waarom raak ik in paniek in de les en hoe kan ik het voorkomen?

ik volg tegenwoordig duitse les aan een soort volkshogeschool in duitsland, nou had ik gister dat ik het even niet kon volgen, maar ik raakte helemaal in paniek, ik werd ontzettend misselijk en ik kreeg echt een ontzettende hekel aan mezelf, ik moest huilen en ben toen het kon gauw naar de wc gegaan, waarna de paniek wel enigsinds wegging maar ik echt een soort woedeaanval kreeg. nou vind ik dit erg beschamend en vervelend, ik heb wel een soort faalangst, maar ik kan zelf niet verklaren waarom ik toch zo in paniek raakte, ik had ook gewoon alle vragen kunnen beantwoorden met ik weet niet, maar ik viel gewoon helemaal stil. waarom gebeurd dit zo opeens? en vooral, hoe kan ik het voorkomen? vandaag ging alles weer prima, maar we zijn nu ook niet met dezelfde stof bezig, dus was ik ook niet vastgelopen. het is voor mij wel even wennen om weer naar school te gaan, in juni haalde ik mijn diploma en heb van dat moment tot begin deze week geen school gehad, maar ik ben absoluut niet bang om naar school te gaan, ik wil juist ontzettend graag.

iemand een idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een idee is om eens met een psycholoog te gaan praten zodat de oorzaak van jouw faalangst achterhaald kan worden en er wat aan het gehele probleem gedaan kan worden en niet alleen in deze situatie. Faalangst komt voort uit prestatiedrang. Je voelt een bepaalde druk om te presteren. Je wilt dingen goed doen. Zoek vooral professionele hulp en ondertussen kun je terug naar school gaan. Op het moment dat jou wat gevraagd wordt kun je proberen om eerst in jezelf tot 3 te tellen voordat je antwoord geeft. Dit kan jou helpen kalmeren omdat je gedachten dan even niet bij 'het moeten geven van een antwoord' zijn. Je kan ook beiden je handen ineen slaan (indien mogelijk), vaak kalmeert dit mensen ietsje. Ook dit zorgt weer voor wat rust. Zelf zou je iets kunnen zoeken wat jouw innerlijke rust geeft op bepaalde momenten. Bepaalde gedachten, activiteiten etc. Jouw fysieke reactie op de situatie is niet abnormaal. Dit komt door de zenuwen. Door het zenuwachtig zijn kan je harstal omhoog gaan, je kan hoofdpijn krijgen, je licht voelen, misselijk worden etc. Er zijn ook mensen die gebaat zijn bij het slikken van de plant Valeriaan, dit is natuurlijk. Aan hele zware medicijnen zou ik mij niet direct wagen, ik vermoed dat je niet zo oud bent. Alhoewel zonder middelen van je faalangst afkomen mij een betere oplossing lijkt. Veel sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100