Kun je weer opnieuw gevoelens krijgen voor iemand?

Stel dat het uit is tussen twee mensen en de reden daarvan is dat de ene geen gevoelens meer heeft. Kan je na een tijdje toch weer gevoelens krijgen? Ik heb ooit ergens gelezen dat als je het probeert, dat het meestal wel lukt. Moet je vechten voor iemand als je echt van diegene houdt? Er zal toch ooit een moment zijn dat je je ex emotioneel kunt raken door de liefde aan hem te bewijzen? En zoja, wat is de beste manier om gevoelens bij iemand op te wekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Als je eerder wel gevoelens voor iemand hebt gehad dan kan dat zeker terugkomen. Er moet ooit iets geweest zijn dat deze gevoelens zijn ontstaan. En als het uitraakt dan is er iets gebeurd waardoor het is uitgeraakt. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat het een opeenstapeling van (over het algemeen kleine) gebeurtenissen is geweest waardoor het uiteindelijk is uitgeraakt.

Maar of het zuiver alleen maar proberen alleen voldoende zal zijn om iemand zijn gevoelens voor jou weer te doen ontstaan of te doen opleven dat zal helemaal van de omstandigheden afhangen. Het kan namelijk ook juist averechts werken als je als het ware die ander dan weer lastig valt of min of meer gaat stalken.

Dus een idee zou kunnen zijn om eerst een periode van rust aan te houden, dat kan variëren van zeg één tot ongeveer 3 maanden. Beiden weten dan of de gevoelens nog aanwezig zijn of in ieder geval nog niet helemaal zijn verdwenen. Maar dit weet je pas of dat bij de ander ook zo is door te vragen of hij/zij nog eens een keer een kop koffie mee gaat drinken of een keertje mee wil gaan lunchen.

Is de reactie afwijzend en vrij resoluut dan denk ik dat het weinig zin heeft om de ander alsnog te proberen over te halen. Bespeur je toch nog wel enige toenadering dan kun je in een goed gesprek de lucht proberen te zuiveren, de problemen goed te bespreken en de ander te beloven om als die je nog een kans geeft dat je graag wil proberen om het beter te doen. Maar dit laatste heeft natuurlijk alleen maar zin als er werkelijk irritaties zijn ontstaan waardoor het is uitgeraakt en waar je wel degelijk iets aan kunt (en vooral ook echt wilt) doen om hierin je gedrag aan te passen. Toch moet je ook jezelf niet helemaal wegcijferen om aan een ander zijn ideaalbeeld te voldoen want zo’n relatie is uiteindelijk toch gedoemd om te mislukken.

Je dient namelijk ook gewoon te accepteren dat mensen soms gewoon niet bij elkaar passen of uit elkaar (kunnen) groeien. En in dat geval heeft het geen enkele zin om moeite te doen om weer terug te verlangen naar een relatie die toch geen toekomst bleek te hebben. In zo’n situatie kun je beter je energie gebruiken om te proberen een nieuwe relatie op te bouwen en dan kun je ook rekening houden met je fouten uit de vorige relatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ken enkele echtparen die gescheiden zijn geweest en later weer met elkaar zijn gaan samenwonen of zelfs hertrouwd. Dus dit is toch wel een duidelijk bewijs dat het kan.