Hoe kan ik omgaan met mijn schuldgevoel?

Ik begin me bewust te worden van een immens onderdrukt schuldgevoel in mijn lichaam.
Als ik bijvoorbeeld mijn vriendin kwets dan wordt het gevoel van schuld zo heftig dat ik het onderdruk en naar de paradox schiet: onschuld, koud, afgesloten, doen alsof ik niks misdaan heb.
In deze staat van zijn voelt mijn maag knellend en mijn hoofd als in een roes. Het voelt als lijden.
Als mijn vriendin vervolgens haar ongenoegen uit over dat ik haar geen begrip toon, of iets doe met dat ik haar gekwetst heb, dan voegt dit toe aan de heftigheid die ik al ervaar en begin ik nog harder te trekken naar de paradox van 'onschuld'.

Ik maak me echt ontzettend zorgen mijn relatie kwijt te raken.. mijn vriendin is een ontzettend lieve vrouw en ik wil wanneer ik haar eens kwets dit goed kunnen oplossen.. nu loopt het veelvuldig uit op een keiharde ruzie waar ik later alleen maar spijt van heb en toevoegt aan de onderdrukte schuld.
Ze geeft nu al aan dat ze het erg moeilijk vindt om me nog te vertrouwen..

Hoe kan ik hiermee leren omgaan? Hoe kan ik dit verwerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mijn complimenten voor je openhartigheid. Je hebt de moed getoond ons je zwakheden te laten zien. Je krijgt daarom een dikke '+' van mij.

Je voelt je schuldig, nadat je een agressieve uiting hebt gedaan en die vervolgens, ´tot bloedens toe,´ontkent.

Ik zou, als ik jou was, eens niet wachten tot een situatie tot het kookpunt gekomen was alvorens..tot bezinning te komen.

Beter is is..dat wanneer er geen spanningen zijn..je eens met je vriendin gaat praten waarbij je haar op een eerlijke wijze van je onvermogen op de hoogte brengt.

Daarna kun je haar vragen jou wat te helpen..en als ze van je houdt..wat ik zeker verwacht..kun je beslist op haar hulp en begrip rekenen.

Ga daarna niet op de oude voet verder..maar ga aan jezelf werken.

Als je niet kunt praten over je eigen zwakheid..schrijf het dat op een blad papier en geef dat aan haar.

Geen mail of zo..maar papier..dat kan ze bij zich steken om er af en toe naar te kijken en er zo kracht uit te halen.

Ik wens jou en jullie een heel mooie relatie toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien door een keertje juist wel toe te geven dat je fout zat en je voor je vriendin begrip te tonen. Waarschijnlijk ga jij je daardoor beter voelen en je vriendin zou zich meer begrepen voelen. Probeer het eens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het gevoel dat je verkeerd reageert, je zou wel anders willen maar het lukt je niet omdat je reactie een soort reflex lijkt waar je geen invloed op hebt.
Wat je dan zou kunnen overwegen, is therapie, samen met iemand uitzoeken hoe je dit gedrag kunt veranderen.
Dat lijkt me ook zinvol, want het is zonde als dit je je relatie kost terwijl je dat helemaal niet wilt.
Therapie kun je alleen doen, of samen met je vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Luister naar je lichaam! Als deze in een 'paradox' schiet als je je schuldig voelt, betekend dit dat je liegt en dat je je niet schuldig hoeft te voelen omdat je niks gedaan hebt. Vrouwen laten je schuldig voelen om dingen, gewoon omdat ze dat op dat moment graag willen. Vaak is het jalozie dat wij mannen overal relaxt over kunnen blijven, en zij de hele dag stressen. Dan gaan ze jou proberen op te fokken, zodat ze niet alleen hoeven te stressen. Trap daar niet in en laat duidelijk merken dat je hier niet van gediend bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Als ik je antwoord zo lees is het volgens jou dus de schuld van zijn vriendin? Of eigenlijk van elke vrouw op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuld van zijn vriendin. Niet alle vrouwen zijn zo hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een wereldbeeld heb jij drevil...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze krijg je van mij een minpuntje. Ook wel het eindbazenpuntje genoemd! :D
Kristal
13 jaar geleden
@Drevil, er bestaan ook andere vrouwen, heus. Wat je nu als antwoord gaf is eigenlijk je eigen pijn verwoorden. Ik hoop voor je dat de pijn minder zal worden.
Schuldgevoel is slopend voor lichaam en ziel....

Het beste kan je voor jezelf opschrijven wat en waarom je zo reageert.

Pak gewon een A4tje en maak een verticale streep in het midden.

Schrijf aan de ene kant waarom je zo reageert/scheld etc...
Aan de andere kant schrijf je hoe kan reageren...

Bespreek samen met je vriendin dat je eraan werkt om hiermee te leren omgaan, doe het desnoods samen, dat opschrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
gewon=gewoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
terechte en onterechte schuldgevoelens we hebben ze allemaal.
Als je fouten maakt (niemand is perfect toch?) ga je ze koppelen aan schuldgevoelens.
Je kan er aan werken!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Mensen die dagelijks kampen met schuldgevoelens zijn geneigd teveel te stressen en zich te druk te maken in hun leven. Laat je schuldgevoelens eens wat meer varen. Schrijf het van je af. Schrijf alles waar jij je schuldig over voelt op een brief. Neem dat goed in je op. Pak een vuurvaste schaal en brand de brief terwijl je ernaar kijkt. Gooi vervolgens de as in een rivier of gooi het uit een hoog raam. Je schuldgevoelens zullen wegdrijven.
--------------------------------------------------------------------
Probeer ook naar u vrouw te luisteren. Het enige wat u hoeft te doen is naar haar luisteren zonder antwoord te geven, zonder oplossing te geven. Laat haar hart bij u luchten en luister aandachtig. Beloof haar daarna dat u eraan wilt werken omdat u zoveel van haar houdt.

Ga vooral niet in discussie. U vrouw voelt zich even niet begrepen, luister naar haar. Dat is wat vrouwen willen, dat je alleen maar luisterd. Ze willen geen antwoord ze willen geen oplossing. Ze willen gehoort worden.
Ik weet zeker als u dat doet en vaker naar haar probeert te luisteren zonder met een oplossing te komen, dat u vrouw zich dan beter en meer begrepen gaat voelen.
--------------------------------------------------------------------

Probeer je ook niet teveel aan te trekken van wat anderen van je vinden of andermans verwachtingen.

*Wat jij belangrijk vindt is tenslotte toch ook de moeite waard?

Ik hoop dat ik u hiermee kan helpen..Heel veel succes
Zegen uw met liefde en kracht

Groetjes E.Wonder