Kent iemand een echt goeie tip die werkt bij een aanval van verlatingsangst?

Door twee voorgaande mislukte relaties (waarvan één mijn huwelijk) heb ik met vlagen heel erge last van verlatingsangst. Ik ben ook veel jaloerser geworden dan vroeger. Hoewel ik vrijheid gunnen toch wel heel erg belangrijk vind (dus ik erger mij echt aan die jaloerse gevoelens). Ik ben in therapie, maar toch weet ik dat medelotgenoten misschien nog beter kunnen helpen.
Iemand een goeie tip?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je verdiepen in de theoretische werking van het menselijk brein. En wees blij met jezelf... Zorg dat je zelf kan verzorgen dat je niemand nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk dat ergeren het ongewenste enkel maar versterkt.
Het is dus van belang dat je jouw brein op ontspannen wijze andere boodschappen geeft.
In mijn antwoord vind je eenvoudige doch efficiënte tips om daar dagelijks mee aan de slag te gaan. Ik geef je alvast een + voor jouw vraag want het vraagt moed om dit onder woorden te brengen, ook al is het anoniem ;-) Liefs en veel succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij jezelf eerst als compleet moet zien zonder relatie/geliefde. De ander dient 'slechts' ter aanvulling. Als jij jou goed voelt zonder partner dan voel je je ook goed met. Ik weet dat dit voor velen heel moeilijk is. Maar zoek toch naar een manier waarop jij dit kan bereiken.

Het beste antwoord

In theorie is dat héél simpel doch in de praktijk vraagt het oefening.

Datgene waar je het meest aan denkt is datgene wat jouw brein opvat als vraag naar nóg meer impulsen ter manifestatie van datgene waar je aan denkt.
Geef je bovendien de vrij teugels aan emoties (in dit geval angst) dan versterk je de manifestatie van datgene waar je aan denkt.

Het veranderen van een ongewenst gedragspatroon is dus een kwestie van consequent gaan denken aan datgene wat je wél wil ervaren of waarnemen. In dit geval denken aan gelukkig samen zijn dus.

Van zodra je merkt dat je toch terug afwijkt naar het ongewenste gedachtepatroon (iets wat in het begin onvermijdelijk is) ga je jouw brein en/of gedachten op eenvoudige doch doeltreffende wijze herprogrammeren met bijvoorbeeld het volgende zinnetje:
"Ik wil nu zuivere Liefde voelen! Ik wil voortaan enkel nog zuivere Liefde voelen voor élk facet van de schepping!"

Je kan het woord Liefde ook vervangen door Vreugde, Vriendschap, Dankbaarheid, Vertrouwen, innerlijke rust enz.

Je kan dit zinnetje (ook wel affirmatie genoemd) in stilte of luidop herhalen naargelang het jou past.

Maak er élke dag een gewoonte van en je zal merken dat constructief denken op den duur een gewoonte wordt en je zal ook merken dat je je veel rustiger en zelfzekerder gaat voelen.

Tijdens het constructief en/of positief denken activeren we namelijk het soort hormonen die onder andere ons zelfvertrouwen en/of ons gevoel van gelijkwaardigheid versterken. Glimlachen of schaterlachen activeert hetzelfde soort hormonen.

Alles wat ons van het Glimlachen of tevredenheid afhoudt activeert het soort hormonen die ons brein trager en dualistisch laat werken waardoor de noodzakelijke connecties ter goed gevoel en succes trager of helemaal niet gemaakt worden. Daardoor activeer je onder andere het soort fenomenen die jij nu ervaart.

In wezen dien jij jouw brein dus enkel consequent met constructieve boodschappen en/of tot vreugde stemmende informatie te bevoorraden.

Ik weet vanuit herhaalde ervaring dat het élke dag opnieuw extra inspanningen vraagt om het oude, ongewenste patroon van ons brein definitief te overschrijven met hetgeen we wél willen activeren. Doch het loont zodanig efficiënt dat je er die eenvoudige gedachtekracht oefeningen absoluut voor over hebt.

Dus véél Glimlachen en bewust denken aan datgene wat je wél wil!
Consequent herhalen is een must als je écht zonder medicijnen wenst te veranderen

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken de kracht van positief denken, maar dit is een heel uitgebreide handleiding ervoor. Ik probeer het zeker uit! Dank je wel.
Kristal
11 jaar geleden
Prima! +1! Nog een aanvulling:
Ik zou beginnen om het op te schrijven: Links van de bladzij je angst:
Ja máááár..als zij me verlaat!!! Ik zou gek worden en het maakt me bang!!
Rechts van de bladzij:
Ik voel nu zuivere Liefde ! Ik voel voortaan enkel nog zuivere Liefde voor élk facet van de schepping!
En dan links weer: IK VOEL NU HELRMAAL GEEN ZUIVERE LIFDE *&^%$$$ !!! iK BEN ALLEEN MAAR BANG EN JALOERS!!!
En dan weer rechts:
Ik voel nu zuivere Liefde ! Ik voel voortaan enkel nog zuivere Liefde voor élk facet van de schepping! En dus almaar die zelfde zin rechts blijven herhalen, wát je links ook schrijft.
Op een bepaald moment zal links steeds minder beladen worden.
Ik heb dat zelf met een aantal vastzittende patronen gedaan en het helpt. Deze manier heeft om mee te beginnen mijn voorkeur,
a. omdat je het met meer zintuigen doet en het dus beter inprent.
b. omdat je dan niet je negativiteit en angsten wegredeneert door de positieve affirmatie, maar juist ze ruim baan geeft zonder er macht aan te geven want uiteindelijk eindig je altijd weer:
Ik voel nu zuivere Liefde ! Ik voel voortaan enkel nog zuivere Liefde voor élk facet van de schepping! Daarna zou je het geschrevene kunnen verbranden, de negativiteit door vuur reinigen. En dan overgaan tot datgene wat GerdaMaria zegt, want je moet blijven oefenen wanneer je een gedachtepatroon wilt wijzigen. En die glimlach: het werkt :-)
liveisgreat
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ihob Bedankt voor de reactie en ik wens ook jou héél véél plezier tijdens het ontdekken van jouw eigen onuitputtelijke mogelijkheden! Go for it! @Kristal Ik begrijp wat je bedoelt met dat opschrijven in kolommen maar dat is nu wat ik nét wil doorbreken. Door het nog eens op te schrijven activeer je nogmaals hetgeen je niet wil en dus schrijf je enkel nog op wat je wél wil. Punt uit, om het even zo sec te stellen. Door enkel op het constructieve te focussen krijg je automatisch een ander beeld over het vermeende negatieve. Dat beeld verdwijnt enkel als je jouw brein voldoende bevoorraad met hetgeen je wél wil. Enfin, voor mij werkt deze eenvoudige wijze het beste.
De vraagsteller heeft de vrijheid om er op eigen wijze mee aan de slag te gaan hé ;-) Alvast Bedankt voor jouw uitgebreide reactie en ja hoor, die Glimlach werkt! Op een véél grotere schaal dan velen tot nog toe konden bedenken. Liefs en fijn dat we samen getuige van zoveel schitterende transformatieprocessen mogen zijn! Fijn weekend allemaal!
Kristal
11 jaar geleden
Ha GerdaMaria :-). Blijkbaar verschillen wij hierover van mening. Door je negatieve gevoelens op te schrijven erken je ze, stop je ze niet weg, en door na elke negatieve gedachte almaar weer met de positieve gedachte te eindigen bewerkstellig je dat de negativiteit niet ontkend/onderdrukt wordt maar omgebogen/ getransformeerd naar het positieve. Wanneer je het zo doet, is mijn ervaring, heeft de negatieve gedachte uiteindelijk geen lading meer. Zoals jij het doet is het meer op de wil, zie zin ***(en dus schrijf je enkel nog op wat je wél wil. Punt uit, om het even zo sec te stellen.****
Ik begrijp dat jij juist ervaring hebt dat het op die manier voor jou werkt.
Voor mij komt jouw manier over als het negeren van je negatieve gevoelens ( angst, jaloersheid, verdriet, enfin, alle gevoelens dus die niet met blijheid en harmonie te maken hebben).
Toch zijn ook deze gevoelens van ons, mogen zij er zijn. En kunnen wij ze met liefde aanvaarden en ombuigen wanneer wij ervoor kiezen om in blijheid, vrede, liefde te leven. Maar, ieder kan datgene kiezen te doen wat resoneert met hem/haar, wat hem/haar het meeste aanspreekt. Er zijn nog meer methodes om jezelf te "herprogrammeren" buiten die van jou en mij. Ihob, er zijn genoeg verschillende methodes, doe dat waarvan je van binnen voelt dat het je kan helpen.
Succes :-)

Andere antwoorden (3)

Da's niet makkelijk inderdaad.
Alleen jijzelf kan er wat aan doen denk ik, veel van jezelf houden bijvoorbeeld. Tracteer jezelf regelmatig bijvoorbeeld en probeer onafhankelijker te worden. Als ze jou in de steek laten, verdienen ze jou niet ook. Op die manier ga je van jezelf uit, zoals je eigenlijk altijd zou moeten doen.
Ondertussen probeer je te achterhalen de reden waarom je telkens alleen weer komt te staan. Misschien stoot je op één of andere manier je partner wel af....

Succes, ik heb er zelf geen last van gelukkig, maar zou het zo aanpakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Kom je angst onder ogen
Wie of wat heeft jou zo bang gemaakt? Waarschijnlijk zijn dat maar één of een paar mensen geweest. Besef dat je nu leeft en laat die oude angst los.
2. Visualiseer je immuun
Doe je ogen dicht en stel je voor dat je partner je in de steek laat. Voel je je gestrest en bang, probeer je dan zo goed mogelijk te ontspannen. Doe deze oefening net zo vaak tot het beeld van je partner die weggaat geen spanning meer oproept.
3. Stop gepieker
Ben je bang, dan ga je piekeren. Zeg 'stop' tegen jezelf en doe iets anders. 'Stop' zeggen is een efficiënte manier om een negatieve gedachtestroom te onderbreken, zodat je je weer ontspant.
4. Maak een noodplan
Bedenk eens: welke emotionele en praktische problemen zouden er ontstaan als je partner weggaat? Wat zou je doen om dat op te lossen en wie kan je daarbij helpen? Als je een noodplan hebt, voel je je minder bang.
5. Ontdek je eigen kracht
Als je leert dat je op eigen benen kunt staan, ben je ook niet meer zo bang om verlaten te worden. Onderneem dingen in je eentje of volg desnoods een assertiviteitscursus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik zou veeleer voorstellen te visualiseren dat je een partner hebt die echt van je houdt en een relatie die je echte geborgenheid geeft....
Je moet bij weer jezelf komen en blijven en dat komt met therapie langzaam terug. Geef jezelf die tijd. De persoon weer worden die je altijd was. Dat is altijd moeilijk! Ook zou ik nagaan welke "fouten"je zelf hebt gemaakt (buiten de fouten van een ander), waardoor de relaties stuk liepen en ga daaraan werken. (Bv trauma's uit het Bedenk bij zo'n aanval dat hij niet voor niks bij JOU is en jaloers hoef je dan ook niet te zijn, want hij is al bij JOU! Geef bij je huidige partner aan dat je hier erg mee in je maag zit en of hij je die tijd wilt geven weer jezelf te worden omdat je even anders overkomt dan je werkelijk bent. Goed blijven communiceren is echt het allerbelangrijkste, dat versterkt je band enorm, want je betrekt hem erin. Versterk de punten waar hij op is gevallen. (toen had je immers ook al verlatingsangst). Probeer je er vooral niet elke minuut van de dag mee bezig te houden, want dan ga je er helemaal in vastzitten en zie je niks meer om je heen. Als je verlatingsangst hebt, denk je achter elke boom iets te zien, ook dingen die niet zo zijn, maar die je werkelijk gaat geloven in je paniek en als waarheid gaat maken. Relativeer het voor zover mogelijk en ga een flink stuk hardlopen tot je niet meer kunt. Succes!! Groetjes Ilse