Hoe open ik de communicatie over gevoelige thema's in een (schoon)familie waar er weinig gecommuniceerd wordt?

Mijn schoonfamilie communiceert niet. Ze zijn boos op elkaar en praten niet meer of doen alsof er niks aan de hand is en schelden achter de rug om. Nu is mijn schoonmoeder supereisend, ze commandeert mijn vriend de hele tijd . Zijn moeder is voor hem zijn God, het is eigenlijk ongelofelijk wat hij tolereert .
De kinderen voeren geen klop uit, mijn vriend holt en springt en wordt ondertussen uitgescholden en vernederd door zijn moeder, vanaf de eerste stap die we er binnen zetten. De kinderen lachen hem dan uit, omdat hij zo kruipt en om hoe grootmoeder doet.
Nu ben ik deze avond plots boos geworden op haar, en gezegd dat ze wel es wat meer dankbaar mag zijn dat zij zoveel hulp krijgt, het is een halftijdse job voor hem. Maar zij schold gewoon verder "die lomperik, hij gooit pizza in de vuilnisbak, dat moet eerst in een papiertje hoe is het mogelijk dat je zo dom bent enz".
Het punt is dat hij zijn opgekropte woede en vernedering dan in ruzies nadien naar mij uit (bv "wat denk je wel wat ik ben, een dweil?"), maar als ik de link leg ziet hij dat niet. In het begin van de relatie was dat erger, maar ik heb enkele keren fors op mijn strepen gestaan en stilaan meer respect afgedwongen. Maar af en toe "krijgt" hij het toch weer.
Dus eigenlijk zou ik gewoon de communicatie willen voeren waar iedereen erbij is, gewoon es zeggen dat ik hun manier van met elkaar omgaan echt niet te doen vindt. Niet evident in een familie waar niet gepraat wordt.
Hoe pak ik dat aan?

liveisgreat
10 jaar geleden
3K
Poet
10 jaar geleden
Halftijdse job, bedoel je dan de helft van de tijd dat jullie op bezoek zijn of is hij halve weken daar om te zorgen?
liveisgreat
10 jaar geleden
mijn vriend werkt halftijds, de andere halftijdse besteed hij nagenoeg volledig aan zijn moeder. winkelen, papieren regelen etc....
Hij woont niet bij haar in, maar op fietsafstand.
Zijn zus woont nog dichter, maar heeft diabetes in erge graad en een relatie waar ze veel over klaagt (ik heb haar man nog nooit gezien, geen idee dus wat er juist aan de hand is, ik hoor maar één klokje luiden.. en dat is zo weinig geloofwaardig (bv. "nu heeft hij de geiser afgezet als ik in de douche stond" "hij heeft mama's TV gids gescheurd, dus ik kan die niet meer halen voor haar, hij scheurt dit stuk..." dat ik het bijna verdacht vindt. De man is een vrij gekend auteur en onderzoeker, ik kan me bijna niet voorstellen dat die zo onnozel zou zijn thuis...Maar iedereen gelooft de zus, dus tja....). Dus zij kan (ook volgens de moeder) niets doen. Wat ik ook al larie vindt, zelfs al kan je niet stappen, dan kan je toch mailen of bellen etc....
Het gaat dus voor mijn vriend wel degelijk om een halftijdse bezigheid buiten zijn "gewone" halftijdse job. En dan zeurt moeder nog dat hij te weinig doet, dat hij te weinig komt (hij komt er bijna elke dag behalve als hij werkt (hij werkt 230 km. van zijn woonst dus is laat thuis want moet telkens door de file)).
Het punt is dat ik het weinig nuttig vind tegen hem te zeuren over het feit dat hij zijn grenzen moet bewaken, zijn loyaliteit naar zijn moeder is immens, iedereen blijft buiten schot en holt zich te pletter.
Ik wil dat er binnen die familie eens deftig gepraat wordt, het geeft een druk op onze relatie (al ziet hij dat echt niet in).
En ik stel mijn grenzen, bv. heb gezegd dat ik nu met oudejaar NIET naar zijn moeder wil maar dat zijn zus wel es mag gaan zodat wij (zoals zij gewoonlijk doen) ook es een citytrip kunnen maken op oudejaarsavond.. Dat heeft héél veel ruzie gekost, maar ik blijf op mijn punt, alleen... mijn vriend durft dat niet hard maken tov zijn zus en zijn moeder. Word dus nog wat afwachten hoe het loopt...
Ik vind dat er gewoon es met zijn allen gekeken moet worden hoe de zorg voor moeder wordt verdeeld. En dat volwassen kinderen ook iets mogen doen, ze krijgen zoveel geld van hun oma dus dat mag wel even. En dat zus ook een taxi kan nemen, ze is steenrijk. Of iets doen vanuit haar zetel, zoals de voorbeelden boven (bellen, mailen...)
liveisgreat
10 jaar geleden
correctie : ik bedoel "iedereen blijft buiten schot en mijn vriend holt zich te pletter"
Poet
10 jaar geleden
We kruisten elkaar ...
Ik heb geantwoord maar moet jouw reactie nog lezen
Poet
10 jaar geleden
Het is complex. Ik zou het zeker zien als een vorm van misbruik die diep in hem zit. Hij is structureel gechanteerd en is de bliksemafleider van de frustratie in het gezin. Hij is in een positie gekomen waarin hij de volledige verantwoordelijkheid op zich heeft gekregen en toch de pispaal is. Het zwarte schaap-verhaal past er goed op. Dat het moet stoppen is duidelijk. Voor jouw, voor hem en zeker ook voor jullie kinderen want zulke patronen komen tussen hen en je man in te staan en dat mag nooit gebeuren. Wellicht is het een goed idee om aan allen te vragen hoe ze aankijken tegen de zorg voor je moeder in de komende jaren. Misschien per brief. Laat ze het maar eens duidelijk opschrijven. Ga dan met je man doornemen wat er feitelijk gezegd wordt en hoe krom dat ongetwijfeld is (waarschijnlijk krijg je vooral te horen waarom de anderen niets kunnen doen).
Ga dan eens met je man kijken wat dit betekent. En heo het dan zit met mogelijke financieële bijdragen die voor een huishoudelijke hulp / verzorgende ingezet zouden kunnen worden.
Poet
10 jaar geleden
Misschien helpt het hem voor zijn begrip als hij eens leest over "familie-opstellingen". Zie bijvoorbeeld deze link.
http://opstellingenamsterdam.nl/familieopstellingen
Poet
10 jaar geleden
Tenslotte moet ik er nog van zeggen dat ik me iets terughoudend voel wat beperkt voel in mijn begrip omdat die zo zichtbare vernedering / commanderen in het bijzijn van anderen - zijn eigen vrouw en kinderen nota bene- voor mij iets heel erg wereldvreemds is. Ik denk dat dit ook een cultuurverschil is tussen NL en België, waar zo zichtbare hiërarchie/berispingen/machtsexposé langer acceptabel waren en dus soms nog bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou dat echt een cultuurverschil zijn Poet? Toevallig ken ik een Nederlandse vrouw die regelmatig haar man commandeert en bekritiseerd in het gezelschap van anderen. Hij probeert dan rustig te blijven en de boel wat te sussen, maar geneert zich duidelijk voor haar.
Ook ken ik een Nederlandse vrouw die regelmatig door haar man vernederd werd in gezelschap.
Ik denk dat er heel veel verschillen zijn tussen Nederlanders onderling. En datzelfde zal denk ik ook voor Belgen gelden.
Poet
10 jaar geleden
Ok Misschien ben ik toevallig dan zo gelukkig dat ik het niet ken dan en is het geen NL-B verschil.
liveisgreat
10 jaar geleden
De ene Vlaming is de andere niet, maar ergens heeft Poet wel een punt. Ik ben half Duits en half Brussels, en merk wel dat vnl. in Oost- en West-Vlaanderen nog bij vele gezinnen een wat verouderde visie bestaat op man-vrouwrelaties. Ik wil dit zeker helemaal niet veralgemenen, en het komt ook niet in alle lagen van de bevolking voor. Ik heb 20 jaar in het Antwerpse gewoond als kind en jongere (nadien ook als volwassene in Antwerpen Centrum), en ken ook heel wat mensen uit Limburg, daar zag ik dat wel bij de "volksmens" nog gebeuren (i.c. als de man kostwinner was).
Het verschil zit hem denk ik dat bv. bij onze kennissen in Antwerpen de regel was dat de vrouw mee ging werken. In de kennissenkring van bv. mijn vriend was het gangbaar dat vader alleen werkte, en moeder het huishouden deed. Hij vertelde dat bijna elke klasgenoot een moeder had die thuis was, terwijl in mijn klas bijna alle moeders aan het werk waren (het was dezelfde richting (ASO) en we zijn van dezelfde generatie, alleen ik dus in Antwerpen destijds en hij in Aalst (Oost-Vlaanderen).
Eigenlijk vind ik veel van de opvattingen van zijn moeder terug als ik denk aan de opvattingen van de leeftijdsgenoten van mijn oma (zij zelf was een vrijgevochten vrouw, en voorzitter van de Katholiek vrouwenbeweging. Zij heeft haar hele leven gewerkt, maar de meeste vrouwen uit de vrouwenbeweging waren huisvrouwen).
Mijn vriend doet mij qua opvattingen dus wat denken aan de generatie van mijn vader. Zo heeft mijn vader bv. pas op zijn 16 de een tandenborstel leren kennen, mijn vriend op zijn 14de (thuis werd dit niet gebruikt).
liveisgreat
10 jaar geleden
Bij betreffende Vlamingen zie ik ook de hechte familieband (eigen bloed eerst, al de rest is te wantrouwen zeker als het om geld gaat), het verschil tussen status als "vrouw" (gehuwd) en als "vriendin" (zo krijgt de man van de zus elke nieuwjaar 500 € omdat ze getrouwd zijn, ik krijg een fles wijn (waar ik trouwens tevreden mee ben, ik hoef dat geld niet, het gaat over het principe)).
Ik zie dat ook als we naar een feest gaan, als mannen horen dat ik niet de "vrouw" maar de "vriendin" ben gaat ze vaak seksueel getinte opmerkingen maken. Ook al let ik zeer sterk op mijn kledij tijdens die gelegenheden, ga zo klassiek mogelijk. Bv. als we vertrekken "ga nog maar lekker es van bil dit w.e.". Heeft er wellicht ook mee te maken dat ik niet het klassieke type ben qua uitstraling en andere attitude/interesses heb dan de aanwezige vrouwen.
Enfin, om kort te gaan :-) : je mag het niet veralgemenen, maar in Vlaanderen wordt er in sommige kringen nog erg klassiek gedacht. Of het in Nederland anders is, weet ik natuurlijk niet. Is dat daar niet ook wat streekgebonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +
leerrijke situatie voor ons allemaal. Bedankt voor het openhartig delen! Liefs en fijne zomertijd nog ;-)

Het beste antwoord

In een familie waar praten niet aanslaat daar Doe je effectief, geduldige en Liefdevol datgene voor waarvan Jij vind dat het anders hoort.

Het is niet de makkelijkste weg maar wel de meest efficiënte want je valt er niemand mee aan en toch geef je iedereen de kans om op te merken hoe jij één en ander liever ziet verlopen.

In feite weet je het zelf ook(heb ik eerder al in jouw antwoorden en reacties gemerkt) dat je de weerstand van de communicatie dient te halen om ook effectief veranderingen te bekomen.

Indien je hen terechtwijst veroorzaak je nog meer conflicten dan er al waren en indien je hen laat zijn wie ze zijn en tegelijk ook jezelf op herkenbaar Liefdevolle wijze blijft uitbeelden dan houdt iedereen er een fijn gevoel aan over.

En ja, iedereen heeft tijd en ruimte nodig om nieuwe communicatiepatronen aan te leren en te bestendigen, dus die afkickverschijnselen en/of opflakkeringen van oude gewoontepatronen zijn onvermijdelijk ;-)

Van zodra jij dus stopt met je te ergeren aan hun gewoontes veroorzaak jij geen ruis meer op het vermogen van jouw partner om voor zichzelf op te komen.
Thans zit hij tussen 2 vuren van 2 vrouwen die beweren van hem te houden maar waarvoor hij ogenschijnlijk nooit genoeg zijn best doet.

Laat hem gewoon zichzelf zijn en geef hem complimentjes waar hij het wel goed doet.
Leer jezelf om je bewust én oprecht Liefdevol op iets anders te focussen als de familiale soapserie weer van start gaat.
Vertrouw er op dat hetgeen Jij geen voeding meer geeft ook effectief verdwijnt.

Dit is jouw test en/of jouw uitdaging om te leren loslaten wat je niet bevatten kan.

En...
zij zijn jouw spiegels die jouw bewuste en onbewuste intenties naar anderen toe reflecteren.
En ook dat weet je zelf ook wel, toch?

Niets gebeurt zomaar en élke ervaring of waarneming vertelt iets over onszelf.
Dus verander het zicht op jezelf als je ook effectief iets aan de reflecties van jouw intenties wenst te veranderen.
Zo simpel zit het theoretisch in elkaar doch in de praktijk vraagt het wel degelijk bewuste inspanningen om de oorzaak van eender welke actie en reactie In onszelf te ontdekken, te herkennen én te erkennen of aanvaarden!

Zo binnen zo buiten!
Zo buiten zo binnen!

I'ts that simple ;-)

Liefs en veel Succes met jouw Personal Inner Journey!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
Juist, ik weet dat ook allemaal wel. Alleen ben ik nu zo lekker aard verstrikt in deze kwestie, ze laat me niet los.
Opvallend :
- de moeder trekt hard op mijn oma
- mijn vader haatte mijn oma (hij deed er het minimale voor als wraak voor zijn kinderjaren) maar kwam daardoor ook niet van haar los. hij praat er trouwens nog slecht over
Eigenlijk zou mijn vriend de ideale zoon voor mijn oma geweest zijn. Hij is zoals mijn oma altijd had gewild dat mijn vader was. En zo ben ik dus op de één of andere manier in een relatie gesukkeld van schoondochter/schoonmoeder zoals mijn moeder had met mijn oma. Oma adoreerde ook haar zoon en haar kleinkinderen. Maar mijn moeder had een ander karakter dan ik, zij vernederde mijn oma e.d. en dat zou ik nooit doen. Ik spreek wel uit als ze te ver gaat, maar steeds met respect. Ik vind het integendeel erg als mijn schoonmoeder vernederd wordt door haar kleinkinderen. Maar dat is ook weer zo raar : zij zeggen niet "oma doe nu eens normaal" maar geven commentaar terwijl het mens erbij zit. Net alsof ze in de dierentuin naar de apen aan het kijken zijn... Erg is dat. Maar goed, ergens raakt het dit thema : het stukje moeder "in mij" loslaten.
Wat ik meeneem is dat ik op dit moment inderdaad een soort concurrentie installeer. Nu moest ik dat eerlijk gezegd ook wat doen (ik bedoel :voor mezelf opkomen en dan kreeg ik meteen die concurrentie), anders konden we nu nog geen enkel weekend weg en zo. Ik moest dus leren op mijn strepen staan (wat ik bij hem ook echt wel geleerd heb : mijn plaats innemen. niet makkelijk voor me).
Maar het is ook goed om het "ergeren" los te laten inderdaad, hem goedkeuren om wat hij doet .Dat doe ik ook, en idd zie je hem dan openbloeien. als durft hij ook wel eens zeggen "hou op met me op te hemelen, wat wil je bereiken?" . Dus hij vertrouwt het niet helemaal :-)
Op iets andere focussen is heel heel moeilijk. Ik ben van plan voorlopig niet meer mee te gaan naar mijn schoonmoeder; ik ben er nog niet sterk genoeg voor om alles met liefdevolle ogen te bekijken (heb telkens hevige buikpijn als ik buiten kom).
De rest van je suggesties zijn goed voor mijn meditatie deze week.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad belangrijk om jouw 100% positie op comfortabele wijze in te nemen. Dat is voor iedereen belangrijk, we hebben Allemaal (zonder enige uitzondering) lessen te leren in het assertief opkomen voor onze meest comfortabele positie. En het is Altijd makkelijker om vanop afstand met dit soort situaties om te gaan want van zodra we middenin conflictsituaties belanden ervaren we alles veel heftiger dan vanop afstand. Maar weet je, je komt er wel heelhuids, sterker én intenser Liefhebbend uit want dát is wat in jouw ware aard geprogrammeerd staat, daar twijfel ik geen seconde aan ;-) Ikzelf stuur dagelijks intenties van zuivere Liefde naar élk facet van de schepping en als ik een conflict heb met iemand dan stuur ik die intenties ook individueel. Indien de weerstand om dat te doen té groot is om het van harte te doen dan doe ik het vanuit rationeel besef dat het werkt/helpt.
Daarna stuur ik weer Liefdevolle intenties naar élk facet van de schepping en dan omvat dit ritueel ook diegene(n) waarmee ik tijdelijk in conflict ben gekomen.
In principe zou je na de derde dag gevrijwaard 'moeten' zijn van enige weerstand naar wie dan ook en als bij 'toverslag' komt er dan een onverwacht en welgekomen constructief signaal van diegene waarvan je moeilijk kon geloven dat die jou ooit uit eigen beweging tegemoet zou komen. Nu komt naar mijn gevoel (en volgens eigen herhaalde ervaring) niemand 'gewoon' uit eigen beweging op ons pad, we hebben de anderen en het andere zelf geactiveerd met onze bewuste en onbewuste intenties over eender wie of eender wat. Bedankt om jouw bevindingen met ons te delen want iedereen die wil kan hier heel veel constructieve lessen uit trekken. En ja, het is ook normaal dat jouw partner niet altijd raad weet met jouw complimentjes want zo is hij duidelijk niet opgevoed.
Maak er af en toe eens een grapje over en vraag hem bijvoorbeeld of hij jou liever als strenge vrouw met de deegrol ziet of als een verdraagzame vrouw die een manier zoekt om hem te begrijpen en hem te respecteren. Soms/vaak is het beter om ons eigen onvermogen aangaande een bepaalde kwestie in de verf te zetten dan die van de ander. Zo haal je de druk weg en zo gaat de ander jou ook meer als gelijke zien/ervaren ipv als degene die het naar hun gevoel net iets te vaak 'beter' meent te weten. Je komt er samen wel heelhuids én sterker door/uit great-life-vrouwtje, daar ben ik zeker van ;-) ;-) Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
liveisgreat
10 jaar geleden
Bedankt voor je heel wijze raad!

Andere antwoorden (3)

Ik vrees dat zo'n verziekt patroon erg moeilijk te doorbreken zal zijn in het huis van de moeder. Ik denk dat moeder en ooms/tantes het gewoon niet kunnen inzien, hoe dik het er ook bovenop ligt. Zij hebben ongetwijfeld een stuk van de verwrongen toestand diep in zichzelf zitten. Feitelijk gaat het hier ook om emotioneel misbruik / verwaarlozing. Uit onmacht.

De zaak open gooien in de groep is zeer dapper maar ik vrees dat dit een drama wordt.

Volgens mij heeft je man te leren zich toch zelf te weer te stellen en daar zou hij jouw hulp in moeten vragen. Zo neemt hij zelf de verantwoordelijkheid. Dit begint er natuurlijk mee dat hij het zelf scherp ziet en daarbij helpt jouw reactie op hem bij jullie thuis. Maar ik denk dat er misschien ook wel een beetje steun vanuit buiten aan te pas kan komen (coach / psycholoog).

Bijvoorbeeld dat hij voorafgaand aan een bezoek exact aan jou aangeeft wat hij wel en niet wil gaan doen voor moeder en dat dan met jouw steun ter plekke ook daadwerkelijk uitvoert. Het zal daarbij ook helpen om zelf een zeker plan te hebben voor hoe je de tijd gaat invullen, bijvoorbeeld ook even buiten wandelen ipv alleen daar te zitten en moeder de agenda te laten bepalen.
En dat hij vooraf tegen zijn moeder kan aangeven welke uitspraken van haar hij niet wil horen omdat hij anders direct weer naar huis vertrekt.

Het is allemaal wat psychologische kost maar lees hier eens de passages over "het zwarte schaap". Daar deed me dit sterk aan denken.
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je deze diepgewortelde problemen makkelijk alleen kunt oplossen.
Bij problemen in de familiesfeer stokt de communicatie meestal doordat emoties, onbegrip en wantrouwen zich alsmaar opstapelen. Een groot probleem bij een familieconflict vormt het gebrek aan objectiviteit bij beide partijen.
Wellicht zou in jullie geval mediation kunnen helpen.

Mediation is het gezamenlijk oplossen van een conflict met de hulp van een neutrale bemiddelaar: de mediator. De mediator houdt in het mediation-proces rekening met de belangen van beide partijen. Maar uiteindelijk bepalen de partijen zelf de oplossing.

Je zou eens kunnen bellen voor een gratis telefonisch adviesgesprek:
http://www.gecertificeerdemediators.nl/71/mediation-mediator-conflict/familie-mediation.
Er zijn ook mogelijkheden om de kosten vergoed te krijgen.

Je zou ook nog kunnen informeren naar een coach of andere hulpverlener die op een neutrale manier zou kunnen bemiddelen.
Zonder wat hulp van buitenaf is de kans groot dat de problemen escaleren.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als direct antwoord op je vraag: nodig iedereen bij je thuis uit en vertel open en eerlijk wat jouw probleem is. Hou het bij jezelf, dus vertel wat het met jou doet en zonder verwijten, afkeuring en beschuldigende vingers.
Je zou ook met ieder persoonlijk een gesprek aan kunnen gaan op dezelfde manier als bovenstaand beschreven, of alleen met de moeder.
Persoonlijk denk ik, dat je zeer weinig kans van slagen hebt. Problemen kunnen alleen worden opgelost als iedereen (of de meesten) daar achter staat en open staat om te veranderen. En dat kan ik niet vinden in je woorden.....

Bovendien vraag ik me heel eerlijk gezegd af, of dat familiegebeuren onderling ècht jouw probleem is of een afgeleide van het werkelijke punt...
Want ik lees heel veel over het gedrag van je vriend en je fikse problemen dáármee.
*zijn moeder is als zijn God
*hij rent zijn benen onder zijn lijf uit voor haar
*hij reageert zijn woede / ergernis af op jou
*hij aanvaardt jouw uitleg van de familie-situatie niet
*hij ervaart geen druk op jullie relatie en jij wel en heftig
*hij durft/ kan/ wil niet optreden (citytrip oud en nieuw): jouw wensen zijn dus niet belangrijk....????

Als je hèm al niet kunt laten inzien hoe de familiezaken volgens jou in elkaar zitten, hoe wil je dat inzicht dan bereiken in een gesprek met die familieleden?
Je vriend zal naar alle waarschijnlijkheid niet achter je staan.
Ik realiseer me, dat dit geen fijn antwoord is. Toch wil ik je mijn idee hierover ook meegeven; heel misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
Juist WendyH, het familiegebeuren is niet hét punt (is in wezen mijn zaak niet, al doet het me wel pijn als mijn vriend vernederd wordt). Het gaat idd over de gevolgen op onze relatie. Mijn wensen zijn wel zeker belangrijk, maar het is altijd een heel gevecht tussen mijn wensen en wat hij denkt te moeten doen voor zijn moeder. Als hij bv. eens niet kan gaan omdat we op reis zijn, voelt hij zich doodschuldig al geeft hij dat niet toe. Vandaar dat hij soms op reis ook heel veel afstand neemt, dan is het voor hem net alsof we niet echt "op reis" zijn. En dat hij zo vaak zegt "och kon mijn moedertje dit toch eens proeven".
Maar....hij beseft dat heel diep van binnen wél en héél héél soms wordt hij ook boos op haar. Alleen heeft hij die loyaliteit naar zijn moeder echt ingeslikt. Waardoor hij na boos te worden het weer super moet goedmaken.
Ik herinner me nog dat hij zich in het begin van onze relatie schuldig voelde als we iets leuks deden. We moesten dan eerst iets voor zijn moeder doen. En dat hij bijna vier jaar aan haar niet durfde zeggen dat hij een vriendin had. Ongelofelijk maar waar.
Voor mij is het wel verhelderend geweest toen ik zag hoe hij vernederd werd en hoe hij dat goed praatte "mijn moeder heeft veel voor mij gedaan nu is het mijn beurt". Ik wist toen dat bepaalde dingen niet aan MIJ lagen maar een dat hij dingen projecteerde op mij (ik begon op een bepaald moment te denken "behandel ik hem nou echt als dweil?" en aan mezelf te twijfelen).
Hij durft vooral voor zichzelf niet toegeven dat hij zich laat misbruiken, maar zegt vaak dat het erg zwaar wordt. Hij gelooft ook woordelijk wat zijn moeder vertelt terwijl je zo ziet dat ze liegt (bv. zegt ze dat ze ieder uur naar toilet moet, en ik heb haar nog nooit één keer zien gaan. ik heb haar dat gezegd en nu zegt ze telkens "ja ik moet 's nachts, ik moet elk uur maar 's nachts".
liveisgreat
10 jaar geleden
Als ik haar dan zeg dat ze dan best wél naar de oogarts kan (ze wil niet omdat ze zogezegd elk uur moet plassen en haar bril is niet meer aangepast. net zoals haar vals gebit trouwens maar ze wil om dezelfde reden ook niet naar de tandarts) dan vindt ze weer iets anders uit. Enfin, zwaar om mee om te gaan.
Ik had ook al het idee om iedereen eens om de tafel te brengen, maar je hebt gelijk, het is niet zeker dat mijn vriend achter mij staat. Zijn moeder is echt zijn god, zelfs spullen die van haar komen worden behandeld als een relikwie (ik gooi ze dan soms stiekem weg wegens bv. ronduit gevaarlijk (bv. frietketel die moeder in de gootsteen heeft afgewassen en die vol water zit, waterketel met loshangend oor....). Hij aanvaardt dat als ik het uitleg, maar blijft maar spullen aandragen, tot vervallen medicatie toe...
Tja, ik denk dat het voor hem ook een onbewust gevangenis is, gepaard gaand met een héééél diep schuldgevoel.
Maar ik kan het zo niet meer aanzien. Ofwel wordt er gepraat, ofwel gaat onze relatie eraan. Best van al zou hij op therapie gaan hiervoor, maar het loskomen van zijn moeder zou zoveel angst geven dat ik niet weet wat de gevolgen zijn.... En ik kan dat ook niet voor hem beslissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook, dat de enige manier om tot een oplossing te komen voor jullie relatie is, dat hij in therapie gaat.
En dat hij daar voor 1000-ziljoen % achter moet staan anders is dat totaal zinloos, omdat therapie heel erg veel inzet vraagt.
En dat lees ik niet uit jouw teksten, ook niet in de loop van lange tijd bij je vele andere vragen over dit onderwerp.
Lijkt me een heel wanhopige situatie voor jou joh!
liveisgreat
10 jaar geleden
valt wel mee hoor, ik ben niet wanhopig, alleen maar wat verstrikt in de vraag hoe ik de communicatie open. want ook als hij in therapie zou gaan zal het niet 1-2-3 opgelost zijn, integendeel.
Hij refereert soms naar haar dood ("je zou blij zijn als ze dood is zeker, dan kàn ik er niets meer voor doen" :-) ) maar ik ken mensen wiens moeder/vader al jaren dood zijn en die nog altijd aan haar/hem vasthangen, zelfs meer dan toen ze leefden.
Het is een innerlijk proces, niet de schuld van de moeder.
Ik wil dan ook niet over "hoe slecht die moeder is" praten, maar gewoon over een rolverdeling zodat mijn vriend wat ontlast is. Al vraag ik me af of de onwil van anderen hiervoor in de weg zit of veeleer zijn schuldgevoel als hij niet meer alles op zijn schouders laadt. Twee aspecten die sterk op elkaar inwerken, dus het is een retorische vraag.
Poet
10 jaar geleden
Het is niet een schuldgevoel maar angst. Angst om er niet te mogen zijn. Daar gaat het volgens mij over. Het misbruik bestaat er in dat zijn moeder het zodanig heeft gedaan dat hij zijn recht om te bestaan slechts ontleent aan haar goedkeuren. Volgens mij zou jij hem heel duidelijk moeten maken dat hij heel erg waardevol is en er helemaal mag zijn. Als hij tegen jou zegt: je zou willen dat mijn moeder dood was etc. dan is dat een val die komt vanuit zijn moeder en die erop gericht is om hem van jou te isoleren opdat zij alleen zijn meester blijft. Je hebt daar heel goed op gereageerd.