ik ben 18 jaar en mijn ouders doen nog steeds moeilijk over het slapen bij mijn vriendin, wat zijn mijn rechten hier in ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je mag gewoon bij je vriendin gaan slapen hoor. Denk er wel bij dat je moeder dan het recht heeft om je uit huis te zetten en dat de sfeer er sowieso niet gezelliger op word.

je hebt geen rechten in deze. Zolang je bij je ouders woont dien je je te voegen naar hun regels. Als je de regels wilt veranderen dien je dit met hen te overleggen.

Je bent achtien jaar, dus je bent volgens de wet volwassen genoeg om je eigen beslissing hierin te nemen. Dus wettelijk ja ( met mitsen en maren ). Doch let wel, je woont nog steeds bij jouw ouders onder één dak en dus ook onder hun regels. Daarnaast heb je het over rechten, maar als het fout gaat heb je ook plichten, en het is volgens mij de intentie van je ouders om je voor die plichten te beschermen. Er vanuitgaande dat het slapen bij jou vriendin gepaard gaat met bepaalde handelingen als zijnde gehuwd ;) En dan is het nog de vraag of je vriendin ook meerderjarig is en dat ze natuurlijk ook ouders heeft die daar een beslissing in hebben te nemen. Als ik een dochter heb van 13 en haar vriendje van 18 wil bij haar slapen, tja dan heb ik ook zo mijn bedenkingen... En andersom ook. Zijn ze beiden 18 en zijn al een poosje bij elkaar dan wil ik er nog wel eens over na gaan denken.

Ouders hebben het ouderlijk gezag over hun kinderen tot hun 18e jaar. Vanaf 18 jaar is men voor de wet in Nederland volwassen. De onderhoudsplicht is wel tot 21 jaar. Als je 18 jaar bent mag je dus dingen doen die horen bij het volwassen, zijn: rekeningen openen, stemmen, enz. Op zich kunnen jouw ouders het niet verbieden dat je bij je vriendin wilt blijven slapen. Omdat je echter nog onder hun dak woont, heb je met elkaar te maken en zul je je voor de lieve vrede soms moeten neerleggen bij hun regels.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderlijk_gezag

Ik zou zeker geen dingen gaan roepen als: ik ben 18 jaar dus heb het recht om bij mijn vriendin te gaan slapen. Dat lijkt me alleen maar ruzie aanwakkeren. Afgezien van 'recht op iets hebben' lijkt mij dat je nog normaal met je ouders om wilt gaan. Dus vraag ze eens op een rustige manier waarom ze er moeite mee hebben, en maak afspraken met elkaar over wanneer, desnoods onderhandelen. Misschien denken ze dat hun kind nog te jong is (voor seks). Dan zou ik gewoon duidelijk zijn dat het normaal is voor je leeftijd en dat het ook kan wanneer jullie niet bij elkaar slapen. Desnoods gooi je ze het om de oren met duidelijke taal: ja ik doe aan seks en ik doe het veilig. Maybe willen je ouders het niet zo open bespreken, maar dan moet jij maar de volwassene zijn en het bespreekbaar maken ;-) Mijn ouders zeiden altijd: liever in huis dan ergens in de bosjes. En toen was ik 18. En laat ze ook weten dat je graag een eerlijke band met ze wilt (houden) en dat er ook genoeg jongeren zijn die liegen en zeggen dat ze bij een vriendschappelijke vriend(in) blijven slapen. Maar dat je dat niet wilt. Dat zouden ze toch moeten kunnen waarderen lijkt me? Verder helpt het als je je verantwoordelijkheden draagt over school/werk/hobbies/huisdieren/huishouden indien van toepassing Toegevoegd na 3 minuten: Sorry zie nu pas dat de vraag eigenlijk aan mannen gericht is... Hoop dat je toch wat aan mijn antwoord hebt!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100