De dochter van mijn vriend (17 jaar) moet mij niet. Hoe ga ik hier het beste mee om?

Wij wonen niet samen en ze ziet mij eigenlijk heel zelden, maar toch zet ze zich tegen mij af. Ze vindt dat zij op de tweede plaats komen (na mij), ook al hebben we bijna niets veranderd aan de situatie : als mijn vriend zijn kinderen heeft, blijf ik thuis met mijn kinderen zodat hij en zijn kinderen hun eigen ruimte kunnen blijven behouden. Ik weet dat ik het tijd moet geven, maar hoe kan ik met haar omgaan in de tijd dat ze het niet echt aan kan of wil? Ik heb nu de neiging om haar uit de weg gaan, omdat ik mij ook niet echt (meer) op mijn gemak voel bij haar.

Toegevoegd na 1 uur:
PS : de dochter is 17 jaar, niet mijn vriend! :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de formulering lijkt het net alsof de vriend 17 is..
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook even :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is omdat mijn vraag zou opvallen lol - heb extra comment toegevoegd
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee ontbreekt in alle antwoorden tot nu toe een opmerking over het feit dat de dochter op dit moment midden in de puberteit zit. Dat kan ook een belangrijke reden zijn voor haar gedrag. Alle veranderingen in de relatie(s) van haar ouders komen nog bij alle veranderingen in haar eigen leven en lichaam. Dat maakt alles voor haar extra moeilijk, lijkt mij. Ze moet, zoals iedere puber, (waarschijnlijk) erg wennen aan alle veranderingen en moet hiervoor de kans en de tijd krijgen van iedereen om haar heen.

Antwoorden (6)

Ik heb dezelfde situatie doorgemaakt met de vriendin van mijn vader nog niet zo lang geleden (ik mocht haar niet).

Als advies zou ik geven, probeer niet meteen beste vrienden te worden, dit heeft gewoon tijd nodig. Ga haar ook niet uit de weg, probeer regelmatig in de aanwezigheid van de vriend en zijn dochter te zijn zodat zij er aan kan wennen.

Heb het er met je vriend over.

Misschien wel de belangrijkste tip die ik kan geven en waar ik mij vroeger het meest aan heb geërgerd:
Ga haar niet straffen en bemoei je niet met de regels in het huis en de situatie van je vriend. Verander niet zijn manier van opvoeding...

Als het lang voortduurt probeer er met haar over te praten.

Groet,
Bryan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je hiervoor. Alhoewel ik mij helemaal niet bemoei (en al zeker niet straf), vind ik het wel nuttig te weten dat ik haar beter ook niet helemaal uit de weg mag gaan, omdat ze anders niet aan mij kan wennen. Daar vind ik wel iets in. Praten met haar helpt niet (heb ik al gedaan), zij blijft bij haar mening. Het zal dus tijd nodig hebben.
Er vanuit gaande dat je vriend al geruime tijd gescheiden is en niet elk half jaar een andere relatie heeft geef ik dit antwoord.

Prima dat jullie rekening houden met de kinderen, maar je hoeft het ook niet te overdrijven.
Waarom houden jullie de twee gezinnen zo strikt gescheiden? Kinderen mogen hun mening hebben maar hoeven daarmee niet het leven van de ouders te bepalen. Dat is wat ik een beetje ' proef' als ik je vraag lees.
Ouders zijn ook gewoon mensen.........
Als jij al niet aanwezig bent bij je vriend als zijn kinderen komen hoe kunnen ze jou dan gaan zien als nieuwe relatie van hun vader?
Ik denk dat jullie eens samen moeten bespreken hoe jullie omgaan met de hele situatie, hoe het anders/beter kan en dan duidelijke afspraken maken. Maar vergeet niet jezelf en jullie relatie, want naasy ouders zijn jullie een stel wat bij elkaar wil zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zijn eerste vriendin na de scheiding, maar de scheiding is nog niet heel lang geleden (iets meer dan een jaar). Ze is zeker nog aan het verwerken, dat weet ik. Ik heb zelf twee kinderen (zonen), dus echt aanwezig zijn in die één week op twee dat zijn kinderen komen, lukt niet vaak in de schoolweek. Af en toe wel in het weekend, maar tegenwoordig weigert zijn dochter om nog gemeenschappelijke activiteiten te doen met ons samen (ze zegt gewoon steeds dat ze geen zin heeft om mee te gaan). In de week dat mijn vriend zijn kinderen niet heeft, echter, slaapt hij de hele tijd bij mij en mijn kinderen (die hem wel aanvaarden) altijd bij mij. Dus we hebben wel tijd voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vooral aan je vriend om 'iets' te ondernemen naar zijn dochter toe.
Het is wel zo dat ze al 17 is , maar ze is ook een voorbeeld voor de andere kinderen, ook voor die van jou.
"als je maat zegt ik wil niet dan hoef je niet mee, gooien ouders hun hele weekend plannen om"
Stel het een beetje zwart wit en misschien overdreven, maar kinderen van 17 zitten zelden te wachten op ' gezellige' uitjes, want die zijn 'stom'. Het is vooral aan jouw vriend en de opvoeding die ze al gehad heeft hoe je hiermee om gaat.
Leg het ' probleem' bij je vriend, blijf verder jezelf, ga leuke dingen doen met alle andere kinderen samen en laat de 17 jarige dochter een dagje thuis.
Moeilijk, kinderen en een relatie, zorg dat je zeker niet vervreemd van het gezin van je vriend, met het kiezen voor elkaar kies je automatisch voor zijn kinderen, dat geeft vaak problemen, jullie zijn het niet eens over de opvoeding, of zoals hier, het contact en vertrouwen krijgen gaat moeilijk,
probeer in ieder geval niets te forceren, maar vraag haar eens hoe zij het graag zou willen zien, dan kun je proberen om samen daarover te praten om meer op 1 lijn te komen, jij levert iets in, maar zij ook.
Over een tijdje kunnen jullie samen iets leuks gaan ondernemen, een workshop taarten bakken of visagie bijvoorbeeld, dat kan de band aardig verbeteren.
Doe vervolgens iets met die workshop thuis, ga daar ook een keer per maand een taart bakken, of elkaar opmaken, praat tijdens deze bezigheid met elkaar over dagelijkse dingen, maar ook over de afspraken die er gemaakt zijn, moet er iets aangepast of veranderd worden, wat wil jij en wat wil zij, hoe kunnen jullie er samen voor zorgen dat het weer gezellig wordt, het moet echt van 2 kanten komen, dus vraag haar medewerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grote probleem is dat ik dat geprobeerd heb (met z'n allen) leuke dingen doen samen, dagje naar zee, dagje pretpark, bowlen, snooker) en ik dan ook wel gewoon met haar probeer te praten, maar eigenlijk blokt ze alles af : ik ben te lief, of ik wil per se haar vriendin zijn (zegt ze achteraf tegen haar papa). En dit terwijl ik een heel gewoon sociaal gesprek probeer te voeren af en toe (zoals mensen nu eenmaal doen). Eigenlijk veroordeelt ze niet mij, dat weet ik, maar kan ze gewoon niet met de situatie om dat haar papa ook aandacht besteed aan iemand anders dan haar eigen moeder en broers. Al mijn pogingen werden eigenlijk al "afgestraft" tot nu toe, en ik vind het moeilijk worden om met haar om te gaan. Maar ik wil blijven proberen, en daarom : dank voor alle advies hier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben benieuwd naar de rol van je vriend hierin want die is erg belangrijk.
Hij moet haar duidelijk maken dat jij heel belangrijk bent voor hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet pushen, geef het tijd!!! Ga elkaar niet uit de weg, heb respect en houdt je aan afspraken, dan komt het vast goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt samen al dingen ondernomen, maar probeer het ook eens alleen met haar, dan ben je op elkaar aangewezen en dat praat stukken gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriend maakt haar heel duidelijk dat ik heel belangrijk ben voor hem, en dat er van "rangorde" geen sprake kan zijn, mits het over een andere "competitie" gaat :-), dwz ouderliefde versus partnerliefde. Dat is trouwens wat wij haar steeds samen zeggen als we erover praten met haar.
vergeet niet dat deze reactie van de dochter normaal is.

heel kort:

. niet op reageren
. niet met opvoeding bemoeien
. vriend niet, nee nooit voor het blok zetten (zij of ik)
. eigen kinderen niet voortrekken
. niet laten merken dat het je hindert/pijn doet/stoort
. niet in het huis van je vriend dingen veranderen zonder
dat je vriend dat weet/goed vindt
. dochter normaal behandelen, niet extra voorzichtig
. wel met je vriend bespreken, wat eventueel anders
doen?
en als laatste, heel belangrijk
. niet te veel van aantrekken

natuurlijk is het heel moeilijk en misschien niet allemaal haalbaar.

sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ihob, op dit moment ben jij mogelijk voor de dochter een indringer, niet meer en niet minder.
Natuurlijk is het niet jouw schuld, maar haar verdriet/onbegrip? om de scheiding, haar hoop dat haar vader en moeder misschien ooit weer samen komen wordt teniet gedaan door jou, of door om het even welke nieuwe vriendin ook van haar vader.

En als ze jou aardig gaat vinden, laat ze gevoelsmatig haar eigen moeder in de steek.

Dus reageert ze het nu op jou af als de puber die ze is.

Als je aardig bent probeer je te slijmen, als je niet aardig bent wist ze allang dat je een bitch bent.
Je zal het voorlopig nooit goed doen ...

Dus, probeer niet te veel. Laat haar maar. Want hoe meer je probeert hoe meer macht zij (onbewust) voelt om jouw emoties te manipuleren, en dan hopenlijk tot op het punt waarop je weggaat zodat zij zich niet meer bedreigd voelt en haar vader weer voor zichzelf heeft.

Ja natuurlijk voelt zij zich bedreigd. Haar vader is de hele week bij jou en je kinderen, en zij hangt er maar een beetje bij (voor haar gevoel dan he, niet dat ik geloof dat het zo is). In vergelijking is haar vader veel meer bij jou dan bij haar en heeft hij nu met jou een gezin waar zij niet (meer) bijhoort. Dat kan je proberen weg te praten maar zo werkt dat niet.

Wat haar vader kan doen is ook gewoon eens met zijn dochter op stap gaan, zodat zij ervaart dat hij ook echt graag met haar alleen is.

En probeer haar vooral niet steeds te vertellen dat het niet is zoals zij het voelt. Dan voelt zij zich niet gehoord en serieus genomen.

Verder, geen uitjes verzinnen om haar erbij te betrekken, maar gewoon lekker met het hele gezin erop uit en wil zij niet mee? Ook goed. Vader kan zeggen dat hij het niet leuk vindt als ze niet mee gaat maar dat hij haar niet wil dwingen. Wil ze dan misschien iets lekkers halen als ze thuis blijft?

Weet je, zij zal de dag proberen te blokkeren, om jullie te laten weten dat zij boos, dus verdrietig is.
Laat het los. Leef jullie liefdevolle leven samen, met elkaar, betrek haar erbij en laat los zodra ze niet wil maar laat er niet je relatie door beinvloeden.

En als haar afwijzende gedrag echt de spuigaten uitloopt is het heus niet erg als de vader zich eens uitlaat naar haar dat hij daar boos om wordt, baalt als een stekker. Dat kan de lucht soms op doen klaren.

En jij dient je inderdaad buiten beslissingen etc. houden als het om haar gaat.
Wees "gewoon" jezelf en ontloop haar niet te vaak.
En heb een lange adem...

Sterkte.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Kristal. Eerst en vooral bedankt voor het uitgebreide gedetailleerde antwoord dat heel veel waarheid inhoudt! Wat jij zegt klopt, ik weet het.
Alleen is het best wel moeilijk om in dergelijke omstandigheden jezelf te blijven (wat dan weer aan mij zal liggen uiteraard).
En heb ik ook het gevoel dat het ontlopen misschien goed is in deze periode van rouw en verwerking bij haar, omdat ze misschien anders een negatief gevoel zal blijven houden tegenover mij, al was het maar puur "uit gewoonte", ook als ze ouder is. Verder doen wij inderdaad wat jij voorstelt : gezamenlijke uitjes plannen, gaat ze mee, fijn, gaat ze niet mee, ook respect daarvoor. Mijn vriend is alleen bij mij als zij bij haar mama is. Dus dan weet ze niet eens wat hij doet.
E
En bovendien heeft ze zelf een vriend waar ze bijna de hele tijd bij is, hij woont bijna bij mijn vriend thuis als vierde kind. Dus zelfs als haar papa "alleen" is met haar (zonder mij), doet ze daar niet veel mee, want dan zit ze of boven met haar vriend, of is ze weg met haar vriend, of is ze bij de familie van haar vriend. Misschien ook nog het vermelden waard : haar moeder maakt het kind wijs dat mijn vriend "zomaar" is weggegaan. Terwijl het zo is dat de moeder mijn vriend 10 jaar lang heeft bedrogen (daar zijn bewijzen van) en hij is weggegaan omdat hij het bewijs onder ogen kreeg. Ook heeft de moeder al vaker geopperd dat wij reeds voor hun scheiding iets hadden (!!), wat pertinent niet zo is. Ik zat toen zelf nog in een andere relatie. Het is dus een heel complex geheel waarin verdriet, rouw, maar ook leugens en stemmingmakerij vanwege de ex-vrouw van mijn vriend een rol spelen.
En ik baal ergens om daar een rol in toebedeeld te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kristal: precies wat je zegt! plus!
Kristal
11 jaar geleden
Dank Jodokus
Kristal
11 jaar geleden
Ihob, het is ontzéttend moeilijk waar je in zit!
En rekening houden met haar, door haar te ontlopen, kan best voor een tijdje goed zijn, want het kost nu eenmaal tijd voor haar om aan de situatie te wennen. Je schrijft: Mijn vriend is alleen bij mij als zij bij haar mama is. Dus dan weet ze niet eens wat hij doet.
Maar dat voelt ze waarschijnlijk wel. Ze voelt het omdat het verzwegen wordt, of omdat ze ziet dat het huis van haar vader onbewoond voelt.
En als puber heeft zij wel het recht om alleen met haar vriendje te zijn, maar haar vader dus niet met jou.
Dat klinkt onlogisch en oneerlijk maar het vriendje bedreigt de relatie niet tussen haar en haar vader, en jij wel. Als dan ook nog eens niet helder is waarom haar vader en moeder uit elkaar zijn voor haar, is het nog moeilijker voor haar.
Maar ja, je vriend wil haar moeder niet zwart maken (dat is te prijzen!) door de waarheid te vertellen en de moeder verdraait het zelfs... De vader van mijn kinderen ging ook jaren vreemd. Ik heb ze dat ook nooit gezegd omdat ik hem niet zwart wilde maken en hij maakte mij wel zwart.
Mijn ervaring is dat de kinderen, als ze ouder zijn en niet meer zo boos, ze naar de waarheid(sbeleving) van de ene ouder en de andere vragen.
Dus toen ze volwassen werden en er naar vroegen heb ik hen neutraal de waarheid verteld zoals ik die zag.
Ik zie dit ook in andere gescheiden gezinnen gebeuren. Maar jij, jij verkeert in een heel lastige positie.
Jij bent zeer betrokken met de vader, en toch heb je niets te maken met zijn ex gezin.
Zo is dat.
En weet dat dit kort maar ook heel lang kan duren.
Je zal het los moeten laten dat jullie gezinnen zullen samensmelten tot 1 happy geheel als jullie samen zijn.
Je zal genoegen moeten nemen met minder.
En dat houdt eigenlijk in dat je zielsveel van de vader dient te houden om dit aan te gaan.
Want jij zal buiten de beslissingen die over de dochter gaan dienen te staan.
Tenzij het om jouw eigen huisregels gaat die voor je eigen kinderen ook gelden. Maar dan nog is het beter als de vader dat regelt met de dochter.
Jouw inmenging zal mogelijk nog lange tijd als vijandelijk geschut worden gevoeld door de dochter.
Je hoeft die toebedeelde rol niet aan te nemen.
Het is haar gedachte. Laat het idee los dat je enige band met haar wilt creeeren. Laat de tijd het werk doen en jouw acceptatie van de situatie. En geniet van je nieuwe geliefde :-)
ik heb op een gegeven moment zelf aan mijn stiefdochter aan gegeven dat ik er mee zat. Dat ik zelf niet wist hoe ik er mee om moest gaan en of zij zelf wilde aangeven hoe zij er over dacht. Dit pakte voor mij positief uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zou zomaar de beste manier kunnen zijn !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"+"