Als je partner ernstig ziek is , mag je er dan een vriend op na houden ?

als hij b.v dement of half verlamd is , als er dus geen gelijkwaardige relatie is

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Zoals ik al in eerdere antwoorden heb vermeld, heb ik een partner die absoluut ernstig ziek is, ik, of beter wij weten dat zulks nooit meer goed komt. De verhouding die ik met mijn vrouw heb ligt op dit moment na een hele langdurige periode op een dermate klinisch vlak dat van enigerlei ´liefdesrelatie´ en de daarbij behorende consummatie geen sprake meer kan zijn. Dat is op zich best wel slikken dat diegene waar je ontzettend veel van houdt een positie inneemt die inherent is aan de zorg die ze nodig heeft. Als je net als ik iemand dagelijks moet wassen, verzorgen, op de po- stoel, billen vegen, bloed wegwassen, kots ruimen en andere veelvoorkomende klusjes, dan vervagen de seksuele aspecten binnen de relatie drastisch. Maar! ook ik heb gevoelens en behoeften als gezonde man, toch ben ik nooit aan een verhouding begonnen en moet er zelfs niet aan denken. Dat zie ik als vreemdgaan, tenslotte bestaat een relatie uit een geestelijke en lichamelijke verbondenheid. Valt één van de twee weg geeft dat mijns inziens mij geen recht om mijn behoeften elders te zoeken, te meer daar zij op geestelijk vlak nog boven gemiddeld functioneert.

Zij, staat daar op een andere manier tegenover, vaak heeft zij gedurende de ziekteperiode mij een kans gegeven om onze relatie te beëindigen, of zelfs een carte blanche gegeven om mijn behoeften elders te zoeken.

Onze kinderen zouden zulks absoluut niet begrijpen ook al zijn ze 16 en 19 jaar, zij zien ons nog steeds als een stabiel blok in hun leven, met die wetenschap dat hun moeder waarschijnlijk niet heel lang meer heeft, ze zouden dat zien als verraad als ik wél ergens anders mijn behoeften zou halen.

Ik zou dus geen bevrediging hebben van mijn behoeften met de wetenschap in mijn achterhoofd dat die daad, of die relatie, aan mijn vrouw toebehoord, ik heb tenslotte in het begin van mijn relatie met haar gekozen in voor- en tegenspoed in ziekte en gezondheid en in rijkdom en armoede. Daar gaat 15 minuten heen en weer bewegen voor 10 seconden jeuk in mijn kop, niks aan veranderen.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat mensen die stap wel nemen, en dat zou alleen kunnen als alles in ongelooflijk goed overleg gaat.

Ik kijk in de ogen van mijn partner en hoe goed ze het ook zou kunnen verbergen, ik zou altijd haar verdriet lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig Oblomov. Zo mooi beschreven die voor - en tegenspoed. Het klinkt zwaar voor je maar je staat met je hart achter je beslissing. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed beschreven, heel veel respect voor jullie liefde.
Sterkte voor de moeilijke tijden die vast nog gaat komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
een ontroerend antwoord, een dikke plus!

Andere antwoorden (33)

Alleen in overleg en goede sfeer met je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat met elkaar bespreekt en je komt er samen uit, dan is er toch geen probleem lijkt mij?

Als je het stiekem zou doen, zou het wel laf zijn t.o. je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waarom niet, ik ken een jong iemand waarvan de vrouw op 23-jarige leeftijd naar een verpleeg tehuis moest, de vrouw zelf wist dat ze nooit meer beter werd en heeft het hem zelf aangeraden.
Ze heeft daar nog 12 jr. geleefd en hij ging om de dag op bezoek en had af en toe een vriendin.
De enige die het hem kwalijk hebben genomen was zijn schoonfamilie, die hebben nooit meer met hem gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk mag dat. Er is niemand die dat kan verbieden. En als het in overleg gaat (hoewel er met een dement iemand weinig te overleggen valt) en iedereen er vrede mee heeft, zou ik niet weten wat er tegen zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je elke keer weer ruzie omdat er dan gedacht word dat je "vreemdgaat".
jawel. dat mag.
gezellig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie zou het niet mogen dan?
Het is aan jou zelf of je daarvoor kiest of niet...

Wanneer je heel veel van je partner houdt, en het het altijd goed met elkaar hebt gehad, lijkt het met waardeloos om voor je sexuele genoegens een ander te nemen wanneer je vriend ernstig ziek wordt...

Maar dat is MIJN mening. Jij bent zelf de enige die (letterlijk) met je hart en je ziel die overweging kunt maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist niet, dan heeft je partner jou juist meer nodig dan anders...

Ik geloof niet dat daardoor je relatie ongelijkwaardig is en als er ongelijkheid is, dan was jij die niet ziek bent de mindere...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus van mij
dit is de waarheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +
Wat jij en je partner in goed overleg met elkaar vinden dat toelaatbaar is, is voor jullie toelaatbaar.

Dat gaat verder niemand wat aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het huwelijk is niet meer wat het geweest is, het is nu een soort gezzeligheidscontract waarin eenzijdig besloten kan worden dat het niet meer gezzelig is en walla: scheiden, of zoals je in dit voorbeeld schetst "one on the side" wil niks aan de zwaarte van de situatie afdoen maar betekenis inflatie is deze van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk schrijf dan meteen een boek die je daarna laat verfilmen, net als Kluun! Absurd, beloont worden voor je slechte daden.

Toegevoegd na 29 seconden:
Maak dan gewoon een eind aan je relatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je het zo zwart-wit kunt bekijken.
Kluun is natuurlijk een ander verhaal. De vraag gaat niet over iemand met kanker, dat lijkt mij ook vanzelfsprekend dat je je partner dan niet laat zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beide levens gaan door, maar als je partner je niet meer kan bevredigen met goede sex, dan zal je moeten praten. Want je bent wel partners van elkaar maar niet meer volwaardig. Ook de behoeften gaan door waar je weer energie uithaalt om je partner in alles te ondersteunen. Dit is echt een hele zware opgaven als dit jaren duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Lora, gaat het dan écht alleen om sex?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, ik vind dit bekrompen. Mensen hebben behoefte aan liefde en aan sex, de een meer dan de ander. Stel je hebt een partner die niets meer kan, maar je houdt ontzettend van diegene en wil hem/haar niet in de steek laten. Jij hebt toch behoefte aan sex, die ga je dan ergens anders zoeken, anders wordt je misschien een stuk chagerijn. Als de partner daar akkoord mee kan gaan zou ideaal zijn, maar soms is het ook beter om diegene in het ongewisse te laten, om diegene niet te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anniebo, je kan dit bekrompen vinden, maar de liefde vermindert niet als iemand , bv in een rolstoel komt, de sex misschien wel, maar je kan 102 worden zonder sex en er zijn ook andere manieren om elkaar lief te hebben dan alleen sex.
Als je van geen sex chagerijnig zou worden, dan zouden er wel erg veel mensen chagerijng zijn. Dat ligt aan je instelling, welke plaats geef jij sex in je relatie, zet je die onder de liefde kan ik dat niet bekrompen noemen.
Het is misschien wel meer bekrompen om te denken dat je zonder sex niet gelukkig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat aan toegevoegd, "maak een einde aan de relatie". Dat vind ik bekrompen. Waarom zou je iemand verlaten, terwijl je nog erg veel van diegene houdt, maar dat ene kan je niet meer bij diegene vinden. Ik heb in ander stukje ook gezegd, je blijft, waarschijnlijk, net zo veel van diegene houden. Als je dan sex bij een ander zoekt, is in mijn ogen niet iets ergs. Zeker als iemand dement zou zijn. Je weet ook, de prostitutie zou nooit zo welvarend zijn geweest als mannen zo goed zonder sex konden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je veel van diegene houd kan je ook wel de sex daarvoor opofferen, de zieke heeft toch ook geen sex meer, gedeeld smart is halve smart en liefhebben kan op vele manieren.
Kan je dat niet opbrengen maak dan een einde aan de liefdes relatie en ga als vrienden verder.
Ik zou mezelf op die manier weer eerlijk aan kunnen kijken in de spiegel , als ik de sex ergens anders zou zoeken tijdens een relatie zou ik dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig is niet iedereen gelijk. Ik zou, als ik ziek zou zijn en een partner zou hebben, liever hebben dat we samen zouden blijven en dat hij af en toe eens vreemd zou gaan, dan uit elkaar gaan. Maar zo ben ik.
Ik zou, als mijn partner ziek zou zijn, ook niet een ander erbij nemen, denk ik, maar ik begrijp het als mensen het wel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anniebo helemaal met je eens!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anniebo je hebt gelijk, niet iedereen is gelijk.
Het is ook moeiijk voor te stellen wat je zal doen als je werkelijk in die situatie komt.
Ik heb een ernstige zieke partner gehad, vandaar dat ik wat drammerig reageer misschien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3, ik heb het gelukkig nooit mee gemaakt, hoop het ook nooit mee te hoeven maken. Ik begrijp je reactie nu wel.
Ik denk dat mannen toch anders in het leven staan dan vrouwen, vandaar mijn reactie. Ik zou liever hebben dat mijn man/vriend me niet in de steek zou laten, snap je? Mocht hij dan een ander hebben en daar constant zijn, ja dan mag hij daar ook blijven. Maar als hij daar af en toe heen zou gaan om voor wat ontlading te zorgen en dan weer bij mij zou zijn en mij helpen en steunen, niet leuk, maar begrijpen zou ik het wel.
In overleg is alles mogelijk.
er zijn zelfs stellen waarvan de partner niet ernstig ziek is ,en die er een vriend of vriendin op na houden.
En dit met medeweten van de partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je partner is het aan de ene kant niet eerlijk, maar ik snap het wel omdat je niet meer alles met je partner kunt ondernemen en vaak is het somber thuis dan.
Ik vind dat het wel mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn opinie wel! Ik zou er geen moeite mee hebben als ik verlamd was en mijn dame had nog behoefte aan een virielere partner.
Als je dement bent,lijkt het me überhaupt geen punt,vooral als je partner je in het verpleeghuis komt opzoeken en je stelt haar je"vriendin"voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij dement is valt het moeilijk te bespreken, lijkt mij.

Bovendien denk ik dat je juist zo iemand daar erg veel pijn mee kan doen wanneer je het bespreekt.
Misschien zal hij zich niet meer waardig genoeg voelen voor jou!

Maar het is wel de meest eerlijke weg.

Ik denk dat je bij je geweten te rade moet gaan of het wel of niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een lastige, maar ook een dappere vraag.
Ik vind dement en half verlamd wel een groot verschil. En dan ben ik ervan uitgegaan dat degene die half verlamd is, geestelijk goed in orde is.
Als je partner dement is of een andere ziekte heeft waardoor hij of zij niet meer weet wat er om hem heen gebeurd kun je dit natuurlijk niet overleggen.
Als dit ziekteproces jaren duurt vind ik wel dat het mag.
Dit lijkt misschien niet zo menselijk van mij, maar als ik zelf de zieke in kwestie zou zijn, zou ik ook willen dat mijn partner toch nog enigszins van het leven kon genieten, zonder de lasten en de zorg voor mij.
Maar als je partner geestelijk goed in orde is vind ik wel dat je dit moet overleggen, wat me trouwens erg lastig lijkt hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begrip vol van je. Als je een partner moet verzorgen haal je ook uit goede sex de nodige energie. +
Rieneke1
14 jaar geleden
lora, je bent vergeten te plussen. van mij ook +
Mijn eigen ervaring is dat je in een periode van ziekte juist erg naar elkaar toegroeit, onze relatie werd alleen maar sterker en waardevoller. Het is nooit bij me opgekomen om 'iets' anders te gaan zoeken.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je juist uit elkaar groeit door de ziekte van een partner, maar dan lijkt het me meer een oplossing om de relatie te beëindigen, dat lijkt me niet moeilijker dan er een ander 'op na te houden'.
Je kan dan je relatie voortzetten op een andere manier, waarbij je de vrijheid hebt om ook andere te ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...het mag wel. Mijn ervaring is dat wel lastig kan zijn. Niet alleen emotioneel, maar ook simpelweg qua tijd.
Het combineren van tijd en aandacht voor de zieke parter met de tijd en aandacht die de (nieuwe) vriend verlangt, vergt wel heel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk deze twee films:

Lady Chatterly's Lover - Vrouw van de verlamde Lord Chatterly hervindt haar vrouwelijkheid en gevoelsleven met de tuinman op het landgoed.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lady_Chatterley's_Lover voor de psychologische achtergronden van deze situatie.

Breaking the Waves - Jan en Bess hebben een prachtige liefdesrelatie . Hij raakt betrokken in een ongeluk, verlamd en ziek en zij voelt zich schuldig over wat hem is overkomen . Zij gaat seksuele relaties aan met anderen met het doel Jan weer wat te laten "voelen ". Hij wil horen wat ze beleeft met andere mannen.
Met de achtergrond van een diep religieuze dorpsgemeenschap is dit een zwaarmoedige maar prachtige film. Op de schotse hooglanden verfilmd.

Je zult zien dat de vraag of het mag niet eenduidig kan worden gegeven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ik ken breaking the waves niet, ga hem zeker kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) Ik vond het echt een hele mooie diepe film. Iemand van wie ik dacht dat zij het niet mooi zou vinden was diep geroerd. Het is wel een hele heftige film. Misschien dat je de eerste keer denkt : auw ! Maar er blijft zo veel hangen. Geregisseerd door Lars von Trier.
Ja natuurlijk.
Je hoeft het niet bij 1 vriendje te houden.
Wanneer je jeZelf niet afkeurt, zal niemand anders dat voor je hoeven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men dat niet eerlijk kan bespreken
met zijn/ haar 'ernstig zieke partner',
dat mag men zelf weten wat men doet,
en met zijn/ haar eigen geweten dealen;

Als men dat wél eerlijk kan bespreken
met zijn/ haar ‘ernstig zieke’ partner,
en die partner zou het begrijpen,
en er geen problemen mee hebben,
dan zou het van die partner mogen;

wanneer 'een buitenstaander' dát,
vanuit een soort moraal,
dán zou veroordelen, zeggende:
"ahhhhhhhhhhhhhh, dat mag niet!",
die is voor mij ‘een bemoeial achtige’-
bekrompen- en onwetende ziel…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel . mijn man kan alleen zijn linker hand gebruiken comunicatie is ook niet echt mogelijk door avasie ,maar als ik hem iets vertel begrijpt hij het wel.
het is niet echt gemakelijk maar ik ben niet ziek en ook vind ik dat ik recht heb op een leuk leven en ben heel erg dankbaar dat ik dat ik alles kan doen wat ik wil en probeer zo veel mogelijk van het leven te genieten .ik was niet op zoek naar een nieuwe relatie maar het over kwam mij gewoon .ik heb het er wel heel moeilijk mee gehad .ik voelde me schuldig tegen over mijn man . maar ook tegenover me zelf als ik het niet deed dus volgde ik mijn hart .ik heb een hele leuke relatie met mijn vriend en ga heel vaak op bezoek bij mijn man hij was de eerste die het wist dat ik een vriend had dat haalde wel het schuld gevoel een beetje weg . ikzal mijn man nooit in de steek laten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je partner nog in staat is om jouw behoeften en gevoelens te begrijpen, zou ik het met hem bespreken. Het ligt er ook aan hoeveel je (nog) van hem houdt. Als jij zijn partner wilt blijven, hem blijven zien, eerlijk naar jezelf wilt zijn, kun je dit bespreken met hem. Is het inderdaad zo dat hij geestelijk niet meer is staat om over dergelijke dingen na te denken (vanwege dementie of psychische stoornis) dan ligt het er nog aan of de situatie van hem nog kan verbeteren (bij dementie meestal niet).
Is het uitzichtloos voor hem om beter te worden en kan dit nog heel lang duren, dan is het wel heel veel gevraagd aan jou (of die persoon waarover je het hebt) om je leven verder te gaan zonder het vervullen van je eigen behoeften. Dat is niet alleen de seks maar ook op andere wijze intieme dingen delen, je ei kwijt kunnen, je zorgen delen, samen genieten van het leven etc. Die kant wordt denk ik te vaak ondergesneeuwd doordat het zo erg is voor de "patient". De partner wordt als vanzelfsprekend van verwacht dat hij/zij er gewoon voor de ander is en blijft zoals dat was.

Ik wens jou, of degene waar dit over gaat, heel veel liefde, mooie herinneringen aan betere tijden en plezier in de nabije toekomst. Daarnaast kan de liefde en zorg voor de ander ook blijven bestaan.

Wat familie of anderen er van vinden is minder relevant. Mensen vinden vaak van alles zonder het echt te willen begrijpen. Je kunt het ook als jouw besluit vertellen aan de familie van hem. Niet om toestemming maar om de reden van jouw keus te vertellen uit liefde voor je vriend (en hun, als je een goede band hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind niet dat je dan een ander moet nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker als iemand dement zou zijn, en in bijv een verpleeghuis zit, dan gebeurt het vaak dat de partner door gaat met zijn/haar leven en iemand tegenkomt waar die leuke dingen mee gaat doen en meer. Terwijl hij/zij de zieke partner nog lief heeft en blijft bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij wel, daar zijn verder geen normen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waarom niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat lijkt mij geen probleem, zolang je de ander niet verwaarloost en in haar of zijn waarde laat. Hoe je het invult moet je zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de buiten wereld niet maar als je je eigen hier in kunt "vinden"en er geen scrupules van krijgt staat niemand je in de weg denk ik.
Kleine noot... Doe het wel discreet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen alleen jij en je partner beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan hoe jij je partner en relatie ziet.

Als je partners bent in goede tijden, is het logisch dat je achter je eigen genot aan gaat. Dit is de filosofie achter samenwonen, samen zijn zolang het samen leuk is.

Ben je partners in een verbond waarin je beloofd hebt elkaar lief te hebben en trouw te zijn in goede en in slechte tijden, dan zou je je eigen belofte breken als je er een andere intieme relatie op na houdt (ik ga er van uit dat je met vriend geen vriendschap bedoeld).

In feite is dit de essentie van het verschil tussen trouwen en samenwonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt van niemand toestemming nodig.Maar mensen met Alzeimer kunnen heel jaloers worden, spaar hierin dan hun gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zou ik wel doen. Kijk als je voor je partner moet zorgen, valt je dat zwaar. Als je er dan nog iemand bij hebt, geeft dat je weer kracht. En zo met die kracht kan je nog beter voor je partner zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles mag wat jij van jezelf mag, maar zelf maak ik verschil tussen terminaal ziek en blijvend ziek. Bij terminaal ziek, zou ik wachten tot die partner is overleden. Bij blijvend ziek zou ik eerst overleggen met mijn zieke partner als ik heel erg nodig een andere vriend wil omdat mijn zieke partner mij niet meer kan bevredigen.