Huis geërfd, veel kosten gemaakt tot aan verkoop. Hoe worden deze kosten verrekend als het huis verkocht is?

Zus, ik en mijn 2 kinderen zijn benoemd als erfgenaam door laatste ouder, waardoor mijn gezin straks een groter deel zal krijgen van de erfenis (weliswaar geblokkeerd voor kleinkinderen).

Afgelopen 2 jaar veel kosten moeten maken (hypotheek, vaste lasten. Er werd van ons verlangd dat wij het gedeelte pro rato van de erfenis zouden betalen, bijna 2x zo veel als zus deed. Klopt dit überhaupt wel? Het was de bedoeling dat kleinkinderen ook zouden erven voor latere studie en niet dat onze reservering voor hen op zou gaan aan betalingen voor het huis.

Heb gehoord dat na verkoop huis eerst bekeken wordt wie wat betaald heeft en dat deze kosten eerst uit de erfenis terug betaald worden. Stel er blijft 200.000 over, zus heeft 10.000 betaald, wij 20.000, dan krijgen we beide eerst deze bedragen terug uit de erfenis, waarna er nog 170.000 volgens het testament verdeeld kan worden.

Wie weet of dit klopt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Inderdaad: eerst gemaakte kosten in mindering brengen op de erfenis. Wat dan overblijft is voor jouw en je zus. Beide 1 kindsdeel zijnde de helft. Want er is geen ouder meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Lourmarin (mooie plek in Frankrijk trouwens), het probleem is juist dat kleinkinderen ook ieder 12,5% krijgen. Is het zo dat het gezin dat uiteindelijk het meeste zou erven ook de meeste kosten moet betalen?