Hoe weet je of iemand oprecht het beste met je voor heeft?

Soms sta je voor een moeilijke beslissing in je leven (bijv van baan veranderen, verhuizen, emigreren) en dan heb je veel mensen die advies aan je geven. Soms wordt je teleurgesteld en merk je dat die mensen slechts adviseren in hun eigen belang, bijvoorbeeld geven zij een negatief advies over emigreren want dan zijn ze je als vriend kwijt.

Of geven ze als advies om niet van baan te veranderen omdat je hun dan voorbij zal streven, en dat zou niet leuk zijn.
Natuurlijk hebben mijn ouders (in mijn geval) het altijd goed met mij voor, maar hoe weet je welke vrienden dat ook hebben? Hoe kom ik er nu in hemelsnaam achter welke mensen/vrienden het echt oprecht goed met mij voor hebben wanneer ik voor een moeilijke beslissing kom te staan? Volgens mij is dit een vraag die niet te beantwoorden is en kom je hier pas achter als je een paar jaar verder bent. Wat te doen?

En kom niet met antwoorden als, echte vrienden wel, want je weet nooit wanneer iemand een ECHTE vriend is. Want een ECHTE vriend kan ook adviseren terwijl hij ook zijn eigen belang in acht neemt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Volgens mij is dit een vraag die niet te beantwoorden is en kom je hier pas achter als je een paar jaar verder bent. Wat te doen?" En dan vraag je toch echt om sereieuze antwoorden? Is een serieuze vraag van me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vraag om serieuze antwoorden, want misschien hebben mensen andere ervaringen dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay!

Het beste antwoord

Een echte vriend, zal absoluut eerlijk tegen je zijn en niet denken aan zijn belang maar alleen aan jouw belang.
Uit jouw vraag en toelichting proef ik dat je het vertrouwen kwijt bent en dan is het heel moeilijk.
In inderdaad er is nooit een echte garantie.
Misschien moet je tijd nemen om rustig te worden en begin daarna na te denken over de antwoorden die je hebt gehad. Denk niet alleen maar voel ook, sluit je ogen en voel de antwoorden die zijn gegeven, je intuïtie zal je helpen te ontdekken wat de echt gemeende antwoorden zijn.
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!

Andere antwoorden (12)

Zoiets weet je volgens mij waneer die persoon iets zegt en jij denkt; 'Goh, dat had ik nooit van jou verwacht'. En dan in positieve zin natuurlijk.

Iemand die oprecht het beste met je voor heeft, zal jou loslaten. Zoiets voel je gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt graag een antwoord op een vraag die zoals je zelf zegt moeilijk, ware het niet onmogelijk, te beantwoorden is. En je sluit ook nog een van de best mogelijke antwoorden uit.

Punt is dat jij graag wil weten hoe je kunt testen of ze oprecht zijn en dus niet uit eigen belang. Terwijl het resultaat van deze vraag weer jouw eigen belang is.

Als je advies vraagt aan naasten, moet je accepteren dat sommige adviezen niet in jouw straatje passen. Of dat nou komt door eigen belang of onkunde, advies is inherent aan subjectiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet NOOIT of iemand goede bedoelingen heeft, dat wat iemand doet, daar moet hij verantwoording voor afleggen, niet alleen NU maar ook altijd in de toekomst, dus dat weet je maar nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte vriend zal je steunen door achter jou keuzes te staan. Wat je ook doet. Hij zal met je praten over de voor en de tegens. Maar zal jou uit eindelijk toch de keuze laten maken. Hij zal je ook zeggen dat ie je vreselijk gaat missen. Sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van iemand die er zelf belang bij heeft het beste met jou voor te hebben kan je verwachten dat hij of zij daarin oprecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een persoon oprecht in jou geinteresseerd en het beste met jou voor heeft,dan toont hij interesse..belt je op om te vragen naar je besluit...hoe je collega's zijn...of het werk je bevalt...of hij je kan helpen met verhuizen-schilderen enzo....en deze persoon informeert regelmatig naar de gang van zaken...praat er met jou over....en dat blijft ook zo...dan heeft deze persoon oprecht het beste met je voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wil van baan veranderen, verhuizen of emigreren.
Dat vraag je aan vrienden en je krijgt antwoordt en daarna ga je twijfelen aan de oprechtheid van het antwoordt. Dat is wereld op z'n kop.
Jij neemt toch een beslissing. en als je twijfelt aan andermans advies moet je ze het niet vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor alle duidelijkheid, ik heb niet om advies gevraagd he. Ik deel mede en krijg "goedbedoelde" adviezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dat heb ik dan verkeerd gelezen.
Dit soort adviezen zijn prima geschikt om linea recta naar de prullenbak te laten verhuizen.
Leun dus op je beide gezonde benen en op je ouders want hier schiet je dus niets mee op. krijg je alleen koppijn van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx Liesbeth! :)
Rieneke1
14 jaar geleden
jouw antwoord is zeker geen min waard, +1
ik denk dat je dat leert door ervaring, een soort van zesde zintuig ontwikkelen dus. door schade en schande leer je dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zit ik waarschijnlijk nog in de schade en schande fase :)
Het klinkt vreemd:

Echter, alleen iemand die totaal geen belang heeft bij wat jij doet heeft geen reden om aan zijn eigen belang te denken.
Dat wil niet zeggen dat het advies goed is, want juist die mensen hebben vaak weer te weinig informatie voor een goed advies. Wel kun je dan zekerder zijn van de oprechtheid.
Wel zal het karakter van de adviseur (risico mijdend of niet bv) een rol spelen.

Overigens zou ik meerdere vrienden separaat vragen wat ze denken....komen ze allemaal met hetzelfde dan zal er wel iets van waarheid in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand jouw denken erover stimuleert door vragen te stellen. Zelf geen mening geeft over de zaak, maar jou het zelf laat uitzoeken, en je dus bij dat uitzoeken helpt.
Dan maak je een goede kans dat hij/zij het beste met je voor heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk als iemand het echt goed met je voorheeft, je zal steunen in je keus.
Iemand steunen, bedoel ik met er over praten wat de voors en tegens zijn van de keus die je maakt, zodat jij een helder inzicht krijgt.
De gene die het goed met je voorheeft zal ook geen keuze voor je maken, of dingen aan of afraden, die keus moet je uiteindelijk zelf maken.
Juist als je de keus vanuit jezelf hebt gemaakt zal hij ook goed voelen en niet aangepraat zijn door een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde eerst anders antwoorden, maar toen ik een reactie van jou las dat je ongevraagd advies krijgt, heb ik mijn mening even bijgesteld. Ongevraagd advies is meestal wel goed bedoeld, maar niet betrouwbaar. Meestal is het een advies op de situatie van dat moment zonder dat de ander volledig op de hoogte is van alle feiten. Dus wel goedbedoeld, maar niet volledig.

Allereerst echt zeker weten dat iemand het beste met jou voor heeft is onmogelijk.
Het enige wat in je leven zeker weet is dat je belasting moet betalen en dat je dood gaat.

Je staat op dit moment op een punt in je leven waarin moeilijke besluiten genomen moeten worden. En je twijfeld. Wat begrijpelijk is, want je leven zal sowieso veranderen. Ook is het moeilijk om te weten of je zelf wel oprecht het beste met jezelf voor hebt. Of dat je misschien uit angst voor het onbekende de verkeerde beslissing neemt.

Als je wil weten wat ander ervan vinden en je een betrouwbaar advies wilt, moet je ook weten hoe die ander op bepaalde dingen reageerd en hoe eerlijk die persoon is. Daaruit kan je een schatting maken hoe betrouwbaar het antwoord is. Met je eigen mensenkennis van je vrienden kan je al een heel stuk verder komen.

Een echt betrouwbaar advies is een advies waar geen emoties aan vastzitten. Dus van een onbekende bekende. Zoals een personal coach.

Bijv. een vriendin/collega kon een andere baan krijgen. Ze wilde hier graag weg vanwege de leidinggevende, maar ze wilde ook heel graag blijven omdat ze haar collega's/vrienden niet kan missen.
Advies van de een: Blijf alsjeblieft, want ik kan niet zonder jou.
Advies van de ander: Je moet zelf kiezen, maar als ik jou was zou ik het doen, je hebt niet voor niks gesolliciteerd, en daar maak je ook weer vrienden onder je collega's. Natuurlijk zullen we je missen hier, maar dat betekend niet dat we elkaar nooit meer zien. Dan spreken we af om leuke dingen te doen ipv. werken.

Lijkt me duidelik wat het verschil is. En waarom ze aan het eerste advies niks had en aan het tweede juist heel veel.

Ikzelf sta erom bekend bij me vrienden dat ik altijd eerlijk bent. Soms iets te direct (tot aan het botte toe) maar wel eerlijk. Juist bij twijfel komen ze naar mij toe om advies. Ik stel ze dan meestal vragen, waarvan ze antwoorden tot een beslissing zullen leiden. En ik geef duidelijk aan dat elke beslissing voor mij goed is, zolang het voor jou de juiste beslissing is.