Hoe kunnen één eiige tweelingen dezelfde partner kiezen?

Ik heb laatst ergens gelezen dat er een één eiige tweeling was die dezelfde partner keuze hadden gemaakt qua naam dan..
Uiteindelijk trouwde ze ook met iemand waarvan ze beide dezelfde naam hadden..
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

aangezien een eeneigetweeling dezelfde zijn als 't ware zijn ze getrouwd met een andere een eiige tweeling en die hebben dezelfd achternaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook met twee twee eiige zussen.
Het is gewoon toeval dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doelt op onderzoeken waarbij eeneiige tweelingen die al voor adoptie waren opgegegeven, of waarvan de ouders uit de voogdij waren gezet, uit elkaar werden gehaald en apart opgevoed in naam van de wetenschap. Voor het laatst geloof ik gedaan in de jaren '70.

Wanneer men de tweelingen jaren later weer opzocht waren er, volgens de media die er over berichtten, heel veel overeenkomsten te vinden. Inderdaad een partner met dezelfde naam, maar ook gelijke beroepskeuzes, zelfde smaak, gelijke namen voor de kinderen...

Ik heb er over gelezen tijdens mijn studie en ik heb er een documentaire over gezien. Ik weet niet in hoeverre de spannende overeenkomsten uit de documentaire waren overdreven. Maar het idee dat wordt gesuggereerd is dus dat veel meer in de genen is vastgelegd dan dat we denken. Doordat de tweelingen hun DNA delen, maken ze ook gelijke keuzes in hun leven.

Ik zoek nog even naar een echt wetenschappelijk verslag. Je kunt ook zelf zoeken op "twin research" en "twin seperated from birth". Maken we er een wedstrijdje van, wie als eerste een betrouwbare bron heeft ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
De tweeling uit dit filmpje - http://www.youtube.com/watch?v=1gwnzW4jOMI - is bij de geboorte uit elkaar gehaald. Beiden zaten bij een schoolkrant. Beiden hebben "film school" gedaan. Hoe groot is de kans dat twee zussen dat soort details delen? Redelijk groot wat mij betreft... Ze hebben blijkbaar "creatieve genen". De details die hier genoemd worden vind ik dus niet zo schokkend. Nog even verder zoeken dus wat dat betreft. Ze schreven samen blijkbaar wel een boek over het onderwerp dat je zou kunnen lezen, als je echt geinteresseerd bent: "Identical Strangers".

Toegevoegd na 32 minuten:
Tenslotte dan een interessant artikel van de New York Times over tweelingexperimenten: http://www.nytimes.com/books/98/02/08/reviews/980208.08angiert.html

Hierin staat dat hoewel de tweelingen veel eigenschappen delen (lichaamstaal, IQ-scores, lievelingskleur), er bijna nooit een overeenkomst is in de partner die ze kiezen. Ik denk dus dat de documentairemaker van wie ik de documentaire zag (en jij wellicht ook) met het idee aan de haal is gegaan, en het verhaal net iets spannender heeft gemaakt dan dat het in de werkelijkheid is.