Welke achternaam krijgt ons kind?

Mijn vriendin en ik gaan een kind krijgen. Wij zijn niet getrouwd. Zij heeft een kind uit een andere relatie. Omdat ze haar ex niet meer ziet heeft het kind uit haar vorige relatie via een wettelijke procedure de achternaam van mijn vriendin. Welke achternaam krijgt ons kind wanneer het geboren wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe de hare, maar je zou het kind als het jouwe kunnen erkennen en het (uiteraard met toestemming van je vriendin) dan jouw achternaam kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je verder niets regelt, krijgt het kind de achternaam van de moeder. Als je als vader het kind erkent, en moeder stemt ermee in, dan mag je ervoor kiezen om het kind de achternaam van de vader te geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 hele seconden verschil tussen onze antwoorden!
En dan ook nog hetzelfde antwoord!
bamibal
11 jaar geleden
Ik zie het, ja. En tacuma ook nog met een vrijwel identiek antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dan moet er wel een kern van waarheid in onze antwoorden zitten! ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen de kern, maar ook de bolster is waar!
Ik had p.p. toch minstens 10 plussen verwacht.....
Het hangt er vanaf of je het kind erkent of niet. Doe je dat niet, dan krijgt het automatisch de achternaam van de moeder, doe je dat wel, dan kunnen jullie zelf kiezen of het kindje jouw of haar achternaam krijgt. Erkennen kan trouwens al tijdens de zwangerschap -zie bijgevoegde link.