Als je gaat trouwen, kan je dan je meisjesnaam aanhouden?

Mijn vader is namelijk overleden en hij zei mij een keer dat ik mijn meisjesnaam niet moest veranderen, of als eerste naam moest behouden. Kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan. Bij de huwelijksambtenaar kan je aangeven, dat je je meisjesnaam wilt behouden. Tegenwoordig is zo'n beetje alles mogelijk. Je kan de naam van je man overnemen zonder meisjesnaam, de naam van je man aannemen en je meisjesnaam erbij (meisjesnaam mag als eerste, ook als tweede) of dus je meisjesnaam als enige achternaam behouden. Bij mijn huwelijk kreeg ik zelfs de keus of ik de naam van mijn echtgenote aan wilde nemen.

Je blijft je eigen naam altijd houden,ook als je trouwt,je mag gebruik maken van de naam van je echtgenoot als je dit wil,maar je blijft gewoon je meisjesnaam houden. Toegevoegd na 2 minuten: Tenzij je zelf de naam van je echtgenoot wil aannemen,maar dat is hier niet van toepassing.

Zeker! En als je jouw naam wilt doorgeven aan je kinderen kan dat zelfs ook, ik heb dat ook gedaan. Dat mag sinds 1998 of 1997 in Nederland.

In de wet staan..stond..'de vrouw voert de geslachtsnaam van de man' Zij voerde...Zij voert ..die naam dus. Haar eigen naam, dus haar meisjesnaam, behoudt ze altijd. En als ze dat wenst mag ze die ook blijven voeren nadat ze getrouwd is. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100