Ja dat is goed mogelijk gezien de kleur bruin de meest dominante kleur is over groen en daarna blauw....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bruin is dominant, dus als de baby een gen heeft voor bruine ogen, dan moet die van een van de ouders komen. Dit gen zou dan bij de desbetreffende ouder overheersen, dus minimaal één ouder moet bruine ogen hebben.
Nee, dat kan niet. Bruin is de meest dominante oogkleur, groen is minder dominant en daarna blauw. Noem het gen voor bruine oogkleur Br, groen=Gr en blauw=Bl.
Een baby met bruine oogkleur moet minimaal één gen hebben voor bruine oogkleur. Die domineert dan het andere gen. Iemand met bruine oogkleur kan de volgende genotypes hebben: Br Br, Br Gr, Br Bl. Deze heeft de baby gekregen van de ouders. Je ziet dat bij geen enkel genotype van de baby én blauw én groen staat, dus het kan niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de moeder blauwe ogen heeft, heeft ze zeker het genotype Bl Bl.
De vader heeft groene ogen, de mogelijke genotypen zijn dan Gr Gr, Gr Bl. Geen enkele ouder heeft een bruin gen om door te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik keek bij de link alleen naar of groen domineert over blauw of andersom. Maar theoretisch gezien kan het niet. Want stel dat een baby bruine ogen heeft gekregen dan MOET een van de ouders minstens een bruin gen hebben. En deze domineert dan het andere gen van die ouder en dus heeft de ouder bruine ogen. Stel, de ouder had een gen voor bruine ogen, en er is iets mis gegaan in de embryonale ontwikkeling. Zodat in de plaats waar geslachtscellen worden gemaakt het gen voor bruine ogen is. Er is iets mis gegaan, waardoor in de rest van zijn lichaam dit gen is geblokkeerd. Dan komt de bruine oogkleur niet tot uiting, maar kan de ouder het gen wel doorgeven.
Ik ga uit van ouders waarbij alles goed is gegaan. Bij blauwe ogen kan het zeker, want bruin domineert blauw, dus kan dit gen heel lang worden doorgegeven zonder tot uiting te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spreekt je eigen link tegen, lees het eerste stuk nog maar eens door, het komt zelden voor, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik hierboven al zei, een kind kan alleen bruine ogen hebben als die een bruin gen van een van de ouders heeft gekregen. Alleen bij een mutatie bij een van de ouders waardoor deze niet tot uiting komt is het mogelijk. Genetisch gezien is het NIET mogelijk. En ik leg het genetische verhaal uit.