als je al seks hebt gehad kan je je dan nog beschermd worden tegen baarmoederhalskanker?

aub help mij, ik weet echt bijna niets hierover.. please, snel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgens de huidige inzichten in het ontstaan van baarmoederhalskanker is een van de oorzaken/ boosdoeners een virus dat bij seksueel contact kan worden overgedragen. Om de kans op besmetting te verkleinen is hiervoor een vaccin ontwikkeld dat vooral voor jonge meisjes die nog niet seksueel actief zijn wordt geadviseerd.

De enige die jou kan vertellen of dat dat vaccin ook voor jou nuttig is of toepasbaar, is je eigen huisarts. Dus maak daar een afspraak mee en leg je vraag voor.

Om zelf het risico zo klein mogelijk te maken op dit en andere SOA's moet je gewoon een condoom gebruiken. Het is jouw lichaam en dat is toch het minste wat je van je partner mag vragen.

Overigens ontwikkeld baarmoederhalskanker zich niet in een of twee weekjes tijd.
Maar wel goed dat je er mee bezig bent en erover nadenkt. Voorkomen is uiteindelijk altijd beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt het vaccin best te werken bij meisjes op zeer jonge leeftijd (tussen 9 en 18 jaar). De reden is eenvoudig. Het HPV-virus komt zeer vaak voor én de kans op besmetting bij elk seksueel contact is vrij hoog. Daarom wordt het vaccin het best toegediend voor je seksueel contact had.

Laat elk jaar een uitstrijkje nemen en testen op hpv.

Toegevoegd na 13 minuten:
In dit filmpje vanaf 3.20 min zie je Professor Tjalma die specialist is op dit gebied.
http://www.atv.be/item/campus-tv-8-december-2010