Mijn zus snauwt me af, wat moet ik doen?

Mijn zus is 21 en ik ben 18. Het gaat de laatste jaren erg slecht. We hadden vaak ruzie, toen is ze uit huis gegaan. Dat was een verademing! Het was zo gezellig met mijn ouders, nooit gezeur of wat dan ook. Sinds een jaar is ze weer geregeld thuis. Het is een hel! Ik ben gewoon bang om me te bewegen! Uit angst dat ze wat zegt. Ze doet het op zon schijn heilige manier! Het is lastig om uit te leggen, maar het komt erop neer dat ze me vaak afsnauwd en commentaar levert. (Van: dat ziet er niet uit, je hebt echt geen smaak tot: kan je nou niet een keer je smoel houden, jij weet helemaal niks) het doet me ontzettend veel pijn en ik begin echt een bloedhekel aan haar te krijgen. WAt moet ik hiermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik denk te begrijpen waarom ze dat allemaal tegen je zegt, omdat ze van je houdt, mensen die van je houden durven je de waarheid te zeggen en kritiek te leveren, al doen ze dat niet allemaal en is jij weet helemaal niets natuurlijk geen opbouwende kritiek, maar dat is zussen gedrag. Meiden zijn vaak feller dan jongens. Jouw zus is vast tegen iedereen heel eerlijk als het om haar mening gaat, ze zegt gevraagd en ongevraagd wat ze van iemand of iets vind, de directe persoon. Geen reden om een hekel aan haar te krijgen, maar haar eens te vertellen wat het met je doet, hoe jij je daar over voelt. Als ze begrip heeft voor jouw gevoelens, heb je een grote kans dat ze wat aardiger tegen je doet, want hoe dan ook, de kans is groter dat ze kritiek ( vooral over je kleding en manieren) heeft, omdat ze van je houdt, ze wil opscheppen met haar broer, trots op je zijn. En dat omlaag halen, dat is de normale strijd tussen broer en zus, vaak bedoeld om aandacht te krijgen, maar ook om het gevoel te krijgen dat je beter bent dan de ander.
Het zijn woorden die zeer doen, dat wil ik zeker niet ondermijnen, maar probeer je er niet te veel van aan te trekken. Het gaat over, vroeg of laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent de jongste en dat zal je weten ook!
Zij oefent haar superioriteit uit op jou en zolang jij nou lekker reageert heeft zij alle lol.
Je kunt kiezen: òf je zegt niets en laat haar denken dat het je niets doet, òf je zegt een keertje een goed uit je hoofd geleerd zinnetje en daarna draai jij je om en ga je gewoon weg, je kunt iets zeggen als : wat ben jij een zielepiet, kan je alleen maar katten: GET A LIFE!!
Als jullie broertjes waren, zouden jullie elkaar de tent uit vechten, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Ik weet trouwens wat het is, ik ben ook de jongste, jij en zij groeien er wel overheen, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb precies het zelfde.. probeer iets leuks te doen met je zus bouw ween beteren band op , dan komt alles goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou vast aan het gevoel dat je had toen je zus uit huis was. Toen voelde je je denk ik veel zekerder van jezelf. Klopt dat? Het was gezellig. Hoe denk je dat je zus dat vond? Is ze misschien een beetje jaloers op jouw goede band met je ouders? (Zo ging het met mijn oudere zus.) Laat je niet gek maken. Reageer zo neutraal mogelijk. Waarschijnlijk is zij onzeker en wil haar frustraties op jou botvieren. Heel vervelend, maar probeer je ook in haar te verplaatsen. Is het haar eigen keus om thuis te komen of lukte het niet helemaal om op zichzelf te wonen? Het is heel pijnlijk om met hangende pootjes weer terug te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, met hangende pootjes, is heel vervelend.