Ik wil mijn kinderen uitleggen wat ze moeten doen bij brand, maar moeten ze leren naar ons te rennen of naar beneden?

Wij slapen een verdieping boven hun (op zolder) en hebben een hele mooie 'vluchtweg' via het dak. Moet ik ze leren dat ze bij brand naar boven rennen, of naar beneden moeten gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit wat in...maar het kan ook gewoon niet duidelijk zijn...veel rook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud zijn de kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 en 8

Het beste antwoord

Allereerst, bij deze vraag gaat het allereerst om veiligheid. Bij brand heb je vaak maar enkele minuten of soms seconden om te zorgen voor die veiligheid. Je hebt dus groot gelijk dat duidelijkheid van groot belang is.
In jullie geval is het slapen op twee verschillende verdiepingen cruciaal. Maak je de kinderen in hun vluchtpan van jullie afhankelijk, dan bouw je een extra hoeveelheid tijd in waarvan je eigenlijk niet weet of je die tijd hebt bij brand. Daarbij geldt immers hoe sneller hoe beter.
Het is altijd het beste om ook per etage een plan te hebben en ook een plan dat de kinderen zelfstandig kunnen uitvoeren. (Zo maar een voorbeeld, op zolder staat vaak een geiser, verwarmingsketel of iets dergelijks. Stel dat daarmee iets mis is, dan zou het kunnen dat minstens 1 van de ouders uitvalt. Ook dan moeten de kinderen weten wat te doen.) Bekijk zelf objectief wat de snelste manier voor de kinderen is om buiten te komen, desnoods met een stopwatch in de hand.
Wat mij in jullie geval het handigst lijkt:
Zorg sowieso dat je op elke verdieping rookmelders hebt. Dan wordt iedereen zo snel mogelijk gewaarschuwd. (En de mensen het dichtst bij de brand waarschijnlijk nog eerder.)
Spreek met het hele gezin het vluchtplan door en oefen letterlijk met zijn allen wat je dan moet doen. Oefen daarna nog een keer met de ogen dicht/blinddoek (alsof er dikke rook staat).
Werk daarmee per etage. Leer de kinderen die bij elkaar op de etage slapen om elkaar wakker te maken en mee naar beneden (of naar boven als dat sneller is) te nemen. Leer hen waar de sleutel ligt van de deur en hoe die open moet. Spreek af bij welk huis ze 112 bellen en welke gegevens ze moeten doorgeven en waar ze moeten wachten op jullie, het liefst met zicht op het platte dak als jullie daar zelf niet af kunnen. Leer hen dus dat ze vluchten via de kortste weg behalve als die versperd wordt, dan nemen ze de alternatieve route (dus is het kortst via beneden dan wordt dat de route en het alternatief via de zolder).
Ik las dat ook iemand sprak over portemonnees, mobieltjes en huisdieren meenemen. Hoe erg het ook klinkt, leer je kinderen dat niet. Als volwassene is het al moeilijk in te schatten hoe veel tijd je hebt bij brand, als kind lukt dat zeker niet. Iedere opdracht die je een kind extra geeft, kan ervoor zorgen dat het kind niet op tijd buiten is. Neem de verantwoordelijkheid voor eventuele dieren dan ook altijd zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt eraan waar de brand is.
Merken ze dat er beneden brand is...dan moeten ze naar boven.
Komt de rook /vuur van boven...dan moeten ze naar beneden lijkt mij.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik realiseer mij nu dat het misschien om heel kleine kinderen gaat.
Tja, dan is naar papa/mama waarschijnlijk het best.
Als ze nog klein zijn en jullie liggen op een andere verdieping, dan zal ik geloof ik een babyfoon aanschaffen,
voor op de overloop o.i.d.

Toegevoegd na 10 uur:
Tjonge , het houdt me bezig die vraag,want ik realiseer mij als je rook ziet, dat je dan misschien niet weet waar de brand zal zijn.
Nog iets...als ze beneden komen dan kunnen de deuren ook nog op het nachtslot zitten...
Dus...toch naar boven en hard roepen (gillen) bij gehorige huizen worden dan misschien zelfs de buren wakker

Toegevoegd na 10 uur:
Tjonge , het houdt me bezig die vraag,want ik realiseer mij als je rook ziet, dat je dan misschien niet weet waar de brand zal zijn.
Nog iets...als ze beneden komen dan kunnen de deuren ook nog op het nachtslot zitten...
Dus...toch naar boven en hard roepen (gillen) bij gehorige huizen worden dan misschien zelfs de buren wakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vind je belangrijker? Dat je kinderen eerder het huis uit zijn of dat er misschien tijdnood komt omdat ze eerst jullie halen? Een vriendin van mij heeft haar kinderen geleerd dat ze bij brand naar buiten moesten rennen en de dieren mee moesten nemen. Toen er bij hun thuis brand uitbrak hebben de kinderen toch hun moeder gehaald, uit pure liefde. Hierdoor waren de kinderen bijna te laat uit het huis. Hun moeder heeft haar leven opgeofferd om haar kinderen te redden. De uitvaart was gisteren. Haar kinderen en vriend (die toen niet thuis was) hebben het er heel moeilijk mee. Maar ik heb in mijn leven nog nooit zoveel liefde meegemaakt.

Jij moet zelf beslissen wat je wilt dat je kinderen doen. Kijk wat snelle nooduitgangen zijn in huis, zorg dat bepaalde spullen altijd op dezelfde plek liggen. Belangrijke spullen zoals geld mobieltjes enz. Vertel je kinderen duidelijk wat ze moeten doen bij brand : bijv.
Altijd rustig blijven, ren via de keuken naar de woonkamer, pak je mobiel en portemenee en ren naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij brand trekken rook en hitte altijd naar boven, afhankelijk van eventuele tocht. Als de brand op zolder is moeten ze natuurlijk naar beneden gaan en door voor- of achterdeur (evt. een raam) het pand verlaten.
Hoe weten kinderen waar de brand zich bevindt? Dat is zelfs voor volwassenen vaak moeilijk vast te stellen.
Als er op elke verdieping een brandmelder hangt en de kinderen worden daar wakker van terwijl jullie brandmelder nog niets aangeeft, roep ze dan naar boven.
Dan is de brand zeker lager dan de zolder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal zeggen... als er wat is, altijd naar papa en mama, maar ik zal niet uitwijden over een brand.
Ik ben bang dat je kinderen onnodig bang maakt, ze vliegen denk ik toch wel snel naar jullie toe.
Brandmelders aanschaffen die jullie ook boven horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele uitdaging om dit te doen zonder de kinderen de stuipen op het lijf te jagen en nachtmerries te krijgen over brand. De eerste reactie bij angst kan vaak schreeuwen zijn. Iedereen is dan gewaarschuwd. Je kunt afspreken dat je naar elkaar toe gaat waardoor het vluchten goed geregisseerd kan worden. Kijk eens of je er een spel van kunt maken om te vluchten waardoor het luchtig blijft en toch indruk maakt. Leg ook uit dat je het gaat doen en oefen erin. Zorg dat er brandmelders hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral wat jij het belangrijkst vind!
als compromis om toch jullie te waarschuwen maar ook zo snel mogelijk naar buiten te gaan kun je een grote bel ophangen op de overloop waar ze bij kunnen, eentje die heel veel lawaai maakt.
Dan kun je ze leren om bij brand en andere noodsituaties aan die bel de rinkelen en dan gauw naar buiten te gaan, dan brengen ze zichzelf in veiligheid en maken ze jullie wakker zonder dat ze eerst naar jullie toe hoeven. (dan moet je ze natuurlijk wel leren dat die bel echt alleen voor noodsituaties is) ;)