Mijn moeder drinkt teveel en maak me zorgen wat moet ik doen?

Mijn moeder drinkt minimaal per dag 7 biertjes en meestal bij bet eten ook nog 1 glas wijn. Ze begint 's ochtends meestal om half 12 met 1 biertje en dan gaat ze zo de hele dag door. Als ze moet werken neemt ze er 's avonds meer. Me ouders zijn wel gescheiden dus d8 dat het daar door zou komen maar ze heeft nu weer een vriend dus ze moet wel gelukkig zijn. Verder heeft ze er geen last van. Meestal eten we 1 dag in de week bij onze oma en we gaan dan met de auto ernaar toe maar als we bij me oma zijn drinkt ze wel minder. Dan 3 wijntjes. Daarna rijden we ook nog terug naast huis ok vond dat altijd dood eng. Als we weer thuis zijn gaat ze gewoon weer verder. Meestal drinkt me moeder in de keuken en 's avonds gen in de woonkamer. Ik denk dat ze niet wilt dat wij het zien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen xx.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Poet
10 jaar geleden
Dat is inderdaad heel erg veel en daar moet echt iets aan gebeuren. Ik denk dat je moeder dat zelf ook wel wet. Ik denk dat ze zich er ook wel voor schaamt en er eigenlijk zelf ook wel vanaf wil.
Als je het zelf moeilijk vindt om er met haar over te praten, is er dan niet iemand anders die met haar kan praten en haar overtuigen dat ze ergens heen moet gaan waar ze haar van de drank af kunnen helpen? Misschien iemand uit de familie? De nieuwe vriend van je moeder? Een goede kennis? Je oma? Een leraar op school?
Anders kun je eens naar het centrum voor jeugd en gezin in jouw buurt toe gaan. Of naar maatschappelijk werk. Of naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bekende zinsnede, maar niet iedereen weet welke mate van alcoholgebruik nog verantwoord is. Mensen verschillen onderling in gewicht en grootte, waardoor de één wat meer alcohol kan verdragen dan de ander, maar in principe gelden de volgende regels voor verantwoord alcoholgebruik:
Om te voorkomen dat het een gewoonte wordt is het belangrijk om minimaal twee dagen per week geen alcohol te drinken; Alcohol komt via de slokdarm, de maag en de dunne darm in het bloed terecht, waarna het door het hele lichaam wordt verspreid. Zodra het de hersenen bereikt, voelt men zich bij de eerste twee glazen ontspannen, vrolijk en praat men makkelijker. Als men

Eenmaal per week 15 glazen alcohol is ongezond. Vijf dagen 2 à 3 glazen hoeft geen probleem op te leveren. Alcohol heeft namelijk effect op verschillende organen, zoals de maag, de lever en de hersenen. Hoe meer alcohol in korte tijd in het lichaam wordt opgenomen, des te meer schade dit aan de organen kan berokkenen. Voorbeelden zijn gastritis (ontsteking van de maag) en levercirrose (beschadiging van de lever). Als u een keer wel veel drinkt, is het slim om twee dagen achter elkaar geen alcohol te drinken. Het lichaam kan zich dan herstellen. Toegevoegd na 21 minuten:
Zelfhulpgroepen voor stoppen met drinken De bekendste zelfhulpgroep is de Anonieme Alcoholisten (AA). De AA organiseert groepsbijeenkomsten en de AA-hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar. Er zijn ook groepen voor familieleden van drinkers. De Alcohol Infolijn van het Trimbos Instituut heeft meer adressen voor zelfhulpgroepen. Succes!!! Toegevoegd na 21 minuten:
Zelfhulpgroepen voor stoppen met drinken De bekendste zelfhulpgroep is de Anonieme Alcoholisten (AA). De AA organiseert groepsbijeenkomsten en de AA-hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar. Er zijn ook groepen voor familieleden van drinkers. De Alcohol Infolijn van het Trimbos Instituut heeft meer adressen voor zelfhulpgroepen. Succes!!! Bronnen:
- http://www.utwente.nl/gezondensterk/gezond_alcoholgebruik/alcohol.doc/
- http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-een-alcoholverslaving.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is nu de bekende zinsnede Mariejose? Sinaasappel: begin eens bij je oma, waarom laat zij haar dochter met kleinkind(eren) in een auto stappen als ze teveel gedronken heeft. Als dat niet werkt: maak een afspraak met jullie huisarts, ga alleen en vraag wat je moet doen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik denk dat Mariejose bedoeld: "Geniet maar drink met mate"
Omdat ze zegt: "maar niet iedereen weet welke mate van alcoholgebruik nog verantwoord is"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan, maar dit soort onduidelijkheden krijg je dus door onzorgvuldig kopiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga nu niet direct de hele boel opblazen. De meest lonende oplossingen zitten vaak in de meest eenvoudige vormen van Liefde tonen. Dus ik hoop van harte dat de vraagsteller de moed en de Liefdevolle toonaarden kan vinden om een openhartig gesprek met Mamalief aan te gaan ;-) + voor de vraag Liefs, Succes en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinaasappel, denk vooral niet dat het ligt aan of je wel genoeg van je moeder houdt of zij van jou, want daar ligt het echt niet aan. Ook een moeder die supersupersupersuperveel van haar kind, en waarbij het kind ook supersupersupersuperveel van haar houdt, kan een drankprobleem krijgen. En als het je moeder (nog) niet lukt om het probleem onder controle te krijgen, betekent dat echt niet dat jij niet genoeg van haar houdt of zij niet genoeg van jou houdt, of dat jij haar niet genoeg helpt, of dat het jouw schuld of een beetje jouw schuld is. Een drankprobleem is gewoon iets heel erg moeilijks, iets dat je niet voor een ander kan oplossen.

Antwoorden (4)

Je hebt gelijk vind ik : je moeder drinkt teveel en je hebt reden om ongerust te zijn.
Praat met een volwassene, die je aardig vindt ėn met de huisarts.
Dan hoef je er niet meer alleen over te piekeren en je krijgt advies.
Goed dat je hier je vraag gesteld heb, nu een stapje verder met hulp zoeken.
Zo help je je moeder en daarmee ook jezelf.
Succes, beste "sinaasappel" !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Praat er in eerste instantie met je moeder over.
Verwijt haar niks maar vraag haar of ze eens naar jouw gevoelens omtrent haar drinkgewoonten wil luisteren.
Gebruik dus bewust de uitdrukking 'drinkgewoonten' want dat woord zal minder weerstand oproepen bij haar dan wanneer je drankprobleem of overmatig drinken als uitgangsterm gebruikt.

Vertel haar dat Jij je niet comfortabel voelt bij haar 'drinkgewoonten' en vraag haar of zij zich enigszins in jouw situatie kan inleven.

Indien een niets verwijtend open gesprek met jouw moeder geen gewenste veranderingen met zich meebrengen dan kan je nog steeds met derden gaan praten.

Maar ik zou geenszins direct naar anderen toe stappen want dat zouden wijzelf ook veel minder kunnen waarderen als iemand het moeilijk zou hebben met één of meerdere van onze gewoontes, toch?

Laat jouw moeder dus eens in jouw belevingswereld meekijken en vraag haar dan ook rustig en kalm of ze jou in haar belevingswereld wil laten meekijken.

Als je er in slaagt om tijdens dit gesprek duidelijk te maken dat jij haar wil begrijpen en dat je graag wenst dat ze ook jou begrijpt dan is de kans veel groter dat jouw moeder jou met alle plezier (doch aanvankelijk wellicht met heel veel moeite om dat oude patroon te doorbreken) een stukje tegemoet komen en dan zal jij het ook makkelijker vinden om haar wat tijd te geven om zich een andere drinkgewoonte aan te meten.

Van zodra je met haar zou praten in de verwijtende trap dan ga je een resultaat boeken dat regelrecht indruist tegen hetgeen jij wil bekomen.

Bereid dit gesprek maar eerst goed voor in je hoofd en zet het desnoods op papier zodat je er een gewoonte van maakt om evenveel begrip te willen tonen voor de ander als de mate van begrip die jij van de ander naar jou toe verwacht.

Stel dus bewust vragen in functie van 'willen begrijpen' en 'willen begrepen worden' en niet in functie van oordelen op basis van enkel jouw eigen visie op deze toestand.

Het zou me helemaal niet verbazen dat jouw moeder deze drinkgewoonte hanteert om schuldgevoel omtrent jouw opvoeding te verdrinken.
Misschien vindt ze van zichzelf wel dat ze te kort schiet naar jou toe?
Soms hebben ouders meer last van gewijzigde toestanden, dan hun kinderen kunnen vermoeden.
Kinderen opvoeden is sowieso geen makkie ;-)

Ik hoop van harte dat ook Jij nog Liefde kan voelen voor jouw moeder?!
Zo Ja, laat haar dat duidelijk merken!
En niet enkel tijdens dit gesprek.
En niet enkel met woorden!

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Het moeilijkste is dat verslaafde zoals alcohol vaak in ontkenning zitten. Als je aangeeft dat ze wel erg veel drinken dan worden ze vaak boos. "Ik maak zelf uit hoeveel ik drink", "Ik ben jouw geen verantwoording schuldig", etc. In het beantwoorden van deze moeilijke vraag denk ik dat deze het dichtste bij komt van een goed antwoord: + In de link heb ik voor de vraagsteller nog wat tips gevonden zoals o.a. alleen praten met haar als ze nuchter is en hulp inschakelen van een volwassenen. http://www.alcoholhulp.be/kinderen-van-overmatige-alcoholgebruikers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud de sinaasappel is maar blijkbaar zijn alle volwassenen in zijn/haar omgeving blind voor de situatie. Ik vind het niet goed dat sinaasappel zelf zijn/haar moeder moet gaan aanspreken op zoiets. Dat is iets voor volwassenen dus nee ik ben het niet met je eens dat hij/zij niet naar een ander toe mag stappen. Als het hier om een minderjarig kind gaat lijkt mij dat juist een goede eerste stap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer er idd met een ander die je vertrouwd over te praten. Helaas ben ik ook opgegroeid met een alcoholist als moeder. Zij dronk erg veel en wat mijn broer en ik ook probeerde, ze bleef ontkennen onder t mom van: "ja ik drink wel eens een borrel ja, maar ik kan het zo laten hoor". En als we dan zeiden doe dat dan alsjeblieft zei ze: waarom? Ik ben volwassen. Mijn moeder is ontdanks alle pogingen van ons nooit gestopt. En als ze had gedronken was t huis te klein! Helaas is zij door de alcohol overleden... Dus probeer er echt met iemand die je kan helpen te praten. Ook al is het alleen voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ouder proberen te overtuigen om minder te gaan drinken en telkens teleurgesteld worden, omdat die toch niet naar je luistert..dat wil geen enkel kind meemaken. -1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met imagoimagor, daarom voor mij toch ook een -1 al had ik dat in eerste instantie niet gedaan. Je bent en blijft een kind en als dat kind minderjarig is moet je dit soort dingen niet met je eigen moeder hoeven te bespreken. De andere volwassenen in de omgeving durven het blijkbaar ook al niet aan en daar zal wel een reden voor zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb bij mijn weten nergens geschreven dat de vraagsteller aan diens moeder diende te vragen om minder te drinken.
Integendeel.
Ik heb enkel aangegeven dat het heel anders overkomt wanneer je het aanpakt zoals ik in bovenvermeld antwoord heb aangegeven. Toch fijn te lezen dat jullie zo weinig vertrouwen hebben in het soort aanpak dat reeds door duizenden mensen als succesvol werd ervaren. Geen enkele situatie is gelijk maar als je mensen vanuit een bereidheid tot begrijpen benadert dan voelt elke betrokken partij zich een pak comfortabeler en dan behaal je het soort resultaten waar men vooraf vaak niet in gelooft. Zolang je er van uitgaat dat er een 'probleem' is zal je nieuwe problemen veroorzaken. Van zodra je het woord probleem door "niet begrepen gewoonte" of door "niet begrepen situatie" vervangt dan krijg je een heel ander uitgangspunt.
Dan kan je degene die niet begrepen gedrag/gewoonte vertoont vragen naar diens beweegreden of dan kan je aangeven dat je daar geen blijf mee weet.
Je maakt dus op geen enkel moment een verwijt en dan zal die exrta uitleg van de ander onvermijdelijk voor extra begrip kan zorgen.
Op die wijze komen beide partijen sneller op een zelfde golflengte en zijn degenen die afwijkend gedrag vertonen ook sneller bereid om daar verandering in te brengen. Ik kan het iedereen aanraden om dit soort standpunten in te nemen, je lost er niet enkel conflictsituaties mee op, je voorkomt ze ook omdat je de ander actief en actief begripvol blijft betrekken bij hetgeen jou bezielt of ergert.
Zulke aanpak zorgt onvermijdelijk voor wonderlijke tegemoetkomingstaferelen. Testen jullie het zelf maar eens uit ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Goedemiddag,

Het lijkt er op dat je moeder wel een 'drankprobleem' heeft en je zorgen zijn terecht.

Over het algemeen valt het de directe omgeving het eerst op.

Ik neem aan dat je wilt dat dit verandert. Dat gaat niet zomaar.

Het is heel waarschijnlijk dat je moeder zich in de zogenaamde ontkenningsfase bevind. Dat betekent dat er niet zomaar tot verandering over kan worden. gegaan. Ik post een link je met meer info over de fasen van verandering.

Bij elke fase hoort een aparte 'strategie'.

Er vanuitgaande dat ze - ook na een eerste gesprek - in de ontkenningsfase blijft is het moeilijk om daar als kind invloed op uit te oefenen.

Als ik jouw was zou ik de film 'flight' van Denzel Washington eens kijken, dan kun je zien hoe serieus de ontkenningsfase kan zijn en dat je daar niet 'zomaar' doorheen breekt..

Een paar tips.
1. als ze echt diep in deze onteknningsfase zit zullen er veel signalen uit haar omgeving moeten komen waardoor het belang van verandering tot haar doordringt. Een deel daarvan heb je misschien in de hand. Denk aan vrienden en familie die je echt vertrouwt. Als zij haar ook signalen geven dat er iets mis is valt misschien langzaam het kwartje.

Ze zal het niet waarderen dat je het met anderen bespreekt, maar nu vormt ze een gevaar voor haarzelf en voor jou, bijvoorbeeld als ze me te veel drank op in het verkeer rijdt. Uiteindelijk probeer je haar te beschermen.

2. Wil je meer lezen wat voor 'technieken' je hebt, kun je het boek 'Stages of Change' van James Prochaska lezen.

3. Als kind zit je in een erg moeilijke rol. Ik weet niet hoe oud je bent en wat je zelf voor invloed kan uitoefenen. Ik denk dat het beste is om hulp te zoeken van iemand die ook iets weet van gedragsverandering.

PS. ik vind de tips van van Gerda ook goed om rekening mee te houden.

Succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. het linkje gaat over leefstijlwijziging en is ook van toepassing op de problemen van je moeder, bron daarvan is ook het werk van psycholoog Prochaska.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een volwassene in je omgeving die je aardig vindt en vertrouwt? Een juf of meester op school bijvoorbeeld? Of een familielid, een vriend of vriendin van een van je ouders?
Dan is het een goed idee om naar een van hen toe te stappen en te vertellen dat je je zorgen maakt. Het is belangrijk dat jij goed voor jezelf zorgt, en daarvoor is het fijn als je met iemand hierover kan praten, zodat je niet in je eentje ermee zit.

Daarnaast kan die volwassene kijken of je moeder geholpen wil worden hiermee. En die volwassene kan dan ook de boel een beetje in de gaten houden. Soms zorgen ouders die teveel drinken namelijk niet goed meer voor hun kinderen, of doen agressief tegen hun kinderen. Als dat bij jullie ook gebeurt, is het goed als een volwassene in je omgeving ervan weet en kan helpen om te zorgen dat er wel goed gezorgd wordt voor jou en je broertjes of zusjes als je die hebt.

Drankjewel is een website voor kinderen die een vader of moeder hebben met een alcoholprobleem. Je vindt de website hier: http://www.drankjewel.nl/
Hier kan je adviezen vinden, en verhalen van andere kinderen. En als je het fijn vindt om te kunnen praten met een volwassene en het moeilijk vindt om dat te doen met iemand die je kent, kan je hier ook volwassenen vinden met wie je kan bellen, chatten of emailen. Dit zijn mensen verstand hebben van alcoholproblemen, en die goed kunnen luisteren. Je vindt het hier: http://www.drankjewel.nl/jongeren.asp
Ze hebben op deze website ook een forum waarop je met andere kinderen hierover kan praten door berichtjes aan elkaar te typen: http://www.drankjewel.nl/forum/default.asp

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn ook organisaties die zelfhulpboekjes hebben gemaakt voor kinderen met een ouder met een alcoholprobleem, die kan je uitprinten en invullen, of op de computer lezen. Ik weet niet hoe oud je bent. Als je jonger dan 14 bent, kan je er hier eentje vinden: http://www.druglijn.be/media/132398/vad_koap-14.pdf
Als je 14 of ouder bent, kan je er hier eentje vinden: http://www.druglijn.be/media/28269/vad09_koap_ow11finaal.pdf