Een moeder van een vriendin is overleden. Kan ik ook alleen naar de samenkomst gaan en niet naar de begrafenis? Hoe hoort het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

er zijn weinig regels voor, maar als de moeder van "een" vriendin is overleden, dan klinkt dat heel anders dan wanneer de moeder van *je* vriendin is overleden.

niemand "houdt van" een begrafenis.

waar het om gaat is dat je een ander steunt in haar verdriet. je gaat niet voor de overledene naar een begrafenis, dat lijkt wel zo, maar eigenlijk draait het om deze vriendin.

als het iemand is die je vriendin noemt, maar eigenlijk een kennis is, ligt het anders, maar nog steeds steun je de achterblijvers van de overledene door er naar toe te gaan en mee te delen in het verdriet, dus door er te zijn.

antwoord

naar mijn idee zijn er 3 redenen denkbaar dat ik niet naar de begrafenis zou gaan:
) ik ben erg ziek
) ik kan onmogelijk door werk
) ik kan het niet aan omdat ik te kort geleden zelf een
begrafenis heb gehad, van mijn vader/moeder, en kan
het nog niet aan. ik heb dit meegemaakt (de man van
mijn vriendin) en ben dus alleen naar de mis gegaan,
voor de begrafenis heb ik mij afgemeld/geëxcuseerd.

je kan voor jezelf uitmaken van voor jou van toepassing is en dan hopelijk de (voor jou) juiste beslissing nemen.

sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Als jij uitgenodigd bent voor de begrafenis dan zou ik naar de begrafenis gaan, al is het maar om jouw vriendin bij te staan. Indien jij niet bent uitgenodigd dan lijkt de samenkomst mij voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het echt een probleem is om naar de begrafenis te gaan, dan zal men het toch fijn vinden als je de familie na afloop komt steunen.Maar asl je wel kunt, waarom zou je niet gaan. Het doet de nabestaanden altijd veel goed, te zien dat hun vrienden de moeite nemen afscheid te komen nemen van de overledene.
Of er tegenwoordig nog echt etiquette over is, weet ik niet. maar stel je in haar plaats, en bedenk hoe fijn het dan is je vrienden te zien in deze situatie, dat is belangrijker dan etiquette.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik weet niet wat je reden is om niet naar de begrafenis te gaan. Als het is omdat je er tegen op ziet, bedenk dan dat het voor je vriendin nog moeilijker is. En dat een afscheidsdienst vaak kan zorgen voor een saamhorigheidsgevoel, en zo heel mooi, al kan het emotioneel zijn, is.
Als het is omdat je gewoon niet zoveel tijd kan vrijmaken, dan is de samenkomst na afloop prima
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook! +
Hoe het hoort....Hier zijn geen regels voor. Er gaat er om dat jij en je vriendin met jullie gevoelens verder kunnen. Dat ligt aan de relatie met je vriendin. Als jij je schuldig gaat voelen als je alleen naar de samenkomst gaat dan moet je ook naar de begrafenis gaan, wss is dit niet zo anders overwoog je het niet om niet te gaan. Als het jouw vriendin erg pijn doet als je niet op de begrafenis zou komen zou ik er alleen al voor haar heen gaan. Dus het gaat om jullie relatie en niemand kan daar het juiste antwoord op geven want hier is geen reglement voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het een goede vriendin is wel ,ook als je de moeder goed gekent hebt wordt dat wel gewaardeerd.