Wel of niet gelijk uitleggen? Zie toelichting

Vrijdag begin ik in een nieuwe baan, dus ontmoet ik veel nieuwe mensen. Al gauw komt het gesprek dan op je thuis situatie. Ik ben alleenstaand met drie zoons.
Meestal gaan mensen er dan vanuit dat je gescheiden bent, zeker omdat ik nog zo lekker piep :) jong ben , 45.
Maar ik ben weduwe, mijn ervaring is dat als je dat verteld mensen meestal niet weten wat ze moeten zeggen, er ontstaat dan (bijna) altijd iets 'ongemakkelijks', waar ik mezelf ook niet lekker bij voel.
Hoe zou ik hier het beste mee om kunnen gaan? Het even in het midden laten dat ik weduwe ben? Of toch maar vertellen hoe het zit en dat ongemakkelijke maar laten gebeuren? Zeker als je iets dergelijks op 1 dag 10 keer hebt is het echt niet prettig meer.
Hebben jullie ideeën en/of mening hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hey Nelly..mijn zus zit in hetzelfde schuitje,ook weduwe met 4 kinderen,maar zij verteld het meteen als er naar gevraagd wordt.Zij vindt het een opluchting dat de mensen het dan weten,voordat er allemaal speculaties gedaan worden...want je weet hoe collega's onder elkaar kunnen zijn,en dan kun je beter gelijk maar open kaart spelen,dan heb je dat maar weer gehad..en wat geeft het ook,het feit ligt er toch..
Veel succes met je nieuwe baan en hopenlijk krijg je leuke contacten met je collega's...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact :-) +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt +1

Andere antwoorden (11)

Als er naar gevraagd wordt,het vertellen,anders er over zwijgen. Er is later altijd nog gelegenheid er op terug te komen en dat hoeft absoluut niet van jou uit te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel ze gewoon de waarheid.
En draai er niet omheen.
Het komt ten slotte toch een keer uit.
Ben je die dag eenmaal door ,dan ga je tenminste s,avonds met een opgelucht hart naar huis.
Doe je dit niet dan zul dit probleem elke dag weer tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even in het midden later, vertellen kan later nog wel op een geschikt moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het mogelijk is,zou ik er mee wachten.Wanneer ze je een beetje leren kennen zullen ze misschien wat doorvragen,iets wat ze niet snel zullen doen als ze je pas net kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik mij afvraag, hoe komt het dat jij je er niet lekker bij voelt als er een 'ongemakkelijke' situatie ontstaat?

Op het moment dat jij besluit om het wel te vertellen, is het denk ik belangrijk dat je echt achter dat besluit staat. Daardoor zullen je woorden veel zelfverzekerder over komen en zal er minder snel een ongemakkelijke situatie ontstaan.

Wanneer je het zelf moeilijk vindt om het er over te hebben, zou ik er gewoon nog even mee wachten. Mensen weten vaak niet hoe ze moeten reageren op zoiets en zeker tiijdens de eerste kennismaking zal dat nog lastiger zijn. Later als je je op je gemak voelt kun je het altijd nog vertellen. Je collega's zullen denk ik dan ook anders reageren omdat ze je iets beter kennen.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan trouwens en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat je eigen gevoel zegt.Ik denk niet dat iedereen zijn priveleven of wat dan ook bloot legt,op de 1ste werkdag.Zoiets kan ter zijner tijd nog altijd ter gesprek komen.Maar nogmaals,heb jij behoefte om het meteen te zeggen,dan moet je dat gewoon doen.
Veel succes trouwens met je nieuwe baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt +1
Niemand verwacht dat je op je eerste dag heel je hebben en houwen op tafel legt. Hou het maar fijn in het midden, er komt altijd nog wel een moment waarop je het ter sprake kunt brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het ter spraken komt gewoon gelijk eerlijk zin. Wanneer je niet gelijk eerlijk bent begint de nieuwe relatie met je nieuwe collega's wat mij betreft al met een achterstand.
Je hoeft natuurlijk niet binnen te stappen met de mededeling dat je weduwe bent. Maar wanneer je gevraagd word "ben je gescheiden dan?" of iets in deze trant in de loop van een gesprek moet je er niet omheen gaan draaien maar gewoon gelijk eerlijk zijn.

Toegevoegd na 20 seconden:
Succes natuurlijk met je nieuwe baan :-D!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welja...gelijk met de deur in huis vallen....is mijn antwoord ook Rick1234....hoedje van,hoedje van....+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx :-) Ik hoop dat je er wat aan hebt Nelly!
Wacht eerst af of het gevraagd wordt, als ik in een nieuwe collega heb vraag ik niet meteen naar de thuissituatie. Maar goed stel dat er vragen over komen vertel je gewoon hoe het zit. En vaak gaat het wel rond ,dus dan stopt het vragen vanzelf. Succes met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt
Als je het niet meteen zegt en het komt later aan de orde, dan denken je collega's juist dat het je niet lekker zit.
Dus wat je ook kunt doen is de ongemakkelijke situatie voor zijn door er zelf op een luchtige (zo mogelijk, dit is zeker niet oneerbiedig bedoeld) manier overheen te stappen.
Door bijvoorbeeld aan te geven dat je in je eentje 3 jongens opvoedt omdat je man helaas is overleden, maar dat je je al aardig weet te redden. En dan zeg je bijv. met een kwinkslag: "Ik ben nu ondertussen al kampioen bandenplakken geworden".

Het zelf maken van een luchtige opmerking maakt de situatie voor anderen gemakkeljiker. Als je elkaar beter leert kennen kies je zelf de mensen uit met wie je eventueel dieper op de zaken in zwou willen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk moet je jezelf gewoon kunnen zijn, en dus vertellen wie je bent en in welke omstandigheid je leeft.
Dat jouw omstandigheid anderen eventueel een vervelend gevoel zou kunnen geven is mooi pech voor diegenen.
Daar ben jij niet verantwoordelijk voor.
Vraag je af: hoe voel jij je eronder? Daar ben jij weer verantwoordelijk voor.
Maak je hier niet zoveel zorgen over, je bent nu al jezelf minder aan het maken aan je omgeving, dat is gewoonweg niet nodig, het siert je niet. Je mag er gewoon zijn, helemaal!
Hoe meer jij jezelf mag zijn van jezelf, hoe gemakkelijker jij wordt in de omgang met anderen. Dat zal zeer gewaardeerd worden!