Op welke leeftijd laat je je kind ALLEEN met de tram gaan?

Kinderen vanaf 5 jaar of 10 jaar of?? Dus helemaal alleen reizen !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf een jaar of 11/12 gaat dat zeker lukken.
Ritsuka
12 jaar geleden
Vanaf 12-14 of zo, daarvoor vind ik te jong
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt aan de route en aan het kind, hier gaan de meeste kinderen vanaf het middelbaar onderwijs voor het eerst alleen met het openbaar vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt heel erg van 't kind af. Sommigen zullen het vanaf 10 al wel kunnen, als ze eerst een paar keer hebben geoefend met een volwassene er bij.

Het beste antwoord

Hangt er een beetje af van waar je woont, maar mijn (half) zusje gaat vanaf haar 10de alleen met de tram en dat is altijd gewoon hoed gegaan.
Ik ging vanaf mijn 11de.
Als het kind vanaf dat hij klein is met het openbaar vervoer gaat en weet hoe het werkt denk ik dat vanaf 11 jaar wel een goede leeftijd is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hangt ook van de verbinding af, als het kind maar 1 tram hoeft te nemen kan het wel vanaf 10 jaar.
Maar als het kind nou 4 keer moet overstappen zeg ik 12 jaar.

Ik zou wel een (oude) mobiel meegeven zodat het kind kan bellen als er iets fout gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is geen regel voor maar persoonlijk zou ik wachten tot mijn kind op de middelbare school zit of tenminste 10. 5 jaar vind ik wel erg jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging op mijn 11de met de bus naar muziekles, alleen!
Vanaf 11-12 kan best(hangt er wel vanaf hoe zelfstandig hij of zij al is) maar de eerste paar keer moet je hen vooral goed vertellen hoe hij moet gaan, en de keren daavoor vaak met hem meegaan, dan kan het best!
Vertel hem vooral waarvoor hij goed moet oppassen!
En als het evenkan, laat hem dan met vriendjes of vriendinnetjes gaan, is leuker voor hem/haar!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien op tienjarige leeftijd, afhankelijk van hoe slim het kind is. Weet het kind wat het doen moet in geval van paniek? Als er gevaar dreigt of het is de verkeerde tram? Zo niet, dan is het nog te jong. Ik lees te vaak berichten in het nieuws over kinderen die alleen op stap gingen en niet meer thuis terugkeerden, dus dat risico zou ik niet willen nemen...
12 jaar geleden
Dat ligt er aan waar die tram rijdt.

In een grote stad als Amsterdam of Den Haag zou ik dat niet snel doen.

En al ZEKER niet met 5 jaar! En met 10 jaar ook nog niet!

Dat ligt er aan hoe zelfstandig het kind is opgevoed.

Dat ligt er aan op welk tijdstip het kind moet reizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gemiddelde leeftijd zou 10 jaar kunnen zijn. Maar ik zou eerst enkele keren de rit samen met je kind maken op hetzelfde tijdstip. Op die manier kan je hem/haar leren hoe alles werkt en wat te doen in bepaalde situaties.
Ook kan je dan zien hoe het eraan toe gaat op de tram en aan de tramhalte en of je kind dat eventueel aan zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verschilt natuurlijk heel erg per kind maar met 5 wel te jong. Ik zou eerst een paar keer de route samen doen en daarna het kind "alleen" laten gaan, u loopt steeds achter het kind aan maar houd wel zo'n 5 á 10 meter afstand. Zo kunt u goed toetsen of het kind deze verantwoordelijk aan kan, en zo niet dan kunt u ingrijpen.