Hoe en wanneer moet ik vertellen dat ik brandwonden heb?

Toen ik 23 was is er een ongeluk geweest waar ik een derdegraads brandwond op mijn buik en schouders aan heb overgehouden. Ik ben nu 26 en die brandwond is er nog steeds. Ik ben nu een tijdje ah daten met een man van 27 (3 dates gehad en veel gesms't, ouders zijn goede vrienden maar we kenden elkaar eerst niet want hij is net uit amerika terug) en ik heb het gevoel dat onze relatie serieuzer wordt, maar wanneer moet ik hem vertellen over mijn brandwonden? Ik zit hier serieus mee.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik wil trouwens even benadrukken dat ik me echt heel erg op mijn gemak voel en voel dat het meer tussen ons begint te worden maar dat ik hem alleen niet af wil schrikken..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfoe, lastige vraag hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik zit er zelf ook heel erg in de knoop mee.. Hopelijk kan een GV'er me helpen en wordt deze vraag niet verwijdert!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grote kans dat hij er helemaal niet mee zit dus maak jij je druk voor niks
toen ik zelf een nieuwe relatie kreeg zat ik er erg mee dat mijn buik vol met littekens zit vanwege het krijgen van kinderen en toen we wat intiemer met elkaar werden heb ik hem gezegd ik wil je wat laten zien waar ik best wel mee zit en vervolgens heb ik hem de littekens laten zien maar hij zat er totaal niet mee
inmiddels zijn we 12 jaar getrouwd
als hij echt om je geeft laat hij zich niet afschrikken trouwend mijn zwager heeft ook al een paar jaar een relatie met een vrouw die in haar jeugd een pot thee over haar heen heeft gekregen en zij heeft op haar bovenbeen en armen behoorlijk wat littekens maar het is totaal geen probleem in hun relatie al weet ik niet wanneer ze het heeft verteld wees maar niet al te bezorgd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je het omdraaien: stel dat hij een brandwond ergens op zijn lichaam heeft. Vind je het belangrijk dat hij jou dat vertelt? En wanneer dan? Zou je het hem kwalijk nemen als hij dat pas vertelt als je al maanden aan het daten bent? Of had hij het direct moeten vertellen? En zou je het contact verbreken als hij je vertelt dat hij een brandwond of ander litteken heeft?
Als je het zo bekijkt realiseer je je hopelijk dat het andersom helemaal niet zo'n beladen probleem zou zijn.
En je kunt je zelfs afvragen of dit wel je grote liefde is als je denkt dat hij er een probleem mee heeft dat jij een brandwond hebt.
Geniet van je prille relatie, word verliefd, en laat je dates niet overschaduwen door het piekeren over een brandwond.

Het beste antwoord

Als je aan het daten bent of chat is de tijd rijp om wat over je verleden te vertellen.

Je zou dat kunnen doen door te vertellen dat je een ongeluk hebt gehad waar je nog best wel last van hebt soms. Dan vraagt hij heus wel door en kan je vertellen wat je wilt.

Ik snap dat jij vooral zit met het uiterlijk, maar ik zou niet zeggen: ik heb een lelijk litteken, vind je me dan nog leuk? Ik denk dat die man daar ook helemaal niet mee bezig is. Als hij je leuk vindt wil hij weten wat er gebeurd is, hoe je het hebt ervaren en zo. Het is niet eens nodig om over allerlei uiterlijke kenmerken te hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Juist door het gespreksonderwerp (uiterlijk litteken) te wijzigen in de gebeurtenis (het ongeluk), is het veel makkelijker om vervolgens aan te geven dat je er littekens aan over hebt gehouden die je zelf niet fraai vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grote kans dat hij er inderdaad helemaal niet mee zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik moet gewoon zeggen van: 'Ik heb een paar jaar geleden een ongeluk gehad en daar heb ik een brandwond aan over gehouden' ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar zou ik mee beginnen. Dat is ook vrij neutraal en als het een leuke vent is zal hij er vast wel meer over willen weten uit interesse. Dit klinkt echt anders dan:
Ik moet je wat vertellen.
Wat dan?
Ik heb nogal lelijke littekens.
Oh....
Ja, ik zit er echt mee. ...
... (tja, wat moet je hierop antwoorden)...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OF: Ik heb een paar jaar geleden een ernstig ongeluk gehad oh, echt? Ernstig? Ja, best wel, ... vertel wat er is gebeurd ... luistert aandachtig (of niet, maar dan zou ik helemaal kappen!) Ik ben toen ernstig verbrand. A) luistert aandachtig, stelt vragen, is lief (Prins charming, meteen houden)
B) luister half, zit er niet mee (blijft een man he, wat opvoeding nodig wellicht)
C) Rent gillend weg (lijkt me heel stug)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik vertel altijd snel over mijn littekens ... dan heb je tenminste snel in de gaten of mensen voldoende diepgang hebben om daar mee om te gaan. Veel investeren in iets waar later blijkt dat hij of zij er niet mee om kan gaan kan veel pijnlijker zijn.