Is het mogelijk dat een machtstrijd stopt als er slechts één beide partijen de machtstrijd niet meer meespeelt?

Bij machtstrijd zit in vele intermenselijke "relaties". Dat zie op grote en kleine schaal (tussen mensen, groepen, naties...).
Machtstrijd wordt vaak ook erger, omdat in de strijd de ene de andere wil overtroeven. Soms gebeurt dit uit kwaadheid, soms ook met de beste bedoelingen (zie de strijd die mensen met goede bedoelingen voeren om hun partner van de drank af te houden, dat komt vaak ook neer op een machtstrijd).
Als er nu één van de beide partijen stopt met de machtstrijd mee te spelen, stopt de machtstrijd dan ook? Ik bedoel hier helemaal niet zoiets mee van "kan je iemand anders dan op een andere manier nog beter manipuleren" of "ben je dan de echte winnaar" of dergelijke. Het gaat dus niet om de machtstrijd stoppen om met de ander een spelletje te spelen, het gaat erom er echt uit te stappen.
Aan welke reactie kan je je dan verwachten?
In de zin van : is het mogelijk om op die manier een machtstrijd te stoppen? Ik zou namelijk met alle machtstrijden waar ik mee tussen zit willen stoppen, zowel privé als op vlak van mijn beroep (waar ik soms ook tot machtstrijd verleid word, soms met een ellenlang mailverkeer met welles/niets).
En hoe doe je dat best, ik bedoel hoe reageer je dan best als de ander je tot een machtstrijd wil verleiden, bv. omdat de enige manier is waarop hij/zij met "conflicten" heeft leren omgaan...?

liveisgreat
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Beste liveisgreat,
Op je vraag , is het mogelijk dat een machtstrijd topt als er slechts een beider partijen niet meer meespeelt.
Is mijn antwoord zeer kort: Ja dat is zeker mogelijk.

Daar het doel vooral de strijd is.
Alsook wellicht het gelijk krijgen, he zie je wel ik ben beter gevoel. Situaties om je heen trek je zelf aan, het is dan ook niet voor niets dat je dit zowel thuis als op het werk beleeft. Het zegt altijd wat over jezelf. Wat alleen maar fijn is, zodat je zelf de aansturing in handen hebt.

Vraag jezelf af,
Wat maakt dat ik de machtstrijd heb?
of Wat maakt dat ik graag machtstrijd heb, en wat maakt dat ik graag wil winnen? Wat brengt dit mij?
Namelijk ieder gedrag heeft een positief doel.

Je kunt door hierachter te komen, deze behoefte op een andere manier gaan invullen. of deze behoefte gaan transformeren en loslaten.

Als je op deze manier naar jezelf gaat kijken en de behoefte hebt ontdekt, kun je deze op een andere manier gaan invullen. Zodoende zul je kunnen ontdekken dat je minder machtstrijd gaat aantrekken in je leven. De ander die hier opzoek naar is, zal verder gaan naar de volgende. Hij krijgt hier immers onbewust energie uit en zijn of haar onvervulde behoeften, negatief of positief.

Succes grtj M
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, als eén er mee stopt is het geen machtsstrijd meer, en is het spelletje uit. En zo kun je ze vaak ook voorkomen. Mijn kinderen proberen me nog wel eens uit op dat gebied, en dan is het heel makkelijk : dat spelletje speel ik niet met jou.

In het groot echter - maar ook vaak in het klein - los je zo bij lange na niet alle conflicten zo eenvoudig op. Wanneer één der partijen er van overtuigd is dat hem onrecht is aangedaan en er dus sprake is van kwaadheid, wraakgevoelens wellicht, kan de zaak behoorlijk uit de hand open, en kan 'weglopen' uit het strijdperk zelfs nog extra agressie uitlokken.

Eenvoudige welles/nietes of jouw zin / min zin-situaties kun je vaak uit de weg gaan door te bepalen HOE belangrijk het nu echt voor je is dat je je gelijk haalt, of dat je liever de vrede bewaart en je conformeert aan je 'tegenstander'. En dat kan weer varieren van een eenvoudig : joh, als je zo graag gelijk wilt hebben, veel plezier ermee, ik weet gelukkig beter' tot onderhandelen 'deze keer doen we jouw zin, volgende keer de mijne'. Eén eenvoudige handleiding is daarvoor niet te geven.

Loop je echter in je dagelijks leven echt heel vaak tegen dat soort discussies aan, dan kun je je wellicht ook gaan afvragen in hoeverre jou waarheid afwijkt van die van de anderen, waarom dat zo is, en of het elke keer de strijd waard is. Zo vecht ik allang niet meer over geloofszaken met mijn gelovige omgeving ; die strijd win je toch niet op argumenten, en is zonde van de energie. Dan maar leven en laten leven.

Wat de beste manier van reageren is, hangt ZO sterk af van het onderwerp, de persoon, de situatie en het item waarover gestreden moet worden, dat, nogmaals, er absoluut niet één handleiding voor te geven is. Maar rustig en redelijk blijven, openstaan voor argumenten en duidelijk zijn in je overtuiging, en dat het slechts JOUW overtuiging is, kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hier het beste een antwoord op krijgen door het zelf in ervaring te brengen. Dus gewoon doen.
Ook, en dat is het verrassende, kun je er dan achter komen in hoeverre die machtsstrijd in jezelf zit. En dus in hoeverre je gehecht bent/was aan die machtsstrijd. Maar dat is dan wel waar je moet zijn.
Eerst de oorlog met de ander staken, en dan je eigen onder ogen zien. Dus stoppen is niet zomaar klaar wanneer je een scheidslijn tussen de ander en jezelf hebt gelegd zeg maar... daar begint het echte stoppen juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Okee... dat ben ik ook van plan. Natuurlijk zit die machtstrijd ook in mij, anders zou hij zich niet manifesteren in mijn omgeving. En natuurlijk ben ik eraan gehecht. De gehechtheid komt o.m. doordat ik door anderen erkend wil worden in wat ik ben, voel en weet, het gevoel hebben dat ik "van waarde" ben voor de ander. Dat is dus de valkuil. Zoals alle machtstrijden zullen ook de mijne in wezen een roep naar liefde en erkenning zijn.
Alleen : er is een andere weg. . En dan stoot ik op de vraag :als ik het gevoel heb dat de erkenning die ik krijg niet voldoende is, hoe ga ik mijn belangen dan verdedigen tov mensen die door mij erkend willen worden? Moet ik dan altijd toegeven bv. om de machtstrijd te ontlopen? En mijn eigen wensen opzij zetten om de anderen te erkennen? Ik denk het niet.
Dus wat is de andere weg dan wél? Hoe kan je een machtstrijd vermijden en toch voor jezelf opkomen?
Die weg wil ik vinden...
Plus : wat ik soms mis in die boeken over "hoe verander ik mijn leven" zijn tips over de tussenfase. Omdat veranderen niet van de ene dag op de andere gebeurt, zullen dingen die je wil loslaten niet van de ene op de andere dag uit je leven verdwijnen. Integendeel. Ik heb de indruk (al klinkt het wat raar) dat het leven je soms op de proef stelt. Dat dus datgene wat je wil loslaten eerst heftiger wordt, dat je bijna uitgedaagd wordt van "meen je heet nu ook echt". Hoe doe je dat in die tussenfase?
Gewoon niet meer reageren? Maar dan haal je soms ook kwaadheid op je nek...
Maar goed. Het begint allemaal met de bereidheid om te veranderen. en die is er zeker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij jezelf ziet dat je erkenning bij een ander zoekt, waarom zou je dan dit alsnog doorzetten? En waarom zou je dan een ander dit ook geven? Als je ziet dat erkenning niet bij elkaar te halen is waarom zou je dan doorgaan met dit te geven en te halen. Dat spel doorzie je nu toch?
Voor jezelf opkomen is niets anders dan volledig eerlijk zijn in wat je voelt en wilt, en niet wilt.
Het leven geeft je deze dingen met het doel om er vrij mee / van te worden. En eerst te voelen dat je erin gevangen zit, zeg maar, maakt dat t t eerst even heftiger lijkt te worden. In de tussenfase gewoon vanuit die eerlijkheid reageren. Of je dan kwaadheid op je nek haalt dat weet je niet van te voren, en als dit gebeurt weer vanuit die volkomen eerlijkheid reageren..
liveisgreat
11 jaar geleden
okee, eerlijkheid best eng... als ik dat zo lees voel ik gewoon angst. machtstrijd heeft dus ook te maken met angst lijkt me.
het komt erop aan om in plaats van die angst liefde te leren voelen. ...en vanuit die liefde op kwaadheid e.d; reageren. Hoe ik in die tussenfase stoïcijns kan blijven, dat wordt nog even een serieuze oefening....Misschien best oefenen bij mensen die me niet nabij staan.
ik denk dat een machtsstrijd niet ophoudt als een van de partijen niet meespeelt.
het klinkt wel heel logisch: waar er twee vechten is er geen strijd als de een zich terugtrekt, ja letterlijk dus.
maar de strijd blijft, komt en gaat. wordt misschien niet openlijk uitgevochten bij gebrek aan tegenspel, maar blijft wel aanwezig, WEL onderhuids.

nog niet zo lang geleden, heb ik op gv geleerd het welles/nietes spelletje niet meer te spelen met reacties heen en weer. eigenlijk is het te simpel voor woorden.
je zegt bijvoorbeeld: ...dit zijn mijn laatste woorden over dit onderwerp... of ...meer zeg ik hier niet over... of ...we worden het toch niet eens, dus... of ...de laatste ronde:...
variaties te over zul je zeggen en toch heel belangrijk, want de ene schept nog MEER "strijd", terwijl de andere wel het bedoelde effect sorteert.

misschien is het een idee om "de ander" uit te nodigen voor een normaal gesprek op neutraal terrein met koffie/thee of een glaasje van het een of ander om er als volwassenen over te kunnen praten, niet strijden, maar converseren.
en als het iemand betreft die je liever nooit meer ziet, dan zou ik het misschien eerder doodzwijgen dan op voorgestelde manier uitpraten. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn beleving kun je het anders aanpakken door niet in wellen/nietes te vervallen, je minder te richten op wie er gelijk heeft, maar te kijken op welke punten partijen het met elkaar eens kunnen zijn en of er een gezamenlijk doel is. Ik denk ook dat daadwerkelijk luisteren naar de ander kan helpen en te bevestigen dat je gehoord hebt wat die ander heeft gezegd. Wellicht is het een idee om een cursus mediation te doen? Dan krijg je meer zicht het fenomeen ‘machtstrijd’ en hoe er mee om te gaan en anderen te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet meer meedoet is er geen strijd meer! Iemand kan niet in zijn eentje een oorlog voeren.
Je hebt wel kans dat de ander op allerlei manieren probeert jou er weer in te betrekken. Trap er niet in.
De wereld bestaat uit machtstrijd, het is niet anders. Als je je daar bewust van bent geworden, kun je zeggen: ik doe hier niet meer aan mee en houdt er mee op. Geef ze gewoon gelijk. In feite denken jullie beiden gelijk te hebben en vanuit ieders oogpunt IS dat ook zo. Het heeft totaal geen zin om eraan mee te doen.
Iets anders is een discussie, je kan jouw standpunt uiteen zetten en daarmee basta. Wat de ander daarmee doet moet hij zelf weten. Ga het niet verdedigen, dat betekent dat je er zelf aan twijfelt, dus er is geen noodzaak om het te verdedigen. De ander hoeft jou niet gelijk te geven, of andersom, elk heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en neemt deze of niet. Geen discussie mogelijk.
Een ander mag alles doen waar hij zin in heeft, maar dan zonder mij.
Je zegt gewoon tegen de ander: ik heb geen zin om hier aan mee te doen, kus of knuffel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@meike:
mooi einde van een discussie/gesprek: kus of knuffel ! :)