Hoe pak je je leven weer op nadat je alles bent verloren?

Als je alles bent verloren: je werk, je relatie, je dromen en ambities.... hoe kun je dan je leven weer opbouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit trouwens over jou persoonlijk gaat wens ik je heel veel sterkte voor de komende tijd. Probeer om niet op te geven (hoewel dat soms wel even mag, even een dagje in je bed blijven), maar aan te pakken.

Het beste antwoord

Heel rustig aan en meestal met hulp van anderen (professioneel of niet).
Als je nog een huis hebt ben je al een heel eind. Daarnaast is wat familie en vrienden ook een hele rijkdom.
Zorg dat je je dromen en ambities weer terugvindt, want die heb je nodig om vooruit te komen. Dit kan wel even duren natuurlijk. Ga voor je zelf na wat voor jou belangrijk is. Kom je er zelf niet uit, praat hier dan met anderen over. Dat kan je inzicht geven in wat voor jou telt in het leven.
En natuurlijk moet je weer op zoek naar werk. Ik neem aan dat je wel weet welke stappen dat je daarvoor moet ondernemen...
Wat relatie betreft: zorg dat je begrijpt wat er in die relatie mis is gegaan, voor je aan een volgende begint. Dat is lastig, want het is zo makkelijk om de schuld bij de ander te leggen. Toch is dat niet reëel. Wil niet zeggen dat jij fout was natuurlijk, maar wel dat jouw manier van met iemand omgaan niet bij je vorige partner paste. Zorg dat je weet wat voor die persoon aan jou 'mankeerde', en zoek iemand die dat geen probleem vind, ook niet op de lange termijn.
Begin trouwens pas weer aan een relatie als je dromen en ambities (dat wat de invulling in je leven geeft) weer terug zijn. Een relatie hoort een aanvulling te zijn, niet de invulling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het begint bij nieuwe doelen stellen, nieuwe dromen ontwikkelen. Pas als je weer een doel hebt, kun je er voor gaan. Bedenk dat het leven mooi kan zijn, al zit het vaak ook tegen. Je moet er echter meestal wel voor gaan, wil je van de mooie dingen kunnen genieten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Het is dan al een hele stap om weer te kunnen gaan genieten van kleine dingen. De zon die schijnt, als je een keer weer goed geslapen hebt, een kind dat naar je lacht.
Dan het vertrouwen weer terug krijgen, vertrouwen in jezelf, in de mensen om je heen.
Doelen stellen, klein beginnen. Misschien is de brievenbus leeg halen al voldoende genoeg als doel.
Langzaam aan alles weer opbouwen, je eisen niet te hoog leggen, want dat faal je 'weer'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet alles verliezen, want als je ALLES verliest dan verlies je ook je leven... Dus als iemand tegen mij zegt dat hij alles verloren heeft, dan weet ik dat het een niet echt waar kan zijn...

Iedereen die ooit depressief is geweest, die weet wat het is, die weet er bedoeld wordt, met alles (je leven dan niet) te verliezen...

Het is een nieuwe start, een nieuw begin, een ontpopping...

Je kunt het het best vergelijken met opnieuw geboren worden, je moet alles opnieuw leren, alles... En daar doen nieuwe mensen 20 jaar over en zijn die alles verloren hebben krijgen die tijd niet, die moeten dat in een paar weken alles opnieuw leren het liefst... Ik heb dat recentelijk gedaan, ik weet wat het is, maar ik kan niet voor anderen spreken... Ik moest alles opnieuw leren, alles...

Maar het begon bij mij te realiseren dat ik NIET alles verloren had, het leek we zo, maar ik leefde nog... Godzijdank ik leefde nog, hoe ik het had overleeft weet ik niet eens meer, maar ik leefde nog en VANDAARUIT kwam het weer terug... Stapje bij beetje, struikel bij hinkel... Steeds maar weer beginnen, steeds maar weer beginnen... Tot ik niet meer anders deed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet eerst weer een basis krijgen: dak boven je hoofd, eten en een bed,als je die hebt zoeken naar werk, eventueel vrijwilligerswerk als dat kan en mag, je zult de lat heel laag moeten leggen en pakken wat je krijgen kunt. Informeer waar je kunt en praat, laat zien dat je wilt.
Als je die basis hebt kun je weer langzaam aan aan een sociaal leven beginnen, naar een vereniging oid.
Het kan zijn dat het in een aantal opzichten nooit meer wordt als vroeger, maar dat zegt niets over het plezier dat je weer aan het leven kunt hebben.
Het kan dat je je met minder tevreden zult moeten stellen, maar vanaf alles kwijt zijn is alles een vooruitgang.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt nooit alles verliezen. Misschien zie je het nog niet, maar er is altijd wel iets.
Verder kan het erg goed helpen te kijken naar wat je nog wel hebt. Zodra je dit ontdekt, openen zich nieuwe wegen en kansen.