Mijn vriendin heeft verdriet, wat nu ?

Haar opa gaat binnenkort dood aan kanker. Kan elk moment gebeuren! Hoe zorg ik dat ze er niet aan denkt en wat moet ik doen om te zorgen dat ze weer wat vrolijker word. Iemand tips of antwoorden?

Toegevoegd na 3 dagen:
Het gaat trouwens over mijn vriendin van 10

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lieve Bubbly het is natuurlijk super dat jij je vriendin wil steunen. Alleen is het de vraag of dit moet door haar "vrolijker" te maken. Ze kan elk moment haar opa verliezen en heeft verdriet. Dat mag zo zijn, dat hoeft niet veranderd te worden. Natuurlijk hoeft je nu ook weer niet naast haar te gaan zitten schreien of voortdurend te zeggen hoe vreselijk ze lijdt. Maar je kan haar wel in haar verdriet erkennen. Laat ze vertellen over haar opa, wat ze leuk aan hem vindt, maar laat haar ook tijd voor rouw met alles wat daarbij hoort (kwaadheid, ontkenning...) enz... Erkenning van gevoelens is één van de mooiste dingen die je iemand kan geven. Je kan haar ook vragen of je iets voor haar kan doen, maar misschien staat haar hoofd nu helemaal niet naar "leuk naar het zwembad" of dergelijke. en dat kan je best aanvaarden. Het is eigen aan mensen dat ze andere mensen willen "opbeuren". Dit komt ten dele doordat verdriet van anderen ons confronteert met eigen onverwerkt verdriet. Het is niet nodig, laat jouw en haar verdriet de plaats die het nodig heeft. Alle gevoelens zijn goed. Er is niks beters aan vreugde dan aan verdriet. het wordt ons soms wel voorgehouden, maar dat klopt helemaal niet. Je vriendin zal op haar manier en haar tempo deze periode doorkomen. Het is nu voor jou de kwestie haar die ruimte en tijd te gunnen. Veel sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100