoel ik dat het je gaat lukken om, met of zonder de goedkeuring van je ouders, jezelf goed te keuren. Zacht te zijn voor je onvolkomenheden. ;)
Kristal
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
dat is de diepere waarheid achter de waarheid Kristal, +.
1. Inderdaad spiegelen de ouders het feit dat vraagsteller zichzelf innerlijk niet goedkeurt. Dat innerlijk "niet goedkeuren" zal wellicht onbewust zijn voor een stuk, en is inderdaad sterk gelinkt aan de ouders.... Want op basis van wat keur je je innerlijk goed of niet goed in vele gevallen? Op basis van wat jij aanvoelt als "goed" of "niet goed" en dat is voor een groot stuk aangeleerd door de ouders. Daar zou vraagsteller (en velen onder ons) zich best van bewust worden en dan losmaken. Maar ingaan tegen de diepgewortelde normen van de ouders kan in het reptielenverstand een "leven of dood"-reactie geven. Dus kan je er onevenredige angsten door ontwikkelen. Allemaal ingewikkeld om uit te leggen, het zit heel diep in je onbewuste. Natuurlijk heb je ouders die zeggen "okee, Marietje, jij denkt er anders over dan papa, maar als je gelukkig bent met jouw keuze, dan steunt papa je helemaal" . Dan kan het kind in alle veiligheid afwijken, tenminste als vader dat met lijf en leden kan zeggen, want de minste incongruentie voelt het kind aan.
Als je sterk genormeerde ouders had, dan is het een ander paar mouwen. Dan denk je als kind dat je verstoten zal worden als je niet dat doet wat je ouders van je willen. En verstoten worden betekent (als kind) op reptielenverstandniveau : sterven. Gelukkig kan je ervan af geraken door jezelf gerust te stellen, te zeggen dat je veilig bent, dat het ook veilig is om andere normen en waarden te hebben dan je ouders, te zeggen dat het veilig is dat je ouders boos op je zijn, te zeggen dat het veilig is als ouders je afkeuren enz... Een soort herprogrammering, stap voor stap.
2. Wat ik heel mooi vind is ook je zienswijze dat het eigenlijk gaat over een wederzijdse hang naar goedkeuring. De ouders ervaren het als afkeuring als het kind niet aan hun normen beantwoordt. Waarmee ze dus in wezen ook zichzelf afkeuren (anders kan het je geen lor schelen dat iemand niet volgens je normen leeft). Het kind ervaart het als afkeuring dat ze aan de normen van de ouders moet voldoen. Dus ze spiegelen ook tegenover elkaar "afkeuring".
Dit gaat heel diep, ik zou vraagsteller aanraden je antwoord af te drukken en heel vaak te herlezen, want dat is de grondlaag van alles.
Kristal
9 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt Liveisgreat, wanneer je het hebt over de doodsangst die je voelt wanneer je voor je eigen waarden, voor jezelf kiest. Het is eng. De (levens-)kunst is om te herrijzen vanuit je eigen as. As kan voor angst staan. En zo herboren worden als jezelf. Zoals de Phoenix :).
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad dat is het!