ik ben 18 jaar en mijn ouders doen nog steeds moeilijk over het slapen bij mijn vriendin, wat zijn mijn rechten hier in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Je mag gewoon bij je vriendin gaan slapen hoor.

Denk er wel bij dat je moeder dan het recht heeft om je uit huis te zetten en dat de sfeer er sowieso niet gezelliger op word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt geen rechten in deze. Zolang je bij je ouders woont dien je je te voegen naar hun regels. Als je de regels wilt veranderen dien je dit met hen te overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ouders kunnen je (met 18 jaar of ouder) niet verplichten om binnen te blijven. Dat valt onder vrijheidsberoving en ik zie het als mishandeling/marteling. Dit antwoord klopt niet, je hebt wel degelijk het recht om te gaan en staan waar je wil in Nederland als je 18 jaar of ouder bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Rena, natuurlijk mogen je ouders je niet verplichten binnen te blijven. maar dat was de vraag niet. Althans zo heb ik hem niet begrepen. als 18 jarige met - naar ik aanneem - ook een partner die een passende leeftijd heeft kunnen buiten de woning van de ouders mogelijkheden zoeken en zullen deze ook zeker vinden om bij elkaar te zijn. Binnen de woning van de ouders blijven zij degene die de regels opstellen en een onderdeel van het - blijven - wonen onder hetzelfde dak als je ouders is dat je je aan deze regels moet houden. wijziging van deze regels kan eventueel aan de hand van overleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als je ouders zeggen dat je in huis naakt rond moet lopen of als ze een regel hebben dat er alleen in het hondenhok geslapen mag worden, dan moet dat maar? Rare gedachte...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena: dan ga je naar het meldpunt kindermishandeling maar Pieter heeft gelijk: het is mijn huis als ouder dus ik bepaal of er hier een kind mag slapen of niet. Dan moet die 18 jarige maar zo volwassen zijn om op zichzelf te gaan wonen als zijn ouders dat dus niet willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens dat hij persé in hun huis wil slapen met z'n vriendin, de ouders zijn hopeloos ouderwets en veroorzaken hiermee dat ze maar buiten hun vertier gaan zoeken. Kortom: ze kunnen het niet verbieden miem staat in z'n recht, zolang hij het niet in hun huis doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden in de vraag om rechten gevraagd. Huisregels zijn "niet" rechtsgeldig!!! Mijn huis mijn regels, hihi, kan het nog arroganter? Het kind heeft er niet voor gekozen om op de wereld te komen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien nog een leuk voorbeeld; De huurbaas bepaald wanneer je naar school mag en wanneer niet ;) Zijn huis, zijn regels toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle, de vraagsteller wil uit logeren. Niet dat zijn vriendin bij hem (in zijn ouderlijk huis) komt logeren ;) Daar zal waarschijnlijk de fout liggen, want dat bepaald idd de huis eigenaar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter, je hebt helemaal gelijk en Rena, zo te zien zijn er bij jou thuis duidelijk andere of geen regels. Iedere ouder heeft het recht om zijn eigen regels in zijn eigen huis te hebben en een kind moet zich hierbij aanpassen en anders op zichzelf gaan wonen. Ook je reactie over de huurbaas komt nogal kinderachtig over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok Rene, je hebt gelijk voor wat betreft uithuizig seks hebben. Je kunt als ouders alleen nog wel bepalen dat je niet wilt dat de vriendin van je zoon (of andersom) bij jou onder het dak slaapt. Of dat verstandig is is een andere vraag maar je hebt wel het recht daartoe. Sommige ouders willen niet het idee hebben dat ze hun kinderen toestaan om zomaar seks te hebben onder hun dak. Dat heeft niets te maken met verhuurders die bepalen wanneer je naar school gaat maar verhuurders kunnen wel andere regels op stellen. Bottom line: vraagsteller is volwassen en kan ook gewoon op zichzelf gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toestaan dat je zoon/dochter bij haar vriend/vriendin slaapt is automatisch toestaan dat ze seks hebben.
Je bent achtien jaar, dus je bent volgens de wet volwassen genoeg om je eigen beslissing hierin te nemen.
Dus wettelijk ja ( met mitsen en maren ).

Doch let wel, je woont nog steeds bij jouw ouders onder één dak en dus ook onder hun regels.

Daarnaast heb je het over rechten, maar als het fout gaat heb je ook plichten, en het is volgens mij de intentie van je ouders om je voor die plichten te beschermen.
Er vanuitgaande dat het slapen bij jou vriendin gepaard gaat met bepaalde handelingen als zijnde gehuwd ;)
En dan is het nog de vraag of je vriendin ook meerderjarig is en dat ze natuurlijk ook ouders heeft die daar een beslissing in hebben te nemen.

Als ik een dochter heb van 13 en haar vriendje van 18 wil bij haar slapen, tja dan heb ik ook zo mijn bedenkingen...
En andersom ook.
Zijn ze beiden 18 en zijn al een poosje bij elkaar dan wil ik er nog wel eens over na gaan denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouders hebben het ouderlijk gezag over hun kinderen tot hun 18e jaar. Vanaf 18 jaar is men voor de wet in Nederland volwassen. De onderhoudsplicht is wel tot 21 jaar.
Als je 18 jaar bent mag je dus dingen doen die horen bij het volwassen, zijn: rekeningen openen, stemmen, enz. Op zich kunnen jouw ouders het niet verbieden dat je bij je vriendin wilt blijven slapen. Omdat je echter nog onder hun dak woont, heb je met elkaar te maken en zul je je voor de lieve vrede soms moeten neerleggen bij hun regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Als het puntje bij paaltje komt heb je het recht om bij je vriendin te slapen. Eventuele regels in het ouderlijk huis zijn niet rechtsgeldig, maar een kwestie van fatsoen. Iets tussen moeder en kind, waar niemand hier over kan oordelen.
Kristal
11 jaar geleden
De enige die ik hierover zie oordelen ben jij Rena ;-)
***Mijn huis mijn regels, hihi, kan het nog arroganter?***
Ik zou zeker geen dingen gaan roepen als: ik ben 18 jaar dus heb het recht om bij mijn vriendin te gaan slapen.
Dat lijkt me alleen maar ruzie aanwakkeren.
Afgezien van 'recht op iets hebben' lijkt mij dat je nog normaal met je ouders om wilt gaan. Dus vraag ze eens op een rustige manier waarom ze er moeite mee hebben, en maak afspraken met elkaar over wanneer, desnoods onderhandelen.
Misschien denken ze dat hun kind nog te jong is (voor seks). Dan zou ik gewoon duidelijk zijn dat het normaal is voor je leeftijd en dat het ook kan wanneer jullie niet bij elkaar slapen. Desnoods gooi je ze het om de oren met duidelijke taal: ja ik doe aan seks en ik doe het veilig. Maybe willen je ouders het niet zo open bespreken, maar dan moet jij maar de volwassene zijn en het bespreekbaar maken ;-)
Mijn ouders zeiden altijd: liever in huis dan ergens in de bosjes. En toen was ik 18.
En laat ze ook weten dat je graag een eerlijke band met ze wilt (houden) en dat er ook genoeg jongeren zijn die liegen en zeggen dat ze bij een vriendschappelijke vriend(in) blijven slapen. Maar dat je dat niet wilt. Dat zouden ze toch moeten kunnen waarderen lijkt me?
Verder helpt het als je je verantwoordelijkheden draagt over school/werk/hobbies/huisdieren/huishouden indien van toepassing

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry zie nu pas dat de vraag eigenlijk aan mannen gericht is...
Hoop dat je toch wat aan mijn antwoord hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de categorie waar de vraag is gesteld.... (boven de vraag of in het linkermenu zie je dat)
Home > Persoon & Gezondheid > Familie & Relatie > Vragen aan mannen > Vraag
Kristal
11 jaar geleden
Met je eens Maddie. Als hij gaat "jengelen": ik ben al 18 en ik heb recht op seks, gaat het niks worden.
+1 Miem, ga hier op een volwassen manier mee om, Maddies adviezen geven je een goed idee hoe je dat kan doen.
Geef je ouders ook wat tijd. Ik zei wel eens tegen mijn kinderen: oké, maar gun me even tijd om aan het idee te wennen, want ik vind het lastig/eng. Voor jullie is het heel gewoon maar geef mij even de tijd.
Dat deden ze dan ook, en alleen al daardoor kon ik vrij snel over mijn drempels heenstappen.