Door wie en waarom is trouwen uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je eerst vaststellen wat je er onder verstaat zeker formeel gezien. Want vroeger beloofde ze elkaar vast wel trouw en werden als paar gezien maar of dat echt vast was gelegd is maar de vraag. Het is geleidelijk ontstaan, wat steeds gestructureerder werd.
Maar of na te gaan is wie zich als eerste publiekelijk trouw heeft beloofd (tot de dood) aan een partner of wie dat heeft uitgedacht is niet zomaar te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat bedoel ik eigenlijk, het zwart op wit zetten van een huwelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag, nooit over na gedacht. Ben benieuwd naar de antwoorden.
+1

Antwoorden (1)

Het huwelijk was in eerste instantie een zaak van families die bezit zeker wilden stellen of bezittingen wilden samenvoegen. Arme mensen gingen gewoon met een kleine ceremonie of traditie samenwonen en hadden de status man en vrouw. Bij de oude Germanen moest de vrouw op de trouwdag zo snel mogelijk van het ouderlijk huis naar haar aanstaande echtgenoot rennen om de boze geesten te ontlopen.
Bruiloft staat dan ook oorspronkelijk voor bruidsloop. Ze ging op weg naar haar ‘aardse man’, in het Oud-Germaans 'gomo' wat een verklaring is voor het woord bruidegom. Een ‘echtgenoot’ was in het Oud-Germaans een chiwa en daar komt het woord ‘huwelijk’ dus vandaan.
Amadea
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
goed antwoord, inderdaad was het huwelijk in oorsprong een zakelijk contract geen romantisch iets...
Nadien is het ook door de Katholieke Kerk (en wellicht ook andere religieuze instanties ook uit andere religies dus) opgepikt als middel om mensen een bepaalde relatiegedrag te instrueren. "Geen seks voor het huwelijk" "wat god verbindt kan niemand meer scheiden" enz...