Vooral voor vrouwen geldt dat ze niet meer zo afhankelijk zijn als vroeger, ze hebben hun eigen leven meer in de hand door hun eigen geld te verdienen, aan hun carriere te kunnen werken, de voorzieningen nu beter zijn door buiten schoolse opvang, kinderopvang e.d. het is ook geen schande meer, er zijn voorbehoedsmiddelen zodat je zelf kunt beslissen over je eigen lichaam en je niet meer zo nodig MOET trouwen zoals vroeger. Vrouwen hebben meer rechten gekregen, recht op eigen woning, uitkering, hulpinstanties, blijf van mn lijf huis e.d.

Dus als het de keuze van een vrouw is om uit elkaar te gaan zijn dit zeker redenen om niet meer bij je man te hoeven blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Vroeger was er de schande van de buurt, dat weerhield menigeen ervan te scheiden, nu geeft men daar niet zo veel meer om... En ook is het tegenwoordig zo, als het een beetje slechter gaat, dan stopt men gewoon, het is niet meer taboe om te scheiden zoals vroeger... Iedereen komt beter voor zichzelf op... Pikt minder van de ander... Korter lontje... Derhalve meer scheidingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem even aan dat je 'sneller' bedoelt.
Als jouw stelling klopt, dan is 't m.i. vermoedelijk zo omdat de wetenschap steeds vaker heeft aangetoond (naarmate de tijd vordert) dat de bijbel niet letterlijk kan worden opgenomen. Een gevolg is dat men dan vaak de héle bijbel verwerpt. En men daardoor zich niet meer gebonden voelt om zo weinig mogelijk (seksuele) partners te hebben, om meer kans te hebben in een hemel te komen. En als je je in die zin minder geremd voelt, dan ga je dus sneller een relatie aan. En zullen er - automatisch - ook meer break-ups zijn.

Daarom is 't m.i. slecht om tegen mensen te vertellen dat ze de bijbel letterlijk moeten nemen: het stoot mensen helemaal van goede normen en waarden af, voor zover die (ook) in de bijbel worden genoemd. Men is dan niet meer bang om niet-in-de-hemel-te-komen, wát je ook doet...

Oftewel, men is door de wetenschap minder bang geworden voor 'hogere machten' danwel 't hiernamaals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dat vroeger een taboe was,
vroeger keek het hele dorp je lelijk aan als je ging scheiden. en ook veel mensen waren vroeger veel strenger gelovig dus scheiden mocht beslist niet.

mijn ouders zijn 20 jaar geleden gescheiden ik weet nog wel dat toen ineens alle vrienden van mijn ouders niet meer kwamen opdagen in de buurt werd er heel raar naar ons gekeken. ik was op school ook de enigste met gescheiden ouders
en dat ik ook nog bij mijn vader bleef was al helemaal ten boze.

maar nu is scheiden eigenlijk heel normaal voor de meeste mensen. het gebeurt nu ook veel vaker mensen zijn het wel gewend en dat hele strenge geloof van de meeste mensen word ook wat minder.
nu gaan mensen wel eens wat TE snel uit elkaar denk ik. soms zie je mensen die zijn net 2 maanden getrouwd en dan gaan ze al uit elkaar
14 jaar geleden
Pure armoede......!
Vroeger beschikte men niet over de financiën om zo'n geldverslindende actie te ondernemen. Wat denk je wat 't allemaal kost......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat met tegenwoordig sneller uit elkaar gaat ligt hem in het feit dat men tegenwoordig veel sneller bij (of met) elkaar gaat.
Ik weet bv van mijn moeder dat ze na enkele jaren stevige verkering, drie jaar verloofd was met haar vriend (mijn vader), alvorens (als maagd) in het huwelijk te treden.
Zelf ben ik niet zo'n losbol, maar ik heb vriendinnen waarvan ik weet dat die na één avondje doorhalen met een knul gewoon met hem naar huis gaan en vervolgens samen een beschuitje eten, zoals wij dat onder elkaar zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vrienden die na een uurtje al meegaan en niet eens een beschuitje blijven eten.....
Men had ook eenvoudig de middelen niet. Je had als man een vrouw nodig en als vrouw een man om je gezin te onderhouden. Waar moest je anders je geld/eten/huis vandaan halen. Daarbij werd het natuurlijk absoluut niet gestimuleerd door de gemeenschap (of zo je wilt kerk). Nu zijn er gewoon de middelen voor, het is geen vetpot maar je hebt middelen van bestaan en een dak boven je hoofd (met een beetje mazzel, ik weet dat je dat niet binnen een dag hebt), terwijl er soms niet eens voor gewerkt wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben tegenwoordig een hoge mate van keuzevrijheid in hun leven. Ze stellen ook hoge eisen aan een relatie of huwelijk. Communicatieproblemen of teveel maatje-gevoel kunnen redenen zijn om uit elkaar te gaan. Vroeger probeerde men daar meer mee te leven denk ik. Omdat het nu ook voor veel mensen makkelijker is om uit elkaar te gaan (financieel, weinig weerstand omgeving, redelijk makkelijk te regelen) doen ze dat sneller dan vroeger.
Dan speelt misschien ook nog mee dat als je om je heen ziet dat stellen uit elkaar gaan en dat de man/vrouw daarna opbloeit en misschien zelfs een nieuwe relatie krijgt. Dat ook voor jou een reële optie wordt.
En ouders die gescheiden zijn (dat zijn er ook steeds meer) laten ook zien dat het huwelijk niet meer per sé voor altijd is.
Tot slot zijn redenen als alcoholisme, mishandeling ed. steeds vaker redenen om uit elkaar te gaan. Niet dat dat vroeger niet bestond, maar toen was het voor vrouwen veel moeilijker om weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het toch voor een groot deel met welvaart te maken heeft. Men wilt alles beter, mooier en sneller en zijn minder snel en minder lang tevreden.

Ik denk dat je gewoon moet beseffen wat je allemaal wél hebt in plaats je te focussen op je tekortkomingen van je partner. Denk je nou echt dat een nieuwe partner na 10 net zo leuk is als op de eerste date?

Wees blij met wat je hebt!

Kijk, als je huwelijk echt bagger is en je wordt de grond ingetrapt door je partner en wat ook nog meer, kies voor jezelf en ga alsjeblieft scheiden!

Mijn man en ik zijn getrouwd met de intentie: tot de dood ons scheidt (en dit niet voor de kerk, maar gewoon in het gemeentehuis). Er moet bij ons heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel gebeuren willen wij ermee stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het nu makkelijker is,vroeger was het een schande als je uit elkaar ging en werd je nagekeken.
nu lijkt het af en toe wel een marathon...!
nu zijn de mensen ook zelfstandiger:
de mannen hebben geen vrouw meer nodig die het huis bijhoudt ,voor de kinderen zorgt en kookt.
de vrouw heeft geen man meer nodig die dingen repareert,voor de dieren zorgt en het inkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het schade en schande in de directe omgeving. Er heerste ook een taboe op het scheiden.
De kerk verbood het en had toen veel gelovigen in haar gelederen. Men (vooral de vrouw) was vroeger ook financieel veel afhankelijker van de man dan nu het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men elkaar de tijd niet gunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we veel sneller onteveden zijn en scheiden tegenwoordig "in" is. Vroeger trouwde je en bleef je gewoon tot het eind hoe erg het ook was, tenzij je mishandeld werd natuurlijk. Aggressie zie je ook veel vaker in een huwelijk dan vroeger, tenminste daar sprak men niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is van oorsprong niet monogaam, het is eigenlijk zelfs tegen de natuur in om monogaam te zijn.
Het klinkt wellicht wat vreemd, maar het is echt zo.

Monogamie is ons opgedrongen door het christendom.
Vroeger was geloof iets heel belangrijks, het was een schande als je ging scheiden, en kinderen krijgen kon echt niet voordat men het jawoord had gegeven.
Tegenwoordig hecht men niet zoveel waarde meer aan tradities en geloof en word er ook niet raar opgekeken als je gaat scheiden en tot 2 keer toe hertrouwd.

Dus antwoord op de vraag is: omdat het kan, omdat het in deze tijd past, het is normaal in deze tijd, dus doen we er onbewust er geen moeite voor om onze relatie te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste MAG het tegenwoordig, en ten tweede heeft men geleerd dat bij elkaar blijven voor de buitenwereld niet echt slim is, en men beter beide op zoek kan naar een kans op nieuw geluk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd sleur getolereerd, dat hoorde erbij. En je had elkaar ook meer nodig.' Het simpele feit dat het economisch voor veel mensen mogelijk is om te scheiden, speelt ook een rol. Je hebt tóch wel een soort van basisinkomen, de maatschappelijke veroordeling is minder sterk, de nadelen zijn teruggedrongen. Daarmee is niet per se gezegd dat mensen tegenwoordig te snel uit elkaar gaan – bijna altijd is een scheiding toch een groot persoonlijk drama – maar ik denk wel dat mensen soms heel overspannen verwachtingen van een relatie hebben. Vaak komen ze in een volgende relatie dezelfde problemen opnieuw tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt snel als buitenstaander ,maar dat doe je echt niet zomaar. Er gaan vaak jaren aan vooraf ,buitenstaanders weten dat vaak niet . Voor de buitenstaander lijkt het dan snel. En als het een feit is dat je uit elkaar gaat ,is het een keuze wat je wil en ook wat je vooral nooit meer wil. Vroeger (zestiger jaren )had men veel minder mogelijkheden qua werk ,uitkerings mogelijkheden, schaamte ,ik hoor mijn oma nog zeggen waar moest ik heen??? Met een gezin van 6 . En nu werken vrouwen fulltime of kunnnen een bijstandsuitkering aan vragen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Wanneer bepaalde moraalridders zelf een slecht, ongelukkig huwelijk hebben meegemaakt en na veel ellende de enorm grote en moeilijke beslissing hebben genomen om te scheiden, weten ze pas waar ze over praten. Scheiden doe je niet zomaar. Daar gaat heel veel pijn, teleurstelling (in jezelf, je partner én relatie) aan vooraf. Iedereen trouwt uiteindelijk met de bedoeling dat het voor altijd is.
Maar tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden om ook na een scheiding nog een leven op te bouwen. En wat de kerk betreft: Als je je "kinderen" alleen in het gareel kan houden door met hel en verdoemenis te dreigen dan is er toch iets niet helemaal goed......lijkt me.
Welke "vader" laat zijn "kinderen" voor eeuwig branden omdat ze niet doen wat hij zegt???
Ik denk dat het komt doordat we in een consumptie maatschappij leven. We zijn al van jongs af aan gewend dat we heel snel aan spullen kunnen komen en er ook weer af kunnen komen. Als we het niet meer mooi vinden of het is kapot, gooien we het weg en kopen een andere. Vroeger liet je iets repareren, je ging er moeite voor doen. Deze manier van leven hebben wij in veel dingen doorgevoerd, zo ook in relaties. We zijn niet meer gewend om energie te stoppen in een relatie. Alles moet vanzelf gaan en vooral goed gaan! Als het wat minder gaat, lopen we er voor weg. Alle relaties, of het nou man/vrouw, ouder/kind of vriend/vriendin is, moeten onderhouden worden zodat ze "gezond" kan blijven.