Hoe kan ik me NOG beter wapenen tegen n dominant familielid,die leugens over mn gezin vertelt?

Het is irritant wat deze persoon doet. Ik neem al geen telf.meer op maar met verjaardagen zit je toch in dezelfde ruimte. Wil alles weten etc kheb al ns n grote mond gegeven maar nx helpt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

"Hoe kan ik me NOG beter wapenen
tegen een dominant familielid,
die leugens over m'n gezin vertelt?"

"beter wapenen" zeg je;
dát klinkt best 'strijdvaardig'.

Of kan ik beter zeggen: 'strijdlustig'?

Hoe dan ook,
je kan er (naar mijn mening)
slecht twee kanten mee op:

* of aanvallen:
beethouden aan trots en eerzucht/
voorbereiden/ en de strijd aangaan.
(risico en kans tot meer schade).

* of terugtrekken:
trots en eerzucht laten varen/
incasseren en de strijd uit de weggaan.
(risico beperken en minder kans op schade).

Ik zou voor het laatste kiezen;
al moet ik zoiets als 'bezoekregeling' regelen;

en als dát niet zou werken,
en de situatie zou verergeren,
en de spanningen zouden TE hoog oplopen,
dan zou ik zelfs bereid zijn
om afstand te nemen van de gehele familie;

je hebt immers een gezin,
en naar mijn mening
gaan zij, en hún veiligheid, boven alles...

Toegevoegd na 14 uur:
"Hoe dan ook,
je kan er (naar mijn mening)
slecht twee kanten mee op..."

Slecht?
Het is 'slechtSSSSSSSSSSSS', Alom...oen;
meer jouw eigen antwoorden teruglezen, Alom,
gij vreselijk taal-barbaar;

(ff mezelf op m'n kop geven hoor...lol)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelyk mn gezin hft veiligheid nodig! En iemand op wie ze kunnen rekenen,die er voor ze is! Thanx voor je antwoord grtjs

Andere antwoorden (10)

Het duidelijk maken aan die persoon dat je weet dat hij/zij onwaarheden verkondigd en dat je daar niet van gedient bent. net doen of er niets aan de hand is en het onuitgesproken laten geeft deze persoon nog meer macht. je kan wat hij/zij zegt misschien moeilijk controleren maar in dit geval mag je goed van je afbijten, ook al is het om jezelf de rust te gunnen dat je het hebt uitgeproken en geen mooi weer speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ want t zijn ook regelrechte leugens staat persoon om bekend,en ik laat mn gezin nt kapot maken wat de bedoeling is! Thanx!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ want t zijn ook regelrechte leugens staat persoon om bekend,en ik laat mn gezin nt kapot maken wat de bedoeling is! Thanx!!
Verklaar de volledige oorlog. Verspreid gore roddels op internet, plaats zijn overlijdensadvertentie in de krant, laat elke dag 10 pizza's bezorgen, bel 'misdaad anoniem'.
Eens kijken wie dat het langste volhoudt. Oog om oog, tand om tand.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Laten die over zich lopen?
AWM
14 jaar geleden
Ah, dan val ik af.
AWM
14 jaar geleden
Nee, een hoge druktype :)
AWM
14 jaar geleden
Dat is niet uitgesloten. En je ziet wat er van komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dr stond ok ergens wat gy nt wilt dat u geschied,doe dat ook n ander niet !!! Maar kheb al stiekem gedacht n lading pizza s te bezorgen:) ps min komt nt van my doe nt aan min,alleen plus. Grtjs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeg dat wel :) niet dat ik ooit in dat boek lees maar tis wel zo wat je zegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit meen je toch niet?!
ook negeren als de persoon tegenover je staat wil wel eens helpen. Als de persoon je iets vraagt draai je je hoofd weg. En, als de mensen wel weten dat ze veel liegt, kun je ook gewoon de grootste onzin verzinnen en haar dat vertellen, dan kun je er ook nog om lachen als ze dat overal rondbazuind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkt iets niet - probeer iets anders... Reageer eens totaal onverwacht.
Geef deze persoon eens volledig gelijk bij alles wat die zegt of maak het verhaal nog groter dan diegene het al maakt. Als diegene iets vraagt, maak de vraag groter of absurder en stel de vraag terug.
Vooral niet reageren zoals je anders doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien weet jij de bron van dit gedrag, dus kan je er verder op in gaan in een gesprek over deze situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ligt het antwoord in het ontwapenen. Breng in de volledige familiekring het onderwerp waarover jij vermoedt dat er geroddeld wordt, ter sprake, en vertel hoe het allemaal in elkaar steekt. Zeg erbij dat je vindt dat ze dit moeten weten, als familie die je vertrouwt. (de roddelende persoon heeft nu niets meer te melden, want andere familieleden weten het ook). Vermijd absoluut om de persoon in de familiekring aan te vallen.

Dit werkt.

Je begint gewoon zo: familie, ogenblikje, ik wil graag iets tegen jullie allemaal zeggen.... (de roddeltante schrikt zich nu een ongeluk), maar je beschuldigt niemand, maar begint over hetgeen waar ze over roddelt en je doet de zaken, eerlijk en haarfijn uit de doeken (zover als je het kwijt wilt).
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi ineke,ik dacht hier zelf ook al aan maar wil t eerst met de rest bespreken want dit kan zo nt langer. Plus en thnx. Grtjs L
Volgens mij werkt doodnegeren het allerbeste. Daar worden mensen heel ongemakkelijk van en stoppen vanzelf omdat hun leugens niet meer gevoedt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent net zo haatdragend als het dominante familielid. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Jullie verhouding is welkome gesprekstof voor de rest van de familie. Ga in gesprek, desnoods met behulp van EO's familiediner
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen het familie feest de vraag overdreven en vol met de wildste fantasieën beantwoorden.
De rest van de familie reageert verbaasd en vraagt jouw, wat vertel je voor een nonsens ?!
Dan zeg je: dan heeft onze roddelaarster tenminste voldoende informatie om te roddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moeilijk het ook is: niets terug doen. Probeer te negeren. Het kan helpen door wijs iemand (familielid), die jullie BEIDE goed ligt en vertrouwt, te vragen om te bemiddelen. Deze kan jullie helpen het probleem waarmee jij en de ander zit te verwoorden zonder dat het eindigt in geschreeuw en gejank.
Sterkte!