Mensen die je altijd bij achternaam noemen, nemen die je vaak wel of niet serieus?

Vaak op het werk als ik arriveer dan word ik bij de achternaam genoemd, ik krijg dan het idee dat ik niet helemaal serieus word genomen, ze zeggen het op een grappige manier.
Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik word al jaren bij mijn achternaam genoemd, soms met "mevrouw" ervoor. Toen ik het daar thuis over had, zei mijn vader dat iedereen dat bij hem ook doet. In sommige gevallen is de achternaam makkelijke dan de voornaam. Ik noem mijn baas vaak "Chef" en hij noemt mij bij mijn achternaam. Ik neem het wel serieus.

Antwoorden (6)

Hoi,

Ikzelf denk inderdaad wel dat ze je niet serieus nemen. Als ze lachen en tegelijkertijd je achternaam opzeggen is het wel soort van niet serieus nemen. Mocht je vaak met diegene omgaan ( dus echt als goede vriend ) is het waarschijnlijk gewoon als grapje bedoeld. Als je hier echt geirriteerd van word, stap dan naar diegene toe en vertel dat jij je niet zo prettig voelt als men zo tegen je doet.

Sterkte!

Schiz0ide
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze mij,bij mijn achternaam roepen, neem ik dit niet serieus. Dit komt, omdat ik dat niet leuk vind. Maar mijn man word al jaren bij zijn achternaam geroepen. Hij neemt dit wel serieus, hij weet nu niet beter. Hij is er nu al aangewend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet zo zeer om je voor of achternaam, het gaat vooral om de toon.
Ook lachend kan men je serieus nemen.

Dus is zo niet te zeggen of jouw collega's jou serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan best normaal zijn. In mijn sportten hebben we 2 speelsters met dezelfde voornaam. Die noemt iedereen standaard bij hun achternaam. Bij twee anderen met dezelfde naam is de een lang en de andere wat kleiner. Die noemen we standaard grote en kleine. Ik word zelf door sommige vrienden bij mijn achternaam genoemd, niets mis mee voor mij.
Ik vermoed dat t voornamelijk aan de toon ligt waarop je achternaam gezegd wordt. Als je niet leuk vind zou ik dat eerlijk tegen ze zeggen. Mogelijk dat ze het niet eens weten dat je het niet leuk vindt. Jij rust en zij een leermoment! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mensen nemen zichzelf misschien niet serieus. Misschien zijn die mensen die jou/anderen bij hun achternaam noemen onzeker.
Door dat te doen scheppen een soort afstand waarbij ze zichzelf boven jou plaatsen.
In het leger sprak de meerdere zijn mannen ook aan met hun achternaam. Hij toonde daar mee autoriteit.

Vat het niet persoonlijk op, het is hun 'probleem'.
Waarschijnlijk weten ze zelf niet waarom ze dat doen, maar nemen ze je wel serieus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je deze vraag stelt heeft in eerste instantie niet zo veel te maken met wat er gebeurt. Je vindt het blijkbaar belangrijk dat je collega's je "serieus nemen" en analyseert dus hun gedrag. Maar redeneer eens omgekeerd en begin jezelf serieus te nemen ipv enkel te bekijken of anderen dat doen. Als je jezelf echt serieus neemt, kan je wat anderen zeggen of doen beter relativeren. Je straalt dit dan ook uit, wat anderen minder snel op het idee brengt om je op de één of andere manier te kleineren.
Jezelf serieus nemen in deze situatie begint met
- je af te vragen hoe je je erbij voelt als men je bij je achternaam noemt. dus wat het in jou oproept aan emoties.
- ruimer kijken. noemt men nog andere mensen bij de achternaam? heb je misschien een leuke achternaam, die men speels gebruikt om je te roepen? neemt men je op andere momenten in jouw aanvoelen wel serieus? enz...
- jezelf op een assertieve manier te uiten. als je het echt vervelend vindt dat men je bij je achternaam noemt, gewoon op een vriendelijke en kordate manier de boodschap geven dat je voortaan met je voornaam wil aangesproken worden. het beste is dit te doen met een vleugje humor.
je kan dan meteen aan hun reactie merken wat er achter zit dat men je bij je achternaam noemt. stopt het niet, kan je na verloop van tijd nog eens en met meer "serieus" herhalen dat je piet/jan of truus heet en niet je achternaam. maar maak er ook geen staatszaak van, dat kan averechts werken.
- neem jezelf niet alleen serieus bij het binnenkomen. neem jezelf in alles wat je zegt en doet serieus. maak nooit kleinerende opmerkingen over jezelf (bv. "ik ben me er toch eentje"), geloof in wat je wil en zegt.
Maar neem jezelf ook niet té serieus. Mensen die zichzelf té serieus nemen hebben "lange tenen" en roepen vaak hilariteit op.
Als het gedrag aanhoudt en je voor de rest wel serieus genomen wordt, kan je er misschien beter eens om lachen of de anderen ook speels met hun achternaam aanspreken.
liveisgreat