Bestaat er spelmateriaal om een kleuter voor te bereiden op een operatie?

Toegevoegd na 14 minuten:
Met name zoek ik materiaal om thuis mee te kunnen spelen. Aan de hand van het materiaal uitleggen wat er gaat gebeuren. Daarna kan hij ermee spelen en het een plekje geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn zoon heb ik vlak voor de operatie playmobil gegeven. Je hebt van een ziekenhuisbed, ambulance en nog veel meer. Ik heb de dierenkliniek er bij gekocht. Zo had ik ook de operatie kamer :) Ze hebben er heerlijk mee gespeeld. Ook goed voor na die tijd. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

vaak doen ze dat in het ziekenhuis met diverse attributen
je kunt natuurlijk ook zelf met je kind een soort doktertje spelen en dan een pop gebruiken die de patient is
je laat je kind in kleine stapjes zien wat de dokter straks met hem/haar gaat doen
1 tipje laat het infuus pas aanleggen als hij onder narcose is {als hij tenminste onder voledige narcose moet} dit hebben wij ook gevraagd met ons zoontje die geopereerd moest worden en dit was geen enkel probleem
suc 6 met je kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, vaak wordt hier vanuit het ziekenhuis vanalles aan gedaan om het kindje voor te bereiden op de operatie. Meestal wordt je van te voren uitgenodigd en wordt alles uitgelegd.
Neem eens contact op met het ziekenhuis waar de operatie plaats gaat vinden, daar kunnen kunnen ze je zeker verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik weet dat het bestaat. En ook een link gevonden, met de juiste info. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn 3-jarige zusje haar been brak, en (heel interessant!!) in het gips gezet werd, verscheen er opeens een verpleegsterspak bij ons thuis, met een koffertje met stetiscoop, verbandmateriaal, (botte!!)plastic schaartjes en een hamertje (voor de reflexen).
Uit het feit, dat ik dit ruim 40 jaar later nog zo precies weet, moge blijken, hoeveel we ermee gespeeld hebben : beren, poppen en (ocherrum...) de kat werden, geheel verbonden, in de poppenwagen rondgereden....

Rondom die leeftijd mochten we ook zélf onze pleisters op geschaafde knieën plakken, en zo kwamen we er dagelijks meer achter, dat mensen ziek, en weer beter worden..

Ik denk, dat er ook voorleesboekjes met dit thema bij het slapengaan tevoorschijn kwamen, maar omdat we elke avond voorgelezen werden, heeft dit blijkbaar minder indruk gemaakt dan het verpleegsterspak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke herinnering!
Ga eens bij de kleuterklasjes kijken wat men zoal heeft. Ik heb, toen mijn dochtertje van 4 geopereerd moest worden, allerlei materiaal kunnen lenen van school om thuis te gebruiken.
Vertel hem vooral niet, dat het geen pijn gaat doen want het doet wel degelijk pijn en dan zou zijn vertrouwen in jou geschaad worden.
Volgens de specialist had ik mijn dochtertje heel goed voorbereid, want ze wist min of meer wat er allemaal zou gaan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het boekje Nijntje in het ziekenhuis misschien iets? Ik weet nog dat ik het als kind fascinerend vond. Als volwassene kun je herkennen dat het gaat om amandelen knippen, maar het is neutraal genoeg gehouden dat het ook bruikbaar is voor kinderen die een andere operatie zullen ondergaan. De dokter zegt namelijk niet 'ah, ontstoken amandelen, die gaan we knippen', maar:

De dokter zei: ik zie het al
dat pijntje haal ik weg
Dat doe ik in het ziekenhuis
dat komt best terecht

(Jawel, zoveel indruk heeft het destijds gemaakt. En ik hoefde niet eens naar het ziekenhuis, want ik was niet ziek toen ik het kreeg.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
idd die is goed, ik had hem vroeger zelf ook.
dat kan met dokter bibber