Relatie: sleur en te weinig waardering voor elkaar als het aan is, enorm gemis en eenzaam gevoel nu het uit is. Hoe maken anderen de balans op?

Mijn langdurige relatie is nu uit omdat het steeds maar niet aan mijn verwachtingen voldeed; het lukte niet uit de sleur te geraken en weer respect en waardering voor elkaar te tonen en leuke activiteiten te ondernemen op een prettige manier zonder ruzie, vaak botsingen, meningsverschillen...Gevolg: twijfel twijfel twijfel, is het t waard om steeds voor te blijven vechten of is het fundamenteel mis?
Maar nu het om die reden uit is voel ik me vreselijk leeg en alleen, alsof m'n steun en toeverlaat verdwenen is (is dus ook zo :() Ook al heb ik in principe genoeg anderen om op terug te vallen, niemand was er altijd zo voor mij als hij. Hoe weet ik of ik de goede beslissing gemaakt heb. Hoe weet je of je moet blijven vechten of dat je beter kunt stoppen? Hoelang moet je je rot voelen om erachter te komen dat je de verkeerde beslissing hebt gemaakt? Zijn mijn eisen te hoog geweest of realistisch? Hoe in godsnaam gaan anderen hier het beste mee om...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een van mijn kinderen zit momenteel in dezelfde situatie.

Hij weet niet meer hoe ( en of) hij wel aan haar hoge verwachtingen kan ( en wil ) beantwoorden met zo ontzettend veel moeite.

Zij heeft een ideaalbeeld voor ogen, maar ziet te veel sleur en te weinig respect en waardering en te weinig leuke activiteiten op een prettige manier.

Hij heeft al een cursus "mindfulness"gedaan.
Zij heeft in het verleden al gesprekken met psychologen gehad.
Samen zijn ze al naar relatietherapie geweest.

En allebei denken ze ook dat ze wel uitelkaar waren geweest als hun kind er niet was............

Hij heeft nu besloten "de balans op te maken "door een poosje van huis weg te zijn en uit te zoeken wat hij nu precies wel en niet wil.
Zij kan intussen nadenken of haar verwachtingen niet te hoog waren, of die wel reeel waren. EN: of zij hem wel terug wil, ook al kan hij niet aan haar "droombeeld" voldoen.

Erg ingewikkeld allemaal en dat is het ook.

Al zeker 6 jaar lang kunnen ze niet met elkaar en niet zonder elkaar. Heel frustrerend.

Je weet nooit of je de juiste beslissingen hebt gemaakt.
Ik weet zelfs op mijn leeftijd niet of ik vroeger wel de juiste beslissingen hebt gemaakt.

Maar als je jong bent, en geen rekening hoeft te houden met kinderen, dan zou ik toch kiezen voor mezelf.
Je geluk kan niet afhangen van een ander.
Natuurlijk is het wennen zonder hem. Natuurlijk zul je je een poos rot voelen. Natuurlijk moet je je eigen draai zien te vinden.
Ga eerst een poos alleen leven.
Ga na wat jouw behoeften zijn.
Ga na of je verwachtingen over een ander wel reeel zijn.
Niemand is volmaakt. Wat wil je precies?
Ga van jezelf houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel nog voor je mooie antwoord

Andere antwoorden (2)

Is alsof ik naar mijn verhaal zit te lezen, alleen ben ik 23 jaar getrouwd, om dat allemaal te overdenken, hebben wij( liever gezegd ik) een time out afgesproken, en woon ik nu even apart, met behulp van psycholoog en relatietherapeut,hoop ik daar meer zicht op te krijgen,maar blijven ondertussen elkaar regelmatig zien ,praten veel, en hopen er achter te komen of er nu inderdaad nog gevoel zit.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde met mijn vriend. We kennen elkaar vrij lang en zijn 2 jaar bij elkaar. We hebben samengewoond en echt alleen maar problemen en ruzie. Maar ook was het voor mij echt een liefdevol gevoel. Ik ben zelf uit het samenwonen gestapt omdat ik bepaalde verwachtingen had en ik was al meerdere malen teleurgesteld. Ik ben er nu achter gekomen dat ik te hoge eisen heb gesteld en ook aan hem en dat ik niet realistisch was, dat ik hem aanzag als een ander persoon. Mijn vriend is heel rustig en wilt veel ruimte om na te denken, hij is echt een denker en heel onafhankelijk. Omdat mijn ex-vriend in mijn vorige relatie heel afhankelijk, onzelfstandig en extravert was wist ik met mijn huidige vriend totaal niet om te gaan. Ook omdat hij oververmoeid is en al meerdere malen om rust vroeg. Mijn huidige vriend is heel gevoelig, mijn ex totaal niet. Ik zie het voor mezelf als een les. Ik moet leren om geduldig te zijn, op mezelf te vertrouwen en ruimte voor mezelf te maken, omdat ik altijd alles maar wou geven. Mijn huidige vriend geeft mij de ruimte om mezelf te zijn. Wat betekent dat ik niet alles krijg zoals ik het wil, maar hij houdt zielsveel van me en is er altijd voor me.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ruinte krijgen om mezelf te zijn betekent : op een respectvolle manier met elkaar omgaan, rekening houden met wat de ander wel of niet prettig/leuk vindt (op het moment vind mijn vriend het superirritant als ik de hele dag aan hem kleef, hihi)