hoe zet je jezelf over verliefdheid heen maar bewaar je de vriendschap?

Ik ben extreem verliefd op mijn beste vriendin (deze weet dat ook). Wij beide zitten er erg mee, en al helemaal nu ze een (goeie) vriend van mij leuk vindt, en hij haar ook.
Hoe kan ik me over dit heen zetten zonder dat de vriendschap verloren gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor jouw vraag en ik hoop dat je je snel een manier eigen kan maken om op een voor jou bevredigende wijze om te kunnen gaan met deze wonderlijke gevoelens. Liefs, Succes en heel veel rustgevende levensvreugde gewenst!

Antwoorden (5)

Je moet in de eerste plaats verwerken dat ze niet voor jou valt, dan accepteren dat dat bij je vriend wel het geval is, pas dan werkt het vrienden blijven. Praat erover, met iemand die je vertrouwd en waar je eerlijk tegen durft te zijn. Deze persoon kan je weer met beide benen op de grond zetten.
Zoek ook afleiding, ga op een sport, of club, waar je ook nieuwe vrienden kan maken, zodat je niet steeds op haar of hem aangewezen bent, maar ook je gedachten kunt verzetten en je energie kwijt kunt. Maar ook omdat je verder moet.
Neem hier in ieder geval de tijd voor, dit is iets wat niet zomaar verdwijnt, vaak ben je beter af, met een tijdje afstand nemen van deze personen, zodat je er niet mee geconfronteerd wordt.
Sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben (ooit eens, toen ik nog jong was, hihi) verliefd geweest op een collega van mij waar ik heel goed mee om ging, ook buiten werk om.
Hij had het niet in de gaten en iedereen om ons heen dacht te zien dat hij mij ook leuk vond dus ik de stoute schoenen aan en het verteld.

Hij schrok er wel van omdat het niet wederzijds was en eerst was het even wat ongemakkelijk als we elkaar zagen.

Ik hoopte nog wel op een andere uitkomst maar hield rekening met dat het wel eens anders kon lopen dus hield mijn ogen wel open. Uiteraard deed ik (maar dat was daarvoor ook al natuurlijk) ook dingen zonder hem. Was dus net de hele tijd met hem bezig en schreef als ik er mee zat dingen van me af, dat hielp mij wel, zo kon je het ook nalezen etc...
We zagen elkaar buiten werk even iets minder door vakanties maar daarna was het weer zoals eerst.
Het contact herstelde naar als van ouds (na ook wel even iets meer afstand-elkaar minder gezien te hebben dus) en het gevoel ebde langzaam weg.....en.....ik kwam iemand anders tegen.

Het contract van mijn collega werd niet verlengd waardoor we elkaar minder gingen zien en toen ik kinderen kreeg is het contact na een tijdje opgehouden (moet er misschien ook even bij vermelden dat we in leeftijd ik dacht 6 jaar scheelden).
We hadden zulke andere levens gekregen.

Antwoord op je eerste vraag heb je zo dus als een beetje (hoop ik) en de vriendschap in stand houden doe je ook door elkaar te blijven zien, dingen te blijven delen en zo gewoon mogelijk tegen elkaar te blijven doen.
spreek uit dat je het voor jezelf jammer vind en voor haar leuk vind en dat je hoopt dat je gewoon vrienden kunt blijven omdat de vriendschap veel voor je betekend.

Maak je er (makkelijk gezegd ik weet het) niet te druk om en laat alles komen zoals het komt. Alles heft een doel en als dit het niet is komt er (hoe ongelooflijk dat nu ook klinkt) straks iets nog veel leukers. (daar hield ik me aan vast, werkte ook)

Ik wens je succes en sterkte:)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
door eerlijk te zijn. ik heb ook een vriend die vroeg om meer. ik vind het ech tmooi dat hij zich durft blootgeven. Het gevolg is dat ik wel minder afspreek maar daarom de vriendschap niet laat doodbloeden. DIt zou nogal drastisch zijn vind ik. mocht ik terug een relatie hebben met iemand dan nog zou ik contact met die gast willen alleen minder vaak omdat mijn mand dan op de eerste plaats komt. Zeg gewoon wat je denkt en je zal wel gauw zijn wat voor iemand ze is. het heeft tijd nodig maar is kwestie van aanvaarding dat neit de hele wereld op je verliefd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou beginnen met haar een tijdje niet te zien en af te wachten hoe de liefde tussen haar en jouw vriend verloopt.

Daarna kun je proberen de vriendschappelijke betrekkingen weer wat op te pikken.

Wellicht zal de vriendschap zich dan op een 'lager pitje' afspelen..maar dat komt dan omdat ze meer en meer naar jouw vriend zal trekken.

Schrijf haar hoe je dit alles aan wilt pakken en wens haar een heel mooie liefde met je vriend toe, zou ik zeggen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Vraag jezelf af op welk deel van haar jij verliefd bent.
Is het omwille van haar uiterlijk?
Is het omwille van een bepaalde intonatie in haar stem?
Is het omwille van een bepaalde geur die bij jou extra gevoelens teweeg brengt?
Is het omwille van haar manier van omgaan met andere?
of
Is het omwille van een onrealistisch ideaalbeeld dat jij van haar gevormd hebt?

Stel jezelf gerust nog andere vragen en op een gegeven moment zal je ontdekken dat verliefdheid blind maakt en dat er mogelijks wel een aantal trekjes aan deze vriendin zijn die een lang en gelukkig leven samen onmogelijk zouden maken.

Sinds enkele jaren geef ik mensen die met een extreme vorm van verliefdheid te maken hebben de volgende opdracht:

"Geniet van de onbeschrijflijke en onbetaalbare gevoelens die verliefdheid met zich meebrengen en zet vervolgens jouw gevoelens van verliefdheid zowel in gevoel als in gedachten over op de rest van de wereld"

Door dit te doen haal je enerzijds de druk bij jezelf weg en tegelijk verleg je ook jouw focus. Je bent niet langer op één fysiek iemand gefocust.
Vraag aan deze vriendin om jou hierbij te helpen en schakel eventueel ook anderen in om jou dagelijks te focussen op deze eenvoudige doch doeltreffende oefening.

Breng ook jezelf en de voor jou levensbelangrijke doelstellingen in kaart. Maak aan de hand daarvan een prioriteitenlijstje met minimum 10 belangrijke basispunten die jij op dit moment belangrijk vind om een kwalitatief goed leven te hebben.
Ga dan eens na in hoeverre degene waar jij nu verliefd op bent past in dat prioriteitenplan van jou past.
Vraag aan die vriendin of zij een lijst met haar basis prioriteiten van dit moment wil opmaken voor jou en leg beide lijsten dan eens naast elkaar.

Indien je datgene gaat opschrijven waarvan jij denkt dat zij het als prioriteit zal zien dan bedot je enkel jezelf hé ;-)

Blijf vooral heel eerlijk met jezelf en met elkaar en dan komen jullie hier samen heel sterk uit!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me