Je moet doen alsof je luistert naar je vrouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan beter de discussie aangaan. En soms accepteren dat je niet overal hetzelfde over denkt. Dat voorkomt dat je in het vervolg weer terug moet komen op dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elkaar een beetje ruimte gunnen zonder dat je over bepaalde zaken niet met elkaar zou (willen) spreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een opblaaspop kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na een ruzie nagaan wat er mis ging. Wat was de aanleiding tot de ruzie. Dit kunnen dingen zijn zoals "je zit elkaar te veel op de huid" enz.

Als je weet wat de oorzaak is kun je afspreken er iets aan te doen. Zoals in voorbeeld, elkaar meer ruimte geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruzie is feitelijk een meningsverschil waar je niet meer uit komt en waar de emotie te hoog opgelopen is. Tijd maken om te communiceren voorkomt doorgaans ruzie. En zelf niet alles opkroppen kun je zelf doen. Hopelijk doet de ander dat ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
communiceren... kleine dingetjes benoemen voordat ze leiden tot opeenstapeling/ grote irritaties. Op een gegeven moment ga je je anders ergeren aan dingen waar je je normaal nooit aan zou ergeren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor veel zaken geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Of dat ook voor ruzie tussen partners geldt weet ik niet. Een ruzie af en toe werkt namelijk best verhelderend. En... Je hebt na afloop weer wat goed te maken. Dit kan ook leuk zijn.
Binnen elke relatie zijn kleine irritaties die niet de moeite van het ruziemaken waard zijn. Deze irritaties stapelen zich op en komen dan tot uitbarsting in een ruzie. Als je deze ruzie kunt voorkomen door tijdig met elkaar te praten is dat natuurlijk het beste, maar meestal werkt dat niet zo. Deze ruzies hebben hun functie. Je werpt elkaar tijdens die ruzie voor de voeten wat je dwars zit, komt tot een oplossing, maakt het weer goed en de lucht is weer voor een tijdje weer geklaard.
Erger is het als je nooit ruzie maakt en je alle conflicten uit de weg gaat. Als dan de bom barst, is het vaak te laat en zijn de problemen zoveel en zo groot geworden dat de relatie niet meer te redden is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vriendin en ik zijn nu 20 jaar bij elkaar, praktisch dag en nacht want we werken samen in soms zware opdrachten: ik doe interim en crisismanagement en kom dus met mijn eigen secretaresse.

Omdat prive en zakelijk altijd door elkaar heen lopen, hebben we nogal wat conflicten, zowel zakelijk als prive. Zelf denken we een hele eenvoudige oplossing te hebben gevonden om je relatie goed te houden: blijf de ander bovenaan je prioriteitenlijstje houden, belangrijker vinden dan jezelf. Als je dat beiden doet, blijf je met elkaar omgaan zoals het eerste jaar (want: liefde en respect naar elkaar).

In praktijk komt het erop neer: probleem definieren, standpunten duidelijk maken, proberen te begrijpen waarom de ander een ander standpunt heeft (anders heb je geen ruzie), en klaar. Over, doorgaan.

Ruzie is volstrekt nutteloos namelijk, en dat hoeft dus helemaal niet. Laat onverlet dat we tenminste 2 uur per dag, soms heftig, met elkaar discussieren, maar daar wordt je alleen maar een wijzer mens van.

Zij althans wel:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig verdienen we met 1 maand per jaar genoeg en heb ik dus alle tijd om jouw vooroordeel hier zelfs ook nog te pareren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha
Praten, in plaats van kleine dingen laten sudderen. Een meningsverschil uitpraten is gezond (en de uitkomst hoeft niet te zijn dat je het eens wordt) maar als er tegelijkertijd allerlei andere kleine ergernissen meespelen, kan de boel ontploffen.

Wat bij mij ook erg werkt: het besef dat de ander niet hetzelfde is als jij en dingen dus niet altijd hetzelfde doet/vindt. Met daarbij het besef dat je eigen manier niet altijd beter is, en zelfs al was dat objectief wel zo, de ander nog steeds het recht heeft om dingen op zijn eigen manier te doen/zien. Gelijk hebben/krijgen is niet zaligmakend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anticiperen door regelmatig echt te dialogeren over het nu et over morgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elkaars vrijheid respecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Mikeyboy;

Het ligt er natuurlijk maar aan wat je als ruzie ziet; goed discussiëren voor de een is ruzie voor de ander. Ik denk dat openheid en eerlijkheid erg belangrijk zijn, zonder elkaar nou met elke hersenscheet te belasten. Laat elkaar ook de eigen gedachten en interessen en ga vooral niet krampachtig alle bezigheden van de ander ook voortaan lekker samen als stelletje doen. Als je beiden je eigen dingen houdt heb je elkaar af en toe ook nog wat nieuws te vertellen. En probeer een verschil van mening nooit te 'winnen'; de grootste winst is dat je er beiden een stukje wijzer van wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verlies, ook in een ruzie, NOOIT het respect voor elkaar. Dus geen scheldwoorden gebruiken die je nadien met spijt weer terug moet nemen.
En...houd in je achterhoofd dat je, ondanks de ruzie of het meningsverschil, van elkaar houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn huidige relatie (2,5 jaar) heb ik nog nooit ruzie gehad. Hoe komt dat:
We praten over irritaties etc voordat de bom barst. Als ik me erger aan mijn partner of andersom, dan melden we dat.
we zeggen dan wat er gebeurt (concreet) en wat het met ons doet. En dan maken we er afspraken over.
Bv: ik beloof iets en dat kom ik niet na. Dan benoemt mijn partner concreet wat ik doe: Jij zou dit en dit toen en toen doen, dat heb je niet gedaan. Dit zorgt er voor dat ik me bang/boos/bedroefd voel.
Zeg nooit dingen als: wat ben jij een ... of jij doet dit nou altijd! Dan krijg je ruzie over andere zaken dan waar je het eigenlijk over wil hebben, of je komt in welles nietes spelletjes terecht.
Ik weet, in het begin is dit heel lastig, je stelt je nl erg kwetsbaar op. Maar het is zo veel fijner...
Het werkt alleen als je degene die het gesprek begint natuurlijk wel de kans geeft zijn/haar verhaal te doen
Als je hier meer over wilt lezen, google dan even op het geven (en krijgen!) van feedback.
succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in een goede relatie moet je kunnen discusieren, dat wil niet zeggen dat het ruzie is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet compromissen met elkaar kunnen sluiten. Niemand is het ooit met elkaar eens.

Je moet ook goed kijken naar de behoeften van je partner. Soms is het teveel van het goeie, en moet je dat ook fatsoenlijk kunnen zeggen.

Globaal gezegd dan.. Je kunt hier boeken mee vol schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ruzie vermijden kan niet... ik zou zelf dan ook niet boos kunnen worden...
Als je jezelf en de ander toestaat alles te mogen zeggen en elkaar niet als persoon te beschouwen, dan is de kans klein dat er een ruzie ontstaat...
personen reageren vanuit pregeprogrammeerde vaste programma's. Zie wat Eckhart Tolle bedoelt met 'pijnlichaam', dan weet je beter wat ik bedoel... Dus als je het klaarspeelt om zelf niet persoon te worden, is de kans als gehalveerd dat er ruzie optreedt.
Ruzie krijgen voldoet aan de wet van twee. de wet van twee zegt dat er twee factoren aanwezig moeten zijn om een botsing te ervaren. dus 1) bomen langs de weg is veilig en 2) van de weg raken is ook veilig. Maar is er sprake van twee tegelijkertijd dan is er sprake van een botsing. Dus van de weg geraken én bomen langs de weg resulteert in een botsing. Een ruzie is ook een botsing, dus als jij niet één inbrengt is de kans heel klein dat als de ander met één komt er een ruzie ontstaat.

Ik weet wel dat dit vaag klinkt, maar anders kan ik het niet uitleggen, helaas. Als ik het beter kon, dan deed ik het beter...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerlijk zijn tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer geen ruzie te vermijden als het probleem zeker een keer terug komt, praat het uit met elkaar. Nadruk op: met elkaar. Dus niet met andere erbij. Ga elkaar niet de schuld geven maar zeg: hoe kunnen we dit oplossen. Als het probleem zeker niet meer terug komt en je wilt het vermijden, maak van het probleem een lolletje, als je dat kan. Zeg anders: Zand er over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Open en eerlijk zijn, daarnaast hem of haar respecteren + behandelen zoals je zelf graag behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerlijk zijn en toegeven als je fout zit.
Als je toch ruzie hebt, blijf rustig, ga niet schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eerlijk zijn, geven en nemen en goed communiceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ruzie's moet je niet voorkomen. wil je ze wel voorkomen:

- oordoppen in/ koptelefoon op
- ogen dicht
- en de mond dicht plakken.

Als beide partners dit doen zou het moeten lukken ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gewoon je partner doodzwijgen tot de volgende dag, niets uitpraten maar gewoon alles weer koek en ei tot de volgende ruzie... klaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
afleiding, het los zichzelf op. verander van onderwerp. soms irriteren mensen zich aan elkaar om de kleinste dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mij heel lief aan kijken met jou mooie lieve groene oogjes.

Hihi, ik hou van je mike !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede sex is al een goede oplossing!