Kun je trouwen in gemeenschap van goederen en uitsluiten dat de partner medeaansprakelijk is bij een failliesement?

Wij willen graag trouwen, maar ik wil in de toekomst ook een eigen bedrijf beginnen. Mijn vriendin wil graag in gemeenschap van goederen trouwen, maar ik wil dan wel uitsluiten dat zij ook aansprakelijk is wanneer mijn bedrijf in de toekomst failliet zou gaan. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Niet op die manier. Dan moet je een andere rechtsvorm kiezen voor het bedrijf, een b.v. (en dus geen eenmanszaak of vof).

Bij een bv gaat (in principe) 'alleen' je bedrijf failliet als je failliet gaat. Het privévermogen blijft in stand (= het totale vermogen van jou en je echtgenote). Of er moet sprake zijn geweest van kennelijk onbehoorlijk bestuur of bijv. het ontbreken van een fatsoenlijke boekhouding. Dan wordt alsnog het privévermogen aangesproken. Ook als je privé meegetekend hebt voor een lening.

Advies: neem contact op met een notaris.

"Bij een faillissement wordt beslag gelegd op uw hele vermogen. Afhankelijk van de rechtsvorm van uw bedrijf, wordt u ook privé failliet verklaard.

Eenmanszaak

Bij een eenmanszaak wordt er bij een faillissement beslag gelegd op het hele vermogen. Dus ook op het privé-vermogen van de eigenaar.

Vof

Als een vennootschap onder firma failliet wordt verklaard, dan zijn ook alle vennoten failliet. Als deze vennoten natuurlijke personen zijn, dan valt hun privé-vermogen dus in het faillissement.

(...)

Bv, nv, vereniging, stichting en coöperatie

Bv's, nv's, verenigingen, coöperaties en stichtingen zijn rechtspersonen. Het faillissement hiervan heeft alleen betrekking op het vermogen van de rechtspersoon en in principe niet op het privé-vermogen van de bestuurders.

Er zijn situaties waarin een bestuurder van een rechtspersoon toch privé aansprakelijk gesteld kan worden. Bijvoorbeeld bij onbehoorlijk bestuur (zoals onrechtvaardige persoonlijke verrijking ten koste van schuldeisers), gebrek aan een behoorlijke boekhouding, niet deponeren van jaarstukken of het aangaan van verplichtingen waarvan de bestuurder weet dat de rechtspersoon die niet kan nakomen.

Als privé-persoon meetekenen

U bent ook privé aansprakelijk als u een overeenkomst niet alleen als bestuurder van een rechtspersoon, maar ook als privé-persoon tekent. Bijvoorbeeld als u geld leent voor uw onderneming en de bank vraagt u om als privé-persoon mee te tekenen.

Gemeenschap van goederen

Als uw privé-vermogen in een faillissement valt en u bent in gemeenschap van goederen getrouwd, dan bent u beiden volledig aansprakelijk met uw gezamenlijke vermogen. Hetzelfde geldt voor in gemeenschap van goederen geregistreerde partners. Met huwelijkse voorwaarden kunt u voorkomen dat het gezamenlijke privé-vermogen geheel wordt aangesproken."
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja, dat kan als je een bv opricht. je bent dan niet hoofdelijk aansprakelijk en je vrouw dus ook niet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dit enkel bij een BV?
Computoon
10 jaar geleden
Nee, ook bij een stichting, vereniging, nv of coöperatie. Maar deze rechtspersonen zijn niet zo gebruikelijk voor een klein bedrijf. Trouwen op huwelijkse voorwaarden "helpt niet", als je kiest voor de eenmanszaak:
"Als een van de echtgenoten in persoon failliet gaat, dan valt het vermogen van beide echtgenoten in de failliete boedel. Volgens de rechtspraak geldt dat niet alleen in het geval echtparen in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, maar ook in het geval zij huwelijkse voorwaarden hebben gesloten met uitsluiting van iedere gemeenschap.

De meeste echtparen zijn zich daar niet van bewust. Wel wordt de niet-failliete echtgenoot in de gelegenheid gesteld om te bewijzen dat goederen in de boedel zijn/haar privé eigendom zijn. Lukt dat, dan kan hij/zij het goed uit de boedel terughalen. De bewijslast is echter streng, omdat de wet in de eerste plaats de schuldeisers van de failliete echtgenoot beschermt.

Om een goed terug te halen uit de boedel moet er voldoende schriftelijk bewijs zijn:
•dat het goed privé-eigendom is, én
•dat dit voor meer dan de helft is gefinancierd uit privévermogen.

Ontbreekt er een bewijsstuk, zoals de aankoopnota, of bankafschrift(en) waaruit blijkt dat betaling heeft plaatsgevonden uit privémiddelen, dan blijft het goed in de boedel."
Bron: http://www.eldermans-geerts.nl/content/huwelijkse-voorwaarden.html Dus uit dit oogpunt komt (naar mijn mening) de bv als 'beste keus' naar voren. Maar je moet natuurlijk naar alle aspecten kijken en niet alleen hiernaar. En dan zou best kunnen blijken, dat een andere vorm de voorkeur verdient. "Elk nadeel heb zijn voordeel", maar dat geldt ook andersom. Een notaris kan er alles over vertellen.