Mijn vriendin en ik zijn nu 20 jaar bij elkaar, praktisch dag en nacht want we werken samen in soms zware opdrachten: ik doe interim en crisismanagement en kom dus met mijn eigen secretaresse.
Omdat prive en zakelijk altijd door elkaar heen lopen, hebben we nogal wat conflicten, zowel zakelijk als prive. Zelf denken we een hele eenvoudige oplossing te hebben gevonden om je relatie goed te houden: blijf de ander bovenaan je prioriteitenlijstje houden, belangrijker vinden dan jezelf. Als je dat beiden doet, blijf je met elkaar omgaan zoals het eerste jaar (want: liefde en respect naar elkaar).
In praktijk komt het erop neer: probleem definieren, standpunten duidelijk maken, proberen te begrijpen waarom de ander een ander standpunt heeft (anders heb je geen ruzie), en klaar. Over, doorgaan.
Ruzie is volstrekt nutteloos namelijk, en dat hoeft dus helemaal niet. Laat onverlet dat we tenminste 2 uur per dag, soms heftig, met elkaar discussieren, maar daar wordt je alleen maar een wijzer mens van.
Zij althans wel:)