Hoe komt het dat veel (voornamelijk) vrouwen niet willen dat hun vriend/man pornografie bekijkt?

En waarom is het boek Vijftig tinten grijs, dan zo populair onder de vrouwen? Dat is ook pornografie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Boek lezen is eigen fantasie gebruiken. Porno als film is visueel en kan erg confronterend overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je eigen fantasie gebruikt, gebruik je soms al snel jezelf als persoon. Bij film zie je de personen. Maar ook buiten het boek om, waarom hebben zoveel vrouwen daar moeite mee, over het algemeen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk jaloezie, ik zou het niet leuk vinden als mijn man alleen een pornofilm zou kijken, maar samen zou ik wel leuker vinden.
Amadea
11 jaar geleden
Frappant dat ik bezig was met een antwoord, en er ondertussen in de reacties precies hetzelfde kwam te staan. Dan klopt het vast wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaloezie kan ook inderdaad, maar aan de hand van deze vraag wil ik er ook dieper op ingaan, waar dat dan vandaan komt, ook omdat het voornamelijk de vrouwen zijn die niet willen dat hun man het kijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dat boek zo populair is, komt vooral door de hype. "Nou, maar eens lezen dan" . De vriendinnen die het hebben gelezen vonden het drie keer niks, zonde van het geld of gewoon een kutboek.
Verkoop cijfers zeggen niks over hoe goed een boek werkelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt Marleen, maar ik doelde vooral op dat zo'n boek wel goedgekeurd zou zijn door vrouwen, en film pornografie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook pornografie. Maar vrouwen zijn over he algemeen wat ' allergisch' voor over-expliciete beelden; die zien ze liever in hun hoofd. Vrouwen uit pornofilms zien veel vrouwen als een bedreiging.
Het is echter vooral het element ' stiekum' dat vrouwen lijkt te steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus omdat vrouwen het zelf liever anders zien, moeten ze het hun man verbieden? Het element stiekem snap ik dan weer wel, maar dat komt denk ik meer omdat als de man het verteld aan zijn vriendin/vrouw, dat hij het dan verboden wordt, aangezien de vrouw dan dus jaloers is. Apart. Haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij niet hoor ; mannen zijn nu eenmaal wat visueler ingesteld, dus als hij daar behoefte aan heeft, doet-ie zijn best maar ;) Ik kijk ook kookprogramma's en lees kookboeken omdat ik van eten hou ; dat betekent niet dat ik dat spul elke dag wil eten of behoefte heb aan een chefkok. Da's met porno niet anders ; zin krijgen van extremen heeft niks te maken met je dagelijkse ' hap'. We zijn nu eenmaal erg seksgerichte wezens, en gevoelig voor overdrijving. In plaats van porno lezen vrouwen overigens liever overdreven romantiek, waar hun eigen vent ook never nooit aan hoeft te tippen. Hun weerstand tegen porno is denk ik vooral gevoelsmatig, en duidelijk met twee maten meten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat die vrouwen graag met twee maten meten. Ik zie ook het verschil niet of je nu kijkt naar een plaatje of film, of je visualiseert het in je gedachtes. :Principe blijft hetzelfde. Feit is wel dat een vrouw zélf vaak liever een boek leest, dan een film kijkt, maar dit komt omdat de meeste vrouwen 'verhaal' nodig hebben om opwinding te voelen en het bij de meeste mannen vaak plat om de daad en bloot op zich gaat. Zelf heb ik geen moeite ermee als mijn partner porno kijkt en ik vind ook dat andere vrouwen zich eens wat meer in moeten leven in hun partner, ipv alleen maar met zichzelf bezig te zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor jou mar, dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk, verschil moet er zijn. Maar dat betekent inderdaad niet dat ze het niet moeten kunnen accepteren ;) Dankje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor deze pittige vraag ;-) Nog een fijne avond allemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik niets met Pornografisch Materiaal.
Min of Meer afschuwelijk imO ( in my Opinion ).
Nee, ik ben lekker Fetisjistisch en (...) meisjes, dames en vrouwen zijn simpelweg heilig voor mij.

Antwoorden (5)

Er zit een groot verschil tussen woorden en beelden. Een tekst kan zowel voor mannen als vrouwen opwindend zijn, en geen jaloezie veroorzaken. Maar als een man naar films kijkt, dan wordt hij geprikkeld door andere vrouwen dan zijn eigen partner. En dat maakt dat de vriendin zich daar niet prettig bij voelt. ZIJ moet degene zijn die haar vriend verleidt, en niet een vreemde op een filmpje. Bij een boek heb je je eigen fantasiegedachten, en daar kan je een ander niet mee kwetsen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch ben ik het daar niet zo mee eens. Bij een boek plaats je jezelf al snel in een van de personen en fantaseer je er dus op los wat betreft andere personen. Bij een film zie je 2 écht andere personen. In dat opzicht is een boek dus erger, omdat je je eigen leventje in een perspectief gooit en bij een film zie je het zoals je het ziet. Daarbij weten we toch allemaal al dat mannen geprikkeld worden door ook andere vrouwen?
Ritsuka
11 jaar geleden
In een boek is vergelijkbaar met je eigen fantasie.
Bij een film word je inderdaad opgewonden van een andere vrouw dan je eigen partner. Tsja, lastig te omschrijven. Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik kan het mij voorstellen dat het als vervelend word ervaren.
Amadea
11 jaar geleden
Gedachten zijn niet zichtbaar, filmbeelden wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb toch liever dat mijn vriend opgewonden wordt van beelden van 2 onbekende personen, dan van een verhaal waarbij hij fantaseert dat hij samen met een vrouw in het boek de hoofdrol speelt. Ik begrijp enigszins wel dat het voor sommige vrouwen vervelend vind, maar ik kan maar niet begrijpen waarom precies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat het vervelend is* moet het zijn ;)
Omdat voor de meeste vrouwen liefde en lust één geheel vormen en zij moeilijk kunnen verdragen dat een/hun man/vriend naar een ander vrouw kijkt.
Mannen daarentegen kunnen een vrouw begeren zonder ook maar een sprankje liefde voor haar te voelen en is het voor hen een puur lichamelijk iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, maar is het dan jaloezie of zo wat ervoor zorgt dat de ene vrouw er meer problemen mee heeft dan de ander?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mensen en dus ook vrouwen niet allemaal even ruimhartig zijn.
De ene vrouw begrijpt de mannelijke psyche beter dan de andere.
Zie mij alsjeblieft niet als expert, ik oordeel ook maar vanuit mijn (beperkte) ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens: plus!
Jaloezie speelt ook een heel belangrijke rol. Want een vrouw wil graag dat een man alleen aan háár aandacht schenkt. En als hij dan gaat kijken naar een mooie vrouw die "begeerd" wordt (om het zo maar eens netjes te zeggen) op tv, in zo'n film, dan voel je je als vrouw toch een beetje verloren, achtergesteld, het idee dat jij niet leuk genoeg bent, waarom wel dáárnaar kijken maar niet naar mij? Ik ben toch ook mooi?? Ik wil graag jouw aandacht, en niet op deze manier, als jij naar porno zit te kijken. Het voelt ook alsof je niet goed genoeg bent: waarom moet hij naar porno kijken om geil te worden, als je (bijna) in dezelfde ruimte bent? Veel vrouwen willen dat hun partner van haar geil wordt, en niet van een vreemde, of van zo'n film. Het voelt als een grote tekortkoming.

Zoals een man zich te kort voelt geschoten als zijn vrouw vreemdgaat, geen sex krijgt / heeft met zijn vrouw danwel het steeds minder wordt.

Je gaat uiteindelijk toch aan jezelf twijfelen, als vrouw zijnde: doe ik het wel goed, ben ik nog wel sexy? En ja, dan wordt het niet gewaardeerd als manlief naar pornografie zit te kijken.

En ja, vijftig tinten grijs, dat IS toch OOK gewoon porno voor vrouwen. Wij vrouwen lezen nou eenmaal graag... en er is weinig pornografie wat op vrouwvriendelijke wijze wordt aangeboden. En als dit een vrouwvriendelijke wijze is, dan is het inderdaad heel populair, je kan het lezen, waar je maar wilt.

Mannen, die zijn daar overigens visueel mee bezig, met de sex dan. Als een man sex heeft, ziet hij het totaal plaatje, van onder tot boven, alles aan een vrouw is enorm aantrekkelijk voor een man (daarom zien wij er ook zo betoverend uit).

Maar wij vrouwen, wij zien niet het totale plaatje, wij zien zijn bovenlijf, vooral, en verder is een vrouw behoorlijk in zichzelf gekeerd tijdens "de daad" .... die is niet zoveel bezig met kijken hoe dr vent eruit ziet als ie met haar bezig is.

Ik dénk dat een man dat dus visueel wel weer meer doet, kijken hoe ze eruit ziet tijdens de sex.

Vandaar ook dat mannen dus liever porno kijken, en wij vrouwen ons verstoppen in een pornografische literatuurboekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, alleen enerzijds bescherm je de vrouw van: ben ik goed genoeg, als hun man porno kijkt (want tja, mannen zijn meer visueel) maar anderzijds bescherm je niet de man als een vrouw een pornografisch boek leest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij gaat het voor een man niet op dat hij jaloers wordt dat zij een pornografisch boek leest, denk ik. Maar goed, ik wéét dat niet zeker, natuurlijk. Ik denk zelfs dat een man het zelfs wel sexy vindt dat zij een dergelijk boek leest, maar dat weet ik ook niet, want ik weet niet of dat voor veel mannen geld, of voor een klein groepje. Of voor alle mannen... Uiteindelijk ben ik een vrouw en bekijk ik het uit vrouwelijk perspectief... dus ja.. hoe een man dat ervaart is allemaal aanname, vandaar ook dat ik er niet een direct antwoord op kan geven. Daarnaast, het is een vraag gericht aan vrouwen, dus vandaar ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt, daar heb je gelijk in, maar je wilt er dus eigenlijk mee zeggen dat vrouwen wel jaloers worden om porno en mannen niet, maar vrouwen lezen het wel zelf? Over het algemeen dan he.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mannen natuurlijk ook, maar ik weet dat verders niet, en op welke manier zich dat uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat brengt mij dus op het punt, dat mannen geen porno mogen kijken van hun vrouw omdat ze dus jaloers (kunnen worden) maar vrouwen vinden het wel ''normaal'' dat ze dan wél porno mogen lezen. Ik heb het dan niet over alle mannen en vrouwen hoor haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat begrijp ik :)... maar zoals ik in me vorige reactie al aangaf: natuurlijk worden mannen ook jaloers. Alleen ik weet niet op welke manier dat zich uit en wat er voor nodig is om een man jaloers te maken als een vrouw porno leest / kijkt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, en volgens mij weten heel veel vrouwen dat niet, daarom zit het mij denk ik een beetje dwars dat de vrouwen hun man niet echt in de waarde laat, omdat ze dan aan hun eigenwaarde denken, maar zich eigenlijk niet afvragen wat hun man nou van hun boekje vind, bijvoorbeeld.
Pornografie zit in een bepaalde (verdom)hoek. Toch is het vrij logisch dat sommige mensen erdoor opgewonden geraken. Ook dieren (zoals apen) geraken opgewonden door naar parende soortgenoten te gluren.
De redenen waarom hun partners het er moeilijk mee hebben, kan verschillend zijn
- vele mensen willen voor hun partner uniek en bijzonder zijn. Zij gaan ervan uit dat de liefde die hun partner voor hen voelt maakt dat hij/zij alleen met hem/haar seks wil hebben. Als ze dan merken dat de partner naar porno kijkt, denken ze dat hij/zij niet (meer) genoeg van hen houdt, hen niet meer aantrekkelijk vindt etc...
- religieuze erfenis speelt ook een rol. bijvoorbeeld in het Katholicisme is seksualiteit vaak geproblematiseerd : "je mag niet masturberen", "je mag geen seks hebben voor het huwelijk", "je mag enkel seks hebben als je kinderen wil maken".....Zelfs al zijn mensen niet altijd meer praktiserend, die normen en waarden zijn generaties lang ingeslikt en spelen onbewust nog een rol. In dat geval vind je het niet enkel erg als je partner naar porno kijkt, maar voel je je zelf ook schuldig als jij het zelf doet
- porno kijken gebeurt vaak stiekem . als de partner erachter komt, voelt hij/zij zich bedrogen. Niet alleen door het porno kijken, maar vooral dat er een stukje is waar hij/zij de partner niet in kende. Dat kan het vertrouwen schaden : wie weet wat doet hij/zij nog allemaal....
-...
In je vraag stel je dat vrouwen het moeilijker zouden hebben met een porno-minnende partner. Je refereert naar een erotisch boek dat door een vrouw geschreven werd.
In tegenstelling tot dergelijke literatuur, worden de meeste pornofilms gedraaid voor mannen. Ze spelen bv. in op wat door vele mannen als "ideale seks" wordt beschouwd of waar sommigen in ieder geval stiekem over fantaseren: big tits, 'ass to mouth", "blowjob", "threesome"... De titels en beschrijvingen liegen er ook niet om. Bv. worden vrouwen vaak omschreven als slet, hoer etc. terwijl voor mannen gewoon "kerels" "hete jongeling" enz... gebruikt wordt.
Het is begrijpelijk dat vrouwen liever iets lezen waar ze in hun waarde gelaten worden. Het is ook begrijpelijk dat een vrouw wiens man naar de klassieke porno kijkt zich vragen stelt ("is het dàt wat hij wil?" "bekijkt hij vrouwen zo? bekijkt hij mij ook dan ook zo?").
Al zullen ook vele mannen het niet leuk vinden als vrouwen op film stiekem naar andere mannen kijken, zit hier wellicht een reden waarom het bij vrouwen soms gevoeliger ligt.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie op het laatste stukje tekst: Ik begrijp heel goed waarom vrouwen kiezen voor een pornografisch boek dat geschreven is door een vrouw etc. Dat lijkt mij ook wel logisch. Maar een man wordt met film pornografie juist in zijn waarde gelaten.
Maar tegenwoordig zie je vooral dat veel vrouwen zeggen: Ik vind het vreselijk als mijn man porno kijkt! Hij mag dit niet van mij. (Klein tijdje later) Oh ken je dat boek Vijftig tinten grijs?! Blablablablabla Hierin merk je dus dat als de man porno kiest dat hém in zijn waarde laat, niet goedgekeurd wordt, maar dat de man het maar goed moet vinden dat de vrouw porno kiest dat haar in haar waarde laat. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Kristal
11 jaar geleden
Helder en goed verwoord antwoord Liveisgreat!
+1
liveisgreat
11 jaar geleden
Ytje, het gaat er niet over dat een man "in zijn waarde gelaten wordt" met pornografie. Het gaat erom dat een vrouw NIET in haar waarde gelaten wordt.
Stel dat het omgekeerd zou zijn. Pornografie zou vertrekken vanuit de vrouw. Dus vrouwen noemt me er gewoon "vrouwen", mannen noemt men euh (bestaat er überhaupt een mannelijk equivalent van "slet"? nee denk ik he... das ook zo iets...).
Dus even fantaseren dan maar : mannen noemt men "vuile stier", "lul", "sekspantoffelheld", "vetzak", "halve gorilla" enz... Ipv "slet laat zich in haar kont neuken door vijf mannen" krijgen we : "halve gorilla laat zich door vijf vrouwen ".
De sekscategorieën zijn dan niet meer "big tits", "milf", "BBW" enz... maar "reuzelul", "midlifecrisislijder", "vetzak" enz...
In de film worden mannen met courgetten bewerkt in hun anus, in de categorie "homo" dragen mannen valse borsten enz.. Hij valt natuurlijk bijna flauw als hij een vulva ziet en kan bijna niet anders dan deze telkens weer te beffen. Ook
En als die man dan met zijn penis naar het bed getrokken wordt, vijftien keer van pose is veranderd (omwille van de bevrediging van de vrouw natuurlijk), de vrouw 35 heeft gebeft, een komkommer in zijn anus heeft gehad, komt de vrouw euforisch klaar. Einde film.
Dat bedoel ik dus.
liveisgreat
11 jaar geleden
oeps, te snel op enter geduwd.
doe daar nog bij dat mannen in de film afgeschilderd worden als randdebielen (dus ook met een woody woodpeckerstemmetje spreken zoals me dit vaak van vrouwen vraag). En... bij al dit dan ook nog giechelen en kreunen van genot.
Als dit soort films gangbaar worden en frequent worden bekeken door vrouwen met een relatie, zitten de respectievelijk partners de week nadien bij hun huisarts. Met erectieproblemen :).
Daar zit het verschil dus. In de meeste erotische literatuur die ik gelezen heb wordt er niemand naar beneden gehaald, noch man noch vrouw. En als er al iemand naar beneden gehaald werd was het in het gros van de gevallen toch ook weer de vrouw...
Het gaat er dus niet over dat een man het maar goed moet vinden dat "de vrouw porno kiest dat haar in haar waarde laat". Ik zeg niet dat gelijk wie gelijk wat goed MOET vinden.
Ik zeg wel dat het logisch is dat vrouwen zich meer aangetrokken voelen tot media waarbij zij niet als minderwaardige schepsels worden afgeschilderd. En niet naar de courante porno. En dat ze dus mogelijk ook gekwetst zijn als hun man naar dit soort porno kijkt.
Ik heb helemaal niks tegen porno, geef ook geen waardeoordeel. Maar ik heb een sterk vermoeden dat heel w
Net als mannen ook niet naar porno zouden kijken mochten zij daar - zoals nu bij vrouwen gebeurt - uitgebeeld worden als hersenloze lustobjecten.
liveisgreat
11 jaar geleden
Correctie : Ik heb een sterk vermoeden dat heel wat minder mannen naar porno zouden kijken mochten zij- zoals nu bij vrouwen gebeurt - uitgebeeld worden als hersenloze lustobjecten.
Kristal
11 jaar geleden
Hahaha Liveisgreat, je bent great! Je hebt het zeer beeldend verwoord.
Maar serieus nu, je hebt gelijk.
Mensen zouden elkaar in hun waarde moeten laten en niet als een ding moeten benoemen en bekijken.
Lust tijdens het vrijen is niet het probleem, de totale respectloosheid wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeer goed verwoord en helemaal mee eens.
in het algemeen is respectloosheid het probleem, laat staan...
Je stelt 2 vragen:
Antwoord op vraag 1:
Vrouwen voelen zich sneller onzeker over zichzelf als er andere vrouwen in beeld komen (zowel life als op tv of dvd) die volgens hen beter 'scoren' op bepaalde punten.

Antwoord op vraag 2:
Een boek heeft geen bewegende beelden waarmee de onzekere vrouw zich kan vergelijken en bovendien kan je een boek uit het zicht van jouw partner leggen als je dat zou wensen. In een boek kan je ook aan jouw eigen tempo lezen en herlezen naargelang je er behoefte aan hebt.

Los daarvan is een meerderheid aan vrouwen zeer zeker nieuwsgierig naar het onbekende op seksvlak maar het tempo waarin een vrouw bepaalde zaken los kan koppelen van haar eigen emoties ligt vaak lager dan bij vele mannen.

Tegelijk heeft de aan- of afwezigheid van een bevredigende communicatie binnen een relatie ook impact op de reactie van de vrouw op het bekijken van porno. Een man die wél tekenen van emoties vertoont tijdens het kijken naar een film maar nauwelijks emoties vertoont bij de eigen partner vraagt natuurlijk om reacties van de vrouw. Indien er over zo'n fenomeen dus niet openhartig kan gepraat worden dan krijg je inderdaad het soort taferelen waarbij de vrouw een zero tolerantie dreigt in te voeren.

Elke situatie is uniek dus overal zal er wel net iets anders gereageerd worden op zowel films als boeken.

Anyway, Have Fun Any Way!