Hoe vind ik een nieuwe platonische vriendschap?

Gedurende 19 jaar heb ik (man) een platonische vriendschap gehad met een vrouw. Deze vriendschap was emotioneel en diep en langzaam zo gegroeid. Helaas is ze op tragische wijze overleden. Daar heb ik veel moeite mee.

Nu zou ik graag opnieuw een platonische vriendschap met een vrouw willen opbouwen. Ik ben echter getrouwd en de meeste vrouwen willen geen contact met een getrouwde man. Wat ik wel kan begrijpen. En degenen die wél contact willen hebben andere bedoelingen.

Wat is jullie mening? Moet ik het maar gewoon vergeten? Of zijn er tips?

P.S. Mijn partner is en was uiteraard op de hoogte. Ik steek als man wat anders in elkaar. Buiten een enkele vriend had ik vroeger altijd vriendinnen ipv vrienden. Dat staat los van seks (om dat nog maar te benadrukken).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Antoni
10 jaar geleden
Op veel datingsites zoals bijvoorbeeld www.relatieplanet.nl kan je aangeven wat voor soort relatie je met een vrouw wil hebben. Gewoon alleen maar vriendschap is (vaak) ook een mogelijke keuze op die sites.
Antoni
10 jaar geleden
www.relatieplanet.nl richt zich vooral op singles, vrijgezellen, zie ik nu op die site. Tegelijk kan je daar toch ook aangeven of je een relatie, liever een vriendschap, of alleen een date wil hebben. Voor een vriendschap hoef je, zoals jij, niet per se vrijgezel te zijn, lijkt mij. Dus misschien is www.relatieplanet.nl toch wel geschikt voor jou. Dit moet je zelf maar beslissen! Je kan natuurlijk altijd duidelijk in je profiel op die site aangeven wat je wil, en hoe jouw situatie is. Ik heb er overigens wel eens oproepjes gezien van mensen die net waren verhuisd naar een andere stad en dáár nog niemand kenden. Via de site zochten ze nieuwe vrienden. Dat kan dus ook/toch. Sorry, dat ik het alleen maar heb over één site, maar (de) andere datingsites ken ik helaas niet of niet goed genoeg om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijke contacten tussen mannen en vrouwen (zonder direct een erotische lading) ontstaan mijns inziens vaak rond gedeelde interesses.
Bijvoorbeeld doordat je samenwerkt in eenzelfde project of vrijwilligerswerk. Of een zelfde cursus volgt rond een bepaald onderwerp. Of allebei je hond uitlaat. De gemeenschappelijke interesse geeft direct gespreksstof om contact met elkaar aan te gaan en ook te kijken of het klikt. Zoek dus plekken op waar je vrouwen kunt ontmoeten die interesses met jou delen. Als die klik er is volgt de stap tot overgang naar de verdieping tot vriendschap. Die is lastig in jouw geval. Als ik jou heb leren kennen op een cursus en je vraagt me om een keer samen wat te gaan drinken, zal ik inderdaad direct 'op mijn hoede zijn'. Als vrouw interpreteer ik dit als 'hij vindt mij als vrouw leuk'. Ik zal er snel een erotische lading aan geven.
Voor alle duidelijkheid zou ik daarom de start van die volgende fase altijd beginnen met een afspraak waar jouw eigen vrouw bij is. Dit voorkomt dat de genodigde er die erotische lading aan geeft. Tegelijk zal Iemand die eigenlijk opzoek is naar een partner, weinig zien in zo'n voorstel. Iemand die juist niet opzoek is naar dat erotische, maar jou gewoon sympathiek vindt, zal juist minder snel afhaken.
Mijn man nodigt zo wel eens vrouwelijke collega's bij ons te eten uit. Hij heeft dan al over de collega in kwestie verteld en geeft aan dat hij het leuk vindt als wij elkaar ook eens ontmoeten. In het contact met z'n drieën (tijdens eten of koffie) ontstaat de veiligheid die nodig is om platonisch met elkaar om te gaan. Het feit dat jouw vrouw het normaal vindt, geeft aan dat er niet meer aan de hand is. Als het contact verdiept kun je de aard van het contact ook bespreekbaar maken. Vertellen over de overleden vriendin bijvoorbeeld. Laten zien dat een dergelijke vriendschap binnen jouw huwelijk normaal wordt gevonden. Plannen maken waar zij bij is en haar fiat aan geeft. Wanneer de verhoudingen duidelijkheid hebben gekregen zal er steeds meer ruimte ontstaan voor een vriendschap tussen jou en de vriendin, zonder dat jouw vrouw daar een rol in hoeft te spelen. Als het om een getrouwde vrouw gaat, zul je ook haar partner erbij moeten betrekken. Alleen als hij zelf aanwezig is bij het gezochte contact en de indruk krijgt dat het 'geen kwaad kan' en geen bedreiging is voor hun relatie, zal zij de ruimte voelen om werkelijk tot platonische vriendschap met jou over te gaan.
Antoni
10 jaar geleden
Mariefleur, wat een uitstekende reactie, vol met nuttige adviezen voor de vraagsteler! Ik vind het overigens eerder een antwoord (waard) dan een reactie. De vraagsteller heeft dan in ieder geval de mogelijkheid om jouw antwoord als beste te kiezen...!

Antwoorden (2)

De vriendin en de band die je met haar had zijn onvervangbaar. Je schrijft zelf al dat deze band langzaam gegroeid is, dus zo even één twee drie een nieuwe relatie zoals je met haar had opbouwen lijkt mij onmogelijk. Bovendien ben je als je jong bent veel vrijer in het opbouwen van vriendschappelijke relaties zonder dat men daar raar van op kijkt. Later kun je dan zeggen "ja, maar we kennen elkaar al van vroeger". Wanneer je je op latere leeftijd zo'n vriendschap begint heb je dit 'excuus' niet en zullen mensen zo'n relatie eerder een vreemd idee vinden. Het zal dus op latere leeftijd (zeker wanneer je getrouwd bent) heel wat lastiger zijn op nog een platonische man/vrouw relatie op te bouwen. Bovendien kíes je niet voor zo'n relatie, zo iemand komt op je pad, of niet...

Ik zou je aanraden niet actief op zoek te gaan. Misschien kom op een dag wel iemand tegen en misschien niet...
Je kunt eens kijken of je misschien een leuke dame vindt met dezelfde passie als jij (als je die hebt), zodat je haar kunt uitnodigen eens samen te gaan wandelen, fietsen, muziek maken, sky-diven (ik roep maar wat). Wanneer er een gemeenschappelijke actieve passie is leidt dat de aandacht af van eventueel lichamelijk ongemak dat er in het begin kan zijn. Gaande weg kun je haar uitleggen waar jij naar op zoek bent en waar naar níet, en wie weet...
Maar je moet in ieder geval niet gaan proberen zo'n relatie te forceren, dat zal uiteindelijk enkel tot teleurstelling en meer verdriet leiden.

Ikzelf trok in mijn jeugd/studententijd graag op met jongens (als meisje), maar merk nu net als jij dat dit op latere leeftijd lastiger wordt. Ik heb juist altijd het idee dat het de mánnen zijn die altijd meer willen en ik denkt dat er meer vrouwen zijn die dit, tot hun spijt, ervaren. Ik denk dat veel vrouwen er daardoor minder open voor staan, maar dat ze, wanneer het wél mogelijk blijkt, zo'n vriendschap wel prettig zouden vinden.

Ik raad je verder nog aan bij een eventuele potentiele 'kandidaat' (wat een woord, sorry), niet al te veel over je overleden vriendin te praten. Natuurlijk is het goed voor haar te weten dat je een bijzondere relatie met je vriendin had en dat jij het moeilijk hebt met haar dood, en wanneer zíj er naar vraagt is dat natuurlijk alleen maar fijn. Maar probeer haar in iedergeval niet het gevoel te geven dat zij een plaatsvervanger is.

Ik wens je veel sterkte met het verwerken van je verdriet en succes voor je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dikke +!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar kijk ik van op. Goed antwoord! Ik had me al voorbereid op negatieve reacties, maar dat valt reuze mee. Dat ben ik anders gewend. Zelfs op de begrafenis kreeg ik reactie’s in de trant van: wat moest jij met die andere vrouw? Best pijnlijk. Ook in het hospice, waar zij als een van de jongste was opgenomen, begrepen ze het niet. Je komt hier zo veel, jouw relatie? Nee, een vriendin, ik ben getrouwd. Ze waren niet negatief, maar ik merkte dat ze daar zo hun gedachten over hadden. Zij had zelf ook een relatie. Wel grappig, samen zijn we nog op de datingsites aan het keuren geweest en we hielden dagelijks contact met elkaar over de ontwikkelingen. Die vriend beëindigde echter de relatie toen ze ziek werd. En dan verbaast het me dat dáár dan nauwelijks iets over opgemerkt werd. Jouw advies om met een “potentiële kandidaat” niet teveel over mijn overleden vriendin te praten vind ik heel sterk. Dat zal ik ter harte nemen. Die fout heb ik inderdaad een keer gemaakt. Het klopt wat je schrijft: het zijn juist de mánnen die op iets anders uit zijn. Uitleggen dat mijn bedoelingen anders zijn voelt voor mij al vlug als een ongeloofwaardig cliché:). Mannen hebben op dat punt geen al te beste reputatie. En dat maakt het lastig. En ja, het zoeken naar een platonische relatie is niet iets waar je in je leven ervaring mee hebt opgebouwd. Internet staat vol met alles wat met relaties te maken heeft, maar ik kan nauwelijks iets vinden wat vergelijkbaar is. Ook met de rest van je antwoord kan ik veel. Ik heb hem gekopieerd zodat ik hem vaker kan nalezen. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pff, lucht dit me even op. Ik ben zowaar twee dagen niet op GV geweest omdat ik het idee had onzin uitgekraamd te hebben. Tja, dat krijg je dan: vraag uit het hart, antwoord uit het hart en dan denk je dat je een figuur slaat. Ik ben erg blij dat je wat aan mijn antwoord hebt. Zoals Mariefleur in haar reactie schrijft blijf je toch altijd zitten met dat een vrouw snel ergens wat achter zoekt, vaak uit ervaring wijs geworden. Helaas zijn er niet zo heel veel mannen zoals jij die vriendschap en seks van elkaar kunnen scheiden. En dan krijg je al snel een vooroordeel, zoals jij dat gemerkt hebt in het hospice en op de begrafenis. Erg jammer, maar zo zit de wereld in elkaar. Mensen hebben nu eenmaal bepaalde ideeën van ' hoe het hoort' en als je daar nu net buiten valt dan is dat vaak moeilijk te accepteren. Voel je vrij me een PB te sturen als je meer advies wilt. Het voelt voor mij een beetje raar je te adviseren, aangezien ik waarschijnlijk een pak jonger ben dan jij: 19 jaar geleden had ík nog nooit van platonische liefde gehoord. Maar misschien dat ik je, als vrouw zijnde die liever met mannen op trekt, wat beter inzicht kan geven over hoe een vrouw bepaalde 'advances' beleefd. Ik ben in iedergeval blij dat ik je tot zo ver heb kunnen helpen.
Antoni
10 jaar geleden
Mooie reactie, Turdus, en ook mijn complimenten voor je antwoord! Ik denk overigens dat je 'avances' (= stappen tot toenadering) bedoelt in de op één na laatste alinea van je reactie, en niet 'advances' (= voordelen of voorschotten).
Antoni
10 jaar geleden
Het kan blijkbaar allebei ('advances' en 'avances'). Ik zocht voor de zekerheid nog even naar de juiste betekenis van 'advance' en vond toen op deze site 'advance' in de betekenis van 'toenadering': http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/advance Weer wat geleerd! Leuk! En excuus voor mijn verbetering van je tekst. Die was dus gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toch was het wel een typfout, ben per slot van rekening met een fransman getrouwd! Tja, ik ben een slordige typer, beleefd had ook beleeft moeten zijn natuurlijk
... maar inderdaad leuk te weten dat het allebei kan.
Dank je voor je compliment
Probeer het eens met badoo.com. Dat is een website waarmee je zelf aan kunt geven alleen op zoek te zijn naar vriendschap.