Wie heeft het onderscheid tussen baby, dreumes, peuter etc. bedacht?

Het rijtje: baby, dreumes, peuter, kleuter, schoolkind etc. Is iets waar je nu veel mensen over hoort. Als ik echter zomaar even een definitie van het woord dreumes (bron: http://www.woorden.org/woord/dreumes ) erbij pak kom ik op het volgende uit: broekenman, dreumel, dreutel, hummel, peuter, uk, ukkepuk, ventje, pruts

In andere definities wordt ook het woord kleuter gebruikt, hier dus het woord peuter. Zo ken ik het woord ook, gewoon als een vrij algemene aanduiding voor een klein kind dus.

Is er misschien een invloedrijk boek geweest waarvan ik niet op de hoogte ben dat het specifieke rijtje hierboven heeft bedacht en daar leeftijdsgrenzen aan heeft verbonden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb geen flauw idee, goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een breumes, die bestond in mijn tijd in de ontwikkelingspsychologie nog niet.

Antwoorden (4)

Inderdaad die woorden zijn er ook tusen geprutst. Vroeger had je gewoon een baby, peuter, kleuter. Volgens mij is die peuter er ook nog later tussen geduwd. Een dreumes is van oorsprong volgens mij ook een woord uit een streektaal waar peuter mee werd bedoeld, dat op een gegeven moment door zoveel mensen werd gebruikt dat het een gebruikelijk woord is geworden voor de tussenfase tussen een baby en een peuter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, als ik een kind van zeg 18 maanden een dreumes noem is dat gewoon een manier om te zeggen dat het om een klein kind gaat, daarom vroeg ik me af waar de vastomlijnde en leeftijdsgebonden definities die je bijvoorbeeld op Wikipedia vindt vandaankomt. Ik hoor ook (nieuwe) ouders van kinderen gretig gebruik maken van deze termen, niets mis mee op zich, alleen het komt op me over alsof ik iets gemist heb, namelijk waar, wanneer en door wie dat zo vastgesteld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld. Ik hoorde voor het eerst van het woord dreumes toen mijn derde kind in de dreumes fase zat. Een meisje uit brabant begon toen over dreumessen, waardoor ik ook iets had van waar heb je het over.
Zo kwam er ook eens een klein ventje naar me toe dat zei : "Ik ben een kabouter." Waarop ik zei: "Oja ben jij een kabouter?" Toen zei hij: "Ja eerst was ik een elfje, nu een kabouter en volgend jaar ben ik een reus". Het bleek dat ze daar op school groepen indeelden onder benamingen. Dus de mensen daar spraken van elfjes, kabouters en reuzen.
MLodewijk, dat komt uit de hoek van psychologie en deels ook wel uit die van de biologie. Het zijn allemaal wel ongeveer verschillende fasen waarin er biologisch iets veranderd (lichamelijk) of geestelijk tijdens de ontwikkeling van embryo tot volwassen mens. Het zijn dus ook nog levensfasen.

Een deel van je woorden komen ook uit de onderwijspsychologie en verwijzen naar de schoolperiode (kleuter, scholier, student).

Een ander deel zijn ook wel synoniemen. Dreumes betekent gewoon een klein kind.

In elk geval kan je meestal van zo'n fase wel een specifie kenmerk opnoemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Embryo - is net bevrucht, gaat zich delen en heet zo tot een bepaald stadium

Na geboorte baby (kan nog niet lopen)

hummel kan al lopen, maar dit woord is een beetje synoniem voor een schattig klein kindje en dreumers, dreutel, broekmans, uk zijn synoniemen.

Peuter krijgt al een beetje een idee van het eigen ik, maar kan zich nog niet in de ander verplaatsen.

Een kleuter kan zich al een beetje in de ander verplaatsen en gaat voor het eerst naar school.

In de eerste klassen spreek je al meer over een kind

Eind middelbare school zijn er grote hormonale veranderingen en begint de pubertijd.

Middelbare school (scholier én puber)

adolescent (jonge volwassene)

Toegevoegd na 2 uur:
NB. Wikipedia heeft een handig overzicht per levensfase, met een link per beschrijving van de levensfase.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is bedacht door crèches om een een onderscheid te kunnen maken tussen verschillende 'groepen' Lodewijk. In het verleden was de kleuterschool de eerste stap van het kind in de geregelde samenleving: De kleuter.

Nu gaan onze baby's al naar de creche. Dus...., al die prille wereldburgers dienen dus óók in een categorie te worden geplaatst!

Hier het rijtje (waarvan jij overigens de niet onbelangrijke 'Breumes' over het hoofd hebt gezien...)

Baby: 0 tot 12 maanden
Breumes: 12 tot 18 maanden
Dreumes: 18 tot 36 maanden
Peuter: 36 tot 48 maanden
Kleuter: 48 tot enzovoort........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de ontwikkelingspsychologie bestond behoefte om de verschillende ontwikkelingsfasen van de mens in kaart te brengen. Denk hierbij aan Freud, Piaget (conitieve ontwikkeling), Kohlberg (morele ontwikkeling). Erik Erikson beschreef de ontwikkelingsfasen van de mens vanaf de geboorte tot de bejaarde leeftijd. Deze mensen brachten een bepaald onderscheid aan tussen bepaalde fasen van ontwikkeling van de mens. Allemaal weer vanuit een andere invalshoek.
Toch zijn dit niet de mensen die de namen baby, dreumes,peuter, kleuter etc. aan kinderen in een bepaalde ontwikkeling hebben gegeven.
Vroeger heette een baby een zuigeling. Vanaf ongeveer 1900 is dit door Engelse invloed 'baby' geworden.
Kleuter heeft te maken met de leeftijd van vier jaar wanneer het kind de leeftijd had om naar de kleuterschool te gaan.
Het woord peuter komt volgens het etymologisch woordenboek van 'peuteren' en geeft aan dat het kind eigenlijk nog niet echt tot echte activiteiten in staat is. Het kind kan alleen nog maar wat peuteren.
Ook de andere termen voor kleine kinderen zoals hummel en uk zijn in de volksmond ontstaan om aan te geven in welke ontwikkelingsfase een kind zat. De benamingen verschillen ook vaak per streek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Duidelijk antwoord.