Heb zoontje van bijna 2 jaar oud. en hoe leg je dat aan hem uit dat zijn echte mamma er niet meer is?

Ik ben zijn stiefmoeder en ben al sins dat hij een half jaar is met zijn vader getrouwd .
de klenie is nu 1,8 jaar oud

Toegevoegd na 3 dagen:
hellaas is zijn moeder toen hij half jaar was overleden .

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou er nog even mee wachten. Een kind kun je pas echt iets uitleggen als hij ook vragen kan stellen. Zolang jij hem de liefde geeft die hij nodig heeft, zal hij geen vragen stellen. In de tussentijd wel met je partner blijven praten over zijn moeder, dus niet uit de weg gaan. Foto's neerzetten zodat hij ook weet wie zij is.

Gewoon even wachten tot jij denkt dat hij het echt begrijpt en het tot hem doordringt.

Bij dit soort moeilijke onderwerpen is het beste advies meestal: wanneer het kind er zelf over begint, en dan alleen zijn vragen beantwoorden, een kind vraagt n.l. precies om zoveel informatie als hij op dat moment aankan. Als het kind er zelf nooit over zou beginnen, dan zou ik over een jaar of twee drie een prentenboekje zoeken in de bieb over een kindje of diertje waarvan de moeder overlijdt, en die een nieuwe mamma krijgt (er bestaan over allerlei moeilijke onderwerpen thema prentenboekjes). Je hebt dan, als je dat samen leest, een inleiding om terloops te vertellen dat hij ook geen mamma meer had en dat jij toen z'n nieuwe mamma bent geworden. Ook dan weer: alleen vragen beantwoorden...hij vraagt wel als hij er aan toe is... succes

1 - Belangrijk voor een kind: je bent wel zijn MAMA, want je bent er voor hem als hij je nodig heeft. Dit is een fundamentele zekerheid die je hem nooit mag afnemen of over laten twijfelen. 2 - Je niet zijn biologische MOEDER, hij komt niet uit jouw buik. 3 - Praat met hem op zijn interesse gebied. Op een gegeven moment komt de vraag op, waar baby's vandaan komen. Leg dan uit dat die uit de buik van hun MOEDER komen. Naar mate hij ouder wordt en meer interesse heeft, kun je steeds meer uitleggen, maar blijf hem duidelijk maken dat je zijn MAMA bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100