Mijn ex vriend komt op bezoek om bij te kletsen... Wat (niet) te doen?

Ik heb een prima LAT-relatie met een lieve man, al vier jaar. Mijn vorige vriend wil binnenkort langs komen om bij te kletsen, met hem had ik 2 jaar een relatie die hij, tot mijn verdriet, beëindigde.
Ik vind het fijn als hij langskomt, mijn huidige partner weet ervan en vindt het prima, toch ben ik een beetje bang dat ik weer verliefd word op de ex. Terwijl ik ondertussen weet dat die ex ook een andere vriendin had en misschien nog wel heeft.
Ik weet ook wel dat mijn huidige vriend en ik veel beter bij elkaar passen, maar de vorige verhouding was heftiger, ik was toen stapelverliefd. Ik wil ook helemaal niet bij mijn huidige partner weg. Heeft iemand nog goede raad om de avond en mezelf in goede banen te leiden? Herkenning? Ik ben niet meer piepjong, maar meer de leeftijd van jonge oma.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Verliefd zijn is iets anders dan liefde. Je was toen stapelverliefd en het kan heel goed zijn dat je opnieuw aantrekkingskracht voelt als je hem ziet. Oude liefde roest niet he, dat zeggen ze toch vaak.
Je hebt nog altijd de keuze of je eraan toegeeft. Ten slotte zijn wij toch geen dieren die helemaal vanuit onze driften leven.
De afspraak afzeggen zou ik zeker niet doen. Nu hij terug in je leven is denk je vast al veel aan hem. Als je de afspraak afzegt ga je nog veel meer aan hem denken.
Je moet je wel eens afvragen waarom hij wil langskomen om bij te kletsen. MIsschien wil hij zelf ook eens testen of je nog iets voor hem voelt?
Dat heb ik ook al vaak beleefd bij mannen die het met mij uitmaken : zij komen te voorschijn als ik iemand anders heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de afspraak door laten gaan. Het was een leuke avond, in het begin wat aftastend en moeizaam, maar gaandeweg kwamen de oude grappen terug en haalden we herinneringen aan vakanties op.. Beiden met liefde over onze nieuwe relaties gesproken. We hebben tegen elkaar gezegd dat we elkaar zo heel nu en dan nog wel eens op de hoogte zullen houden, en het is goed zo. Ik weet weer waarom het uitging, en ik ben blij dat we elkaar op deze manier nog een keer hebben ontmoet. Dank voor je antwoord!

Andere antwoorden (10)

Vraag je huidige relatie om in jouw huis aanwezig te zijn. Niet in de kamer om erbij te zitten, maar bijvoorbeeld boven of in de kamer die grenst aan de huiskamer. Als de ex binnenkomt stel je de twee mannen aan elkaar voor, misschien kunnen jullie gezamenlijk wat drinken, maar daarna gaat jouw vriend z'n eigen gang. Dan heb jij een stok achter de deur om je gevoelens niet op hol te laten slaan. En, mocht de ex wat willen proberen, dan heb je zo je vriend erbij geroepen.
Amadea
11 jaar geleden
Ik zou sowieso op een neutrale openbare plek afspreken. Vooral om het wat neutraal en luchtig te houden. Of dat je partner er gewoon bij is als je afspreekt bij jou thuis. Voor de rest denk ik dat gevoel niet heel makkelijk tegen te houden is. Daarnaast: wat is er mis mee als je wat kriebels voelt? Daar hoef je toch niet altijd naar te handelen? Het zou zelfs je eigen relatie een oppepper kunnen geven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent al bang dat je weer verliefd op hem word....waarom kies je dan voor deze avo ?? Om je zelf te beschermen zou ik de afspraak afblazen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze avond kan je prima in banen leiden èn houden door geen afspraak te maken met je ex.
Dus om je vraag te beantwoorden:
Wat wel doen: de afspraak afzeggen.
Wat niet doen: de afspraak door laten gaan.

Waarom? Omdat je jouw huidige relatie wilt behouden en bang bent verliefd te worden op je ex, waardoor je huidige relatie onder vuur zal komen te staan.
Wat ik me afvraag is, waarom je het dan fijn vindt om een afspraak met hem te hebben, maar dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1 Wen.
Afzeggen is verreweg het beste als ze voor haar huidige latrelatie gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Ja toch? Ik begrijp het probleem dan ook niet echt.
Kristal
11 jaar geleden
Nou, waarschijnlijk heeft ze met haar ex een wat vuriger en dramatischer relatie gehad voor hij het uitmaakte. Haar huidige vriend is mogelijk wat tammer (saaier)?
Misschien kan ze nog wel eens terugverlangen naar die gevoelens voor de ex. Het kan ook een signaal zijn dat haar huidige relatie iets té tam is voor haar, maar dat kan alleen zij bekijken. Hoe dan ook, beter kan ze begrijpen dat die heftige opwindende gevoelens van haarzelf zijn, en dat ze die niet persé hoeft niet te verbinden de ex.
Evenzogoed, zolang ze dat (nog) niet kan, moet ze heel eerlijk zijn tegen zichzelf.
Klimroos, wil je echt niets met de ex?
Al is het maar voor 1 x?
Ben je het type dat zich daar achteraf enorm schuldig over gaat voelen?
Wees dan goed voor jezelf en laat die ex lekker gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank aan alle +sers! Precies! En ze heeft hem al eerder moeten laten gaan, wat heel verdrietig was. Het verleden is geweest, het is het nu dat telt. Maar da's mijn idee hiervan ;-)
Ik zou die hele afspraak afblazen. Je doet jezelf er alleen maar pijn mee en als je nu al aangeeft dat je bang bent weer verliefd te worden, is het ook niet eerlijk naar je partner toe.

Misschien valt het mee en ben je aan het eind van de avond ervan overtuigd dat het beter is dat jullie uit elkaar zijn; dat was bij mij het resultaat nadat ik een uurtje met mijn ex had gepraat.

Wil je de afspraak om wat voor reden toch door laten gaan en komt hij bij jou thuis, stel je partner dan aan je ex voor. Of spreek op een neutrale plaats af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DOEN.ga ervoor.je leeft maar 1 keer.anders zul je t nooit weten.je zult je altijd blijven afvragen,ALS..............
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja in feite heb je wel gelijk, uit de weg gaan is mogelijks uitstel van executie. + Groetjes
niko
11 jaar geleden
(^_^)
Ja... als je nog zoveel voor je ex voelt, ook al weet je met je verstand dat hij niet degene is bij wie je gelukkig wordt, als hij nog zoveel aantrekkingskracht voor je heeft, gewoon de avond afzeggen.

Wat win je ermee als je het door laat gaan?

Of wil je die heftige aantrekkingskracht nog eens ervaren?
Dat is ook opwindend, maar als je oprecht bij je huidige partner wilt blijven....
heel onverstandig om het door te laten gaan.
Je hebt je ex klaarblijkelijk nog niet helemaal los kunnen laten, en dat gaat soms zo, vooral als de relatie heel intens heftig was.
Dus weet wat je op het spel zet.

Als je het toch door laat gaan: jij bepaalt de plaats.
Dus niét bij je thuis, maar in een restaurant of zo, waar andere mensen zijn.
Geen alcohol drinken.
En géén koffie bij je thuis naderhand.

Deze man heeft je al 1 x veel verdriet bezorgd,
laat niet toe dat hij het een 2e keer kan doen.
Jij hebt het voor het zeggen in jouw leven, niet hij.

Wijsheid toegewenst door een andere oma ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Maak voor jezelf een lijstje op wat écht belangrijk is voor jou.
Wil je uittesten of je nog iets voor die ex voelt of wil je gewoon een luisterend oor voor hem zijn.

Ik begrijp héél goed wat herinneringen aan passionele relaties met je doen maar als jouw huidige relatie écht goed zit dan ben je ook sterk genoeg om eender welke impuls van jouw ex te neutraliseren.

Besef ook dat je op passie alleen geen duurzame relaties kan opbouwen.
Vraag jezelf dus meer dan eens af of de kans op een flirt met jouw ex reëel is.
Zo ja dan vind ik dat je dat vooraf ook moet durven aangeven aan jouw huidige partner.

Met andere woorden:
Behandel de ander zoals je zelf behandeld wenst te worden.

Er is niks mis mee om dit soort gevoelens te hebben maar je moet er wel openlijk voor durven uitkomen, anders kan je mijns inziens onmogelijk over een goeie relatie met jouw huidige partner spreken.

Volgens mij mag jij dan wel de leeftijd van een jonge oma hebben maar in dat lijf huist momenteel wel de sfeer van een jonge puber die nog steeds niet duidelijk weet wat ze wil ;-)

Tijd brengt raad en elke ervaring maakt je wijzer.
Zorg gewoon dat je élk moment recht in jouw eigen ogen én in de ogen van jouw partner kan kijken, dat is het enige wat in deze situatie écht telt.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit te wikken en te wegen, op een verrassend rationele manier. Ik hoor zo weinig gevoel in wat je schrijft, naar je huidige partner toe. Hij is lief, jullie passen goed bijeen etc. Het lijkt wel alsof je het over een wagen hebt : hij is zuinig, hij zit comfortabel...alles onder controle.
Tegelijk ben je bang dat er iets aan je ratio ontsnapt vanaf het moment dat je je ex terug ziet. Het feit dat je zo wat bang bent van je gevoelens heeft m.i. te maken met het gegeven dat je iets wegdruk, nl. je behoefte aan spanning en passie. Kan het zijn dat je wat naar de andere kant bent gegaan wat je relaties betreft? Dus van heftig en passioneel (maar met weinig rust en zekerheid) naar rust en zekerheid (maar met weinig passie)?
Als ik heel stout ben zou ik zelfs durven beweren dat je stilletjes hoopt dat die oude heftige gevoelens terug de kop opsteken, en je mind dit onbewust omzet naar een ontkenning. Vergelijk het wat met een nonnetje dat zegt "oh jee, stel je voor dat ik een man ontmoet en dat ik ermee naar bed zou willen... hoe vreselijk zou dat toch zijn". De echte boodschap van het nonnetje is hier : "ik wil met een man naar bed". Mocht dat niet zo zijn, zou ze zich ook niet zogezegd ongerust maken, het zou niet eens in haar opkomen.
Tegelijk vermoed ik dat je ex bepaalde charmes heeft die je moeilijk kan weerstaan. En vermits hij weet welke sleutels hij moet gebruiken om jouw hart te openen....
Mijn advies :
- Overweeg eens eerlijk waarom je die afspraak wil. Is het "oh nee, hij komt, en stel je voor dat ik verliefd wordt"? of is het "ik hoop dat hij bij me opnieuw de passie opwekt zoals vroeger, maar ben er zo bang van"?
- Bedenk dat het "Pavlov"-effect vaak meespeelt als je exen ziet. Ik bedoel : conditionering. Je reptielengeheugen zet dan iets in gang dat eigenlijk niet met de realiteit te maken heeft maar gewoon een automatische reactie is op grond van wat hij vroeger bij je opriep.
- Accepteer alles wat je voelt,. als je ertegen vecht wordt het erger. Bedenk dat dat niet betekent dat je ook iets met dat gevoel moet doen.
- Als je echt alle risico's wil vermijden (wat ik eigenlijk niet denk...), zeg dat tegen je ex dat je huidige vriend erbij zal zijn. En laat die avond uitvoerig zien dat je van hem houdt (als dat zo is).
- Heb je in je leven vaak intense gevoelens gehad, goed of slecht? dan kan het zijn dat je dit nodig hebt om überhaupt iets te kunnen voelen. een gewone goede relatie zonder pieken/dalen wordt dan gauw ervaren als "saai".
liveisgreat
11 jaar geleden
' Bijpraten' kun je ook telefonisch doen. Ik zou mijn huidige relatie absoluut niet in gevaar brengen.

Je weet bovendien toch wel wat je ongeveer van die ex kunt verwachten.

Als jij hem destijds na een poosje tegenstond, zal dat nu niet anders zijn. Of denk jij misschien dat mensen veranderen?

Ga die ander, je ex, uit de weg en als hij 'praten' wil..belt hij je maar een keertje.

Echter daarna zou ik in de gaten houden of die ex door probeert te gaan met bellen..want hij zou er dàn wellicht op uit zijn jou terug te krijgen.

Groet,

Ton