Eindelijk heb ik een eind gemaakt aan mijn soort van relatie. Wat 'n opluchting! Waarom voel ik me dan toch zo vervelend op de achtergrond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het nare gevoel is omdat het nog in je systeem zit weer even wennen zonder die relatie te zijn. Je hebt er een einde aangemaakt kan zijn dat je je een beetje schuldig voelt. Maar houd je vast aan je opluchting. Het nare gevoel zakt vanzelf weer weg, als je weer je eigen leven op gaat pikken door leuke dingen te doen. Afleiding te zoeken en goed voor jezelf zorgen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! Ik voel me schuldig!
Degene waarmee ik het eindigde, voelt zich nu nog beroerder dan ik... :'(

Andere antwoorden (12)

Tja je bent toch eerst die relatie aangegaan, dus voelde je iets voor die persoon en dat mis je nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het altijd, ongeacht de reden, vervelend is als er een relatie is misgelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat jíj voelt, kunnen wij natuurlijk niet weten.
Maar redenen die ik me kan voorstellen:
- Ook als het écht beter voor je is zonder die relatie, dan nog zijn er bijna altijd wel een paar dingen die wél fijn waren aan die relatie, en ondanks de opluchting kan je toch verdrietig zijn omdat je die dingen wel zult missen.
- Schuldgevoel tegenover de ander, die misschien wel nog graag samen was geweest.
- Alle stress van het uitmaken. Een relatie verbreken is nogal wat, dat laat denk ik weinig mensen koud. Ik kan me voorstellen dat het een heel intense periode kan zijn, en dat je daarna je nog vervelend voelt, omdat je het allemaal nog moet verwerken, de stress nog niet weg is uit je systeem.

Toegevoegd na 1 minuut:
- Angst om voortaan alleen te blijven, nooit meer een nieuwe partner tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn he, die opluchting, maar ooit heb je van die ander gehouden en dat gevoel is kennelijk nog niet helemaal weg, wat ook de reden was dat je het uitmaakte.
Gevoelens zijn rare dingen, ookal weet je bijvoorbeeld rationeel heel goed, dat het allemaal beter is zo, je gevoel heeft toch nog ergens een warm plekje voor de goede dingen van die persoon. Daar moet je nog van afkicken nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je bang bent. Je bent nog steeds gevoelig voor die relaties. Het heeft je veel moeite gekost om het te beëindigen. Maar je bent nog wel bang dat je opnieuw in een soortgelijke relatie beland.

Je hebt door het verbreken een leegte gecreëerd in jezelf. Die werd altijd door de ander ingevuld.

Mooi, want nu kun jij die leegte met jezelf invullen. Zodat je meer jezelf kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vervelend voelen is heel natuurlijk. Als je hier doorheen gaat, ruimt het je ziel op en geeft het je de ruimte om in de toekomst weer iets nieuws aan te gaan.

Zet op een rij wat er goed was, zet op een rij wat er fout was.

Huil erover, wees er blij over. Scheld op de relatie en prijs het de lucht in. Maak er de mooiste en lelijkste gedichten of tekenen over. Maar zorg ook voor voldoende afleiding, zoals wandelen in de buitenlucht, filmpje, cafeetje of iets wat je nog nooit hebt gedaan.

Dit alles helpt om helemaal door en door te beseffen hoe deze beslissing je leven verandert. Je oude huid laat je langzaam los en er komt een nieuwe ik. (Maar vaak duurt dat minstens een half jaar, zelfs bij niet 'goede soort van relaties')

In sommige situaties komt het vervelende gevoel toch nog even boven. Niet wegdrukken, het mag er zijn, het is je oude ik en die wil even aandacht van je nieuwe ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je ook als je je oude fiets weg doet. En misschien heb je ook wel een beetje spijt van je beslissing. Een relatie heeft altijd ook enige positieve elemente en die laatste mis je. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch logisch? Ook al ben je ontzettend opgelucht, je hebt wel wat te verwerken. Je kan niet zomaar weer verder. Juist als je iets afsluit dan voel je des te meer hoe het geweest is. Laat het maar gebeuren, verdring niets. Het komt goed als je maar eerlijk bent tegenover je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voelt je vervelend omdat de relatie niet zo is gelopen als jij gehoopt en verwacht had. Je voelt je vervelend omdat je misschien diep in je hart het gevoel kan hebben dat je nog meer had kunnen doen om deze relatie te redden.
Je kunt je ook vervelend voelen omdat het hebben van deze relatie een groot gedeelte van jezelf, maar misschien ook je daginvulling in beslag nam.
Nu moet je weer een nieuw leven opbouwen.

Sluit deze periode af, focus je op het gevoel van opluchting, open de deur en begin je nieuwe vrije leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vrij normaal. Aan de ene kant ben je blij en opgelucht aan de andere kant voel je je verdrietig en alleen. Ik heb eens een relatie gehad die ik zelf beëindigde. Ik was ook erg opgelucht maar moest overgeven en voelde me verschrikkelijk. Dit ging eigenlijk snel over. Ik ben weer gaan genieten van alles en iedereen. Heb alles gedaan dat ik toen niet heb gekunt.

Je moet het even tijd geven om eraan te wennen.
Maar dan ga je weer echt leven. Gefeliciteerd met de stap en geniet van je vrijheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terleurstelling. Je had al dan niet bewust verwachtingen van die relatie die niet zijn uitgekomen. Daarom ben je ermee gestopt. Omdat je nu wellicht alles door elkaar voelt is het verstandig een "boodschappenlijstje" te maken met redenen waarom met die relatie bent gestopt. Dat kan je helpen door die eerste emoties heen te komen. Gewoon in je broekzak stoppen en als je je rot voelt even naar kijken. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien voel je je ook wel rot voor diegene met wie je het het uitgemaakt.