hoe ga ik om met de stiefmoeder van mijn kinderen?

zij is een leuke vlotte moderne vrouw en ik ben nogal timide en wat verlegen en onzeker en ik ben bang dat mijn kinderen [net als mijn exman] haar leuker vinden en ik ze kwijt raak

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

jij blijft altijd de moeder en dat weten je kinderen ook. daar kan geen stiefmoeder tussen komen. onthou dat.

verder gewoon jezelf zijn, als je met haar om gaat. probeer je niet aan te passen aan haar. dan kom je het beste uit de verf en zul je je ook het prettigst voelen.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus, niks aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, jezelf blijven is heel belangrijk, als je ook nog probeert aardig tegen haar te zijn en over haar te praten, dan doe je het helemaal top.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@AlphaLimaSi... Dat de moeder altijd de moeder is dat kan ik bijtreden maar dat er geen stiefmoeder kan tussenkomen daar ben ik het niet helemaal mee eens want als de moeder haar angsten laat overwinnen op haar vermogens om herkenbare vormen van Liefde te uiten dan duwt ze haar kinderen systematisch van zich af en dan vluchten de kinderen automatisch naar iemand die hen die levensnoodzakelijke impulsen wel kan geven. Wat is er volgens jou mis aan het tegemoet komen van de ander en/of het aanpassen aan de ander?
Als dit proces in evenwicht is en dus van twee kanten gehanteerd wordt dan zie ik daar enkel maar voordelen in.
Volgens mij dien je jezelf gewoon de vraag te stellen of die aanpassing en/of tegemoetkoming jouw eigenheid en/of jouw eigenwaarde aantast of niet.
Als de aanpassing een verbetering voor alle betrokken partijen met zich meebrengt dan zou het wel jammer zijn dat je principieel vasthoudt aan het zich niet willen aanpassen, toch? Ik denk dat je vooral het beste uit de verf komt als je je eigen zwaktes durft aan te sterken door af en toe mee te surfen op de aanpak van de ander die zich op dat specifieke moment en in die specifieke situatie als 'sterker' profileert.
Daarmee hou je niet enkel de kerk in het midden maar geef je jouw kinderen ook het voorbeeld dat het er niet om gaat wie er gelijk heeft maar dat het in ieders voordeel belangrijk is om zichzelf te ontwikkelen tot een assertief Liefdevol persoon die niet bang hoeft te zijn om op volwassen leeftijd nog heel veel bij te leren van anderen. Mijn mening hoeft de jouw niet te zijn maar op deze wijze heb ik, zonder mijn eigenheid te verloochenen, al heel wat kritieke situaties weten te vermijden. Ik geef graag mijn mening maar ik geef ook iedereen steeds bewuster en heel oprecht de keuze om op eigen wijze om te gaan met de uitdagingen die hen te beurt vallen. Liefs, Succes en fijne dag nog!
Je beschrijft de andere vrouw als 'vlot en modern'. Dat leest als een compliment. Het is ongetwijfeld voor je kinderen gemakkelijk dat jij zowel je ex-man als zijn nieuwe partner weet te waarderen.
jezelf beschrijf je als 'verlegen, timide en onzeker'. Leer om ook deze eigenschappen als een compliment op te vatten. Verlegen wil zeggen dat je ruimte laat voor een ander. Timide betekent dat je voorzichtig bent. Onzekerheid is een bron van fantasie over war er allemaal wel niet mogelijk is.
Jij bent geweldig, alleen op een heel andere manier dan de stiefmoeder van je kinderen. Dat weten je kinderen ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste,

Voor jouw kinderen ben en blijf jij een uniek persoon in hun leven die gewoonweg onmisbaar is.

Je kinderen zijn een deel van jou en jouw band met hen is altijd bij ze.
Ook al zullen ze misschien hun stiefmoeder een aardige vrouw vinden doet dat niets af aan jouw band met je kinderen.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar ik was 13 toen mijn ouders gingen scheiden.
Ik vond mijn stiefmoeder in het begin niet zo aardig... het was gek om mijn vader met een andere vrouw te zien. Later mocht ik haar wel maar vooral omdat zij zich niet opdrong en niet mijn moeder probeerde 'te spelen'. Ik wilde toch altijd graag naar huis, naar mijn moeder. Is kindeigen denk ik..

Dus wees gerust,
Kinderen zijn slim en hebben echt een eigen mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor jouw antwoord en leuk dat jij zo graag naar huis, naar jouw moeder wilde terug keren. Al zou ik niet durven te beweren dat iedereen zo graag terugkeert naar de eigen moeder, zeker niet als die niet in staat is om van zichzelf en anderen te houden.
Ik denk (ik ervaar het zo) dat zelfliefde/eigenliefde een onmisbare en/of levensvereiste is om ook een liefdevolle interactie met je kinderen en anderen te kunnen onderhouden.
Indien je daar als mama (of papa) niet in slaagt dan duw je kinderen (en anderen) stapsgewijs van je af, ze gaan dan automatisch op zoek naar iemand die hen die levensnoodzakelijke nectar, die zich Liefde laat noemen, wel kan geven.
Wat niet wil zeggen dat kinderen dan stoppen met van hun ouders te houden want diep van binnen blijft die drang om van onze biologische ouders te willen houden toch actief.
Maar fysiek contact onderhouden met een ouder die niet van zichzelf kan houden blijft een pijnlijke kwestie voor het kind dat zich wel kwetsbaar durft op te stellen.
Het is dan aan het kind om op eigen wijze aan dat vermogen tot zelfliefde te werken. Geen makkelijke opdracht/uitdaging doch wel een lonende bezigheid als je er echt voor wil/durft gaan want met een consequente focus op herkenbare vormen van Liefde overwint elke mens uiteindelijk elke angst, elke twijfel, elke vorm van verdriet en eender welk obstakel dat zich aandient.
Gelukkig maar ;-) Dit is mijn deel van de ervaringskoek die zich "Het Leven" laat noemen. Anyway, Have Fun Any Way!
Ga ondanks jouw gebrek aan zelfvertrouwen een open gesprek aan met de stiefmoeder van jouw kinderen.
Je komt daardoor uit de anonimiteit en je vergroot de kans dat ze jou tegemoet komt op punten waar het anders stroef zou kunnen verlopen omdat jij je terug trekt en daardoor niet duidelijk communiceert en/of niet communiceert op een wijze die bij hen aanslaat of doordringt.

Ik weet dat dit voor jou geen makkelijke stap is maar ik ben zelf de vlotte stiefmoeder en de mama van mijn stiefdochter was aanvankelijk de meest teruggetrokkene en zij heeft met mij open kaart gespeeld over haar angsten om haar kind aan mij/ons kwijt te geraken.

Ik ga niet beweren dat er in de loop der jaren geen moeilijke momenten zijn geweest maar ondertussen verloopt alles veel vlotter en leuker dan we ooit hadden kunnen vermoeden.

Punt is wel dat elke betrokken partij het belang van het kind voor ogen 'moet' blijven houden want dan verlopen de gesprekken volgens een heel ander patroon dan wanneer één van de betrokken ouders of stiefouders aan touwtrekkerij in eigen belang gaat doen.

Ik zou zeggen en schrijven:
Vertrouw er op dat ook in jouw situatie de stiefmoeder van jouw kinderen het allerbeste voorheeft met jouw kinderen en daardoor dus ook absoluut rekening wenst te houden met de gemoedstoestand van hun mama.

Zet je elke ochtend en avond voor de spiegel, zet bewust jouw Glimlach op en ga bewust langzamer en dieper ademhalen, ga vervolgens in alle rust een gesprek aan met jezelf over hetgeen je wil bereiken in het belang van een goeie samenwerking tussen jouw kinderen, hun papa en hun stiefmama.
Je zal al snel merken dat jouw zelfvertrouwen groeit als je Glimlacht en als je één en ander een paar keer op een andere wijze hebt verwoord.

Je zal ook merken dat het durven aankaarten van jouw onzekerheden jou op termijn veel sterker, zelfbewuster en zelfverzekerder maakt dan je nu kan vermoeden.
Je geeft er bovendien een leuk signaal mee aan jouw kinderen. Met name dat elke angst overwonnen kan worden door er openlijk over te praten met anderen én dat alles véél vlotter opgelost raakt als je je Glimlachend focust op eender welke uitdaging.
Want als je onbevreesd Glimlacht dan 'dwing' je jezelf en anderen automatisch om naar de Liefdevolle taal van het Hart te luisteren en er ook naar te praten en te handelen.
Test dit maar eens uit, je kan er alleen maar Vrolijker en een nog Liefdevollere mama en een nog aangenamere vrouw van worden ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus 1!!!