Wat te doen bij misbruik bij een kennis van mij als volwassene?

Hoe kan ik het beste een goede vriend/kennis zijn? Welke instanties gaan over misbruik bij volwassene?
Ze is in een haar vorige relatie erg mishandeld en misbruikt, waardoor ze moeite heeft met het aangaan van contacten met het andere geslacht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige dat jij kunt doen, is naar haar luisteren. En misschien als zij dat wil, een arm om haar heen. Troosten kun je haar niet, ze moet iets vreselijks verwerken.
Jij kunt niet zoveel voor haar doen, als ze je hulp vraagt, kun je dat geven, als ze je vraagt ergens mee naar toe te gaan, kun je dat doen. Het is belangrijk dat zij haar problemen inziet en er zelf geen schuldgevoel aan overhoudt, want dat komt nogal eens voor. Het is al een goede stap dat ze jou heeft ingelicht over haar verleden, dat is een teken dat ze jou vertrouwt. Je kunt haar vertellen waar ze gespecialiseerde hulp kan vinden, maar doe dat wel op een moment dat ze dat zelf wil. Hier kun je informatie inwinnen:
www.slachtofferwijzer.nl/misbruik
Geef haar de link, of neem zelf contact met hen op.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet niet teveel terug gaan kijken naar het verleden. Kijk naar de toekomst. Laat de 2 even uit elkaar en ga apart met ze praten. Heeft de misbruiker een reden waarom hij haar heeft misbruikt? Laat ze het uitpraten en laat het slachtoffer rustig aan alles weer opbouwen.