Kun je een scheiding tegen houden tegen houden door zelf gewoon weg geen advocaat te nemen?

'Kun je een scheiding tegen houden tegen houden door zelf gewoon weg geen advocaat te nemen? Wat gebeurd er dan? Een advocaat is immers verplicht voor de rechter. Wat kunnen andere gronden zijn om de rechter er van te overtuigen dat een scheiding niet de beste optie is?'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
een scheiding kun je niet tegenhouden
je kunt hoog of laag springen, maar je kansen daarop zijn 0%
een rechter hoeft nergens van overtuigd te worden, hij spreekt alleen de scheiding uit
je kunt een scheiding wel vertragen en daarmee jezelf en je partner een gigantische hoeveelheid ellende (en kosten) bezorgen
voor het resultaat maakt het echter geen enkel verschil, je bent straks gewoon gescheiden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je een scheiding tegen willen houden..? Als de ander niet meer wilt..
Antoni
11 jaar geleden
Ytje, je kan toch proberen het huwelijk nog een kans te geven en de ander ervan overtuigen dat ook te proberen? Lijkt mij helemaal niet vreemd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn optiek is er in ons huwelijk hooguit gewaarschuwd, er zijn nooit echte pogingen ondernomen om wezelijk iets te veranderen. Daarom heb ik moeite met de acceptatie ervan. Bovendien is het besluit genomen in 4 weken tijd in een psychische toestand waarvan ik van mening ben dat je zulke besluiyten niet kunt nemen. Bedankt voor de reacties. Conclusie, of je nu wil of niet, het gebeurd toch als een van de twee wil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, mijn fout. Ik neem het terug.

Het beste antwoord

Als je echtgenoot een verzoek tot echtscheiding indient bij de rechtbank, krijg je van de rechtbank een verweertermijn. Als je de verweertermijn niet gebruik door een advocaat een verweerschrift in te laten dienen, zal de echtscheiding worden uitgesproken en zal in de beschikking staan dat je niet in de procedure bent verschenen.

Verweer tegen een echtscheiding is moeilijk. De enige wettelijke echtscheidingsgrond die Nederland kent is de duurzame ontwrichting van het huwelijk. Als een van de partijen die stelt, en dat gebeurt altijd in een verzoek tot echtscheiding, zal de andere echtgenoot zich daar moeilijk tegen kunnen verweren. Je zou dan moeten stellen dat jullie nog samen wonen, van elkaar houden en dat de gerezen problemen opgelost kunnen worden met behulp van relatietherapie.

Ook kan het zijn dat als de ene echtgenoot stelt dat het huwelijk niet duurzaam is ontwricht en de andere echtgenoot verschijnt niet persoonlijk op de zitting, dat dan de rechter het niet aannemelijk acht dat het huwelijk duurzaam is ontwricht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
We zijn al wel uit elkaar, de een is weggegaan. De afspraak was gemaakt om in relatietherapie te gaan, samen verwijzing voor gehad, opgestuurd en de week erop was een van de twee vertrokken, kan dat een grond zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echtgenoot stelt dat het huwelijk niet meer te redden is, dat hij of zij niet meer van je houdt en dat relatietherapie zinloos is, zul je van goede huize moeten komen als je de rechter wilt overtuigen dat het huwelijk niet duurzaam is ontwricht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.pieterdorhout.nl/index.php/nl/scheiding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Nee, dan kun je een scheiding niet tegen houden.
Je hoeft niet allebei een advocaat te hebben voor een echtscheiding.
Het is niet vereist dat beide echtgenoten achter de beslissing staan, om tot een echtscheiding te komen!!!

Om een aanvraag tot echtscheiding aan te vechten, dus af te houden,
moet je juist wel een advocaat nemen.

Het komt zelden voor. Maar als je partner wil scheiden en jij wilt dat niet en je betwist dat het huwelijk duurzaam ontwricht is, zorg er dan voor dat je op basis van de omstandigheden ook duidelijk kunt maken, dat je huwelijk nog te redden is!

Lees er hier meer over:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3388
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje!! Kunnen religieuze en psychische zaken ook een rede zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan als argument dienen. Maar het is niet voor niets dat een rechter dit bepaalt. Er komen heel veel zaken bij kijken en die worden allemaal erbij betrokken.
ronron1212
11 jaar geleden
Een rechter zal nooit een scheiding tegen houden hij kan wel met voorwaarden rekening houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ach, als je er over na denkt kost het alleen maar een hoop ellende en geld.