Moet ik hier wat van zeggen?

Mijn broer en zijn vrouw gaan scheiden.
Nu sprak ik laatst met een kennis over het hele gebeuren en deze kennis is bevriend het het zusje van mijn schoonzus (mijn broer zijn vrouw dus).
Deze kennis vertelde dat hij had gehoord dat mijn broer is vreemdgegaan en daarom er een echtscheiding plaatsvindt.
Mijn broer zegt dat dit absoluut niet zo is en hij geeft aan niet het initiatief te nemen om te scheiden maar dat dit enkel van haar kant komt.

Ik vind het vervelend dat dit "gerucht" de wereld in is geholpen. Mijn ouders hebben er ook last van, mensen uit hun omgeving draaien hun hoofd om.

Ik vond het erg rot om te horen en ik vind het vervelend dat mijn broer zwartgemaakt wordt, terwijl dit niet eens waar hoeft te zijn (ik ontken niks, maar mijn broer kennende is hij hier helemaal het type niet voor).

Zou ik het zusje van mijn schoonzusje hier op aan moeten spreken? Of zou dit totaal geen zin hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Door de vraag te stellen weet je eigenlijk het antwoord al.
Ja, je moet er wat mee doen...
Anders zou er niet zo mee bezig zijn dat je het waard vind om een vraag te stellen hierover op GV.

Wat je eraan kan doen en wil doen is een andere vraag.
Je zou kunnen beginnen om het hierover met je broer te hebben. Vertel hem wat jij van die roddels vind.
Ik zou ook zeker je schoonzus en haar zus hierop aanspreken. Want dat je broer en schoonzus in een scheiding betekend niet dat alle vuile was nu op straat moet liggen. Of het waar is of niet. Het is gewoon niet nodig. Je broer en zijn vrouw hebben toch ook van elkaar gehouden, anders waren ze nooit getrouwd. En het minste wat je kan doen voor elkaar in zo'n lastige situatie is respect hebben voor elkaar.
Zo ook de familie die ook getroffen word door de scheiding. Vaak raakt de familie hierdoor ook mensen kwijt van wie ze gehouden hebben. Maar het zal echt niet beter worden door alle rottigheid openbaar te maken.

Ik kan begrijpen dat er boosheid heerst over de scheiding en verdriet. En dat de zus van je schoonzus boos is over de scheiding. Maar dat is geen excuus voor zulk gedrag.

Je zou tegen de zus van schoonzus en je schoonzus zelf kunnen zeggen dat het absoluut niet helpt om je broer door het slijk te halen. Het is voor hem en je schoonzus zo ook al moeilijk genoeg. Meer straf is niet nodig.

Sterkte met de situatie. En ik hoop je voor je broer dat hij op een respectvolle manier kan scheiden van een vrouw van wie hij toch ooit gehouden heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

ik zou me toch wat op de vlakte houden wat dit betreft.Je weet niets zeker en het is niet aan jou.Zeg gewoon dat je het er liever niet over wilt hebben.Al is de leugen nog zo snel.....enz.De waarheid komt vanzelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker niet mee bemoeien en niet druk om maken. Bij een scheiding is het altijd zo dat er vele verschillende verhalen en versies van verhalen de wereld in gaan. Als je die allemaal weer goed moet gaan praten bij iedereen ben je nog wel even bezig. Zorg dat jullie al familie weten hoe een en ander in elkaar zit of op zijn minst achter je broer staan, zodat hij de steun heeft die hij nodig heeft. De verhalen erom heen verdwijnen uiteindelijk weer. Over anderhalf jaar is het normaal dat ze gescheiden zijn, de verhalen zijn mensen vergeten en alles is dan weer stabiel. Dat er mensen zijn die familie van scheidende mensen lelijk aankijken, dat zal wel altijd zo blijven. Die mensen maken zelf een hoop kapot, terwijl ze daar anderen de schuld van geven. Die mensen wil je niet in je kennissenkring, goed dat die vanzelf afvallen in zo'n situatie.
Veel sterkte voor je broer en de rest van de familie!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom -1? Graag een verklaring van de gever. Ik leer ook graag van anderen, dus even aangeven wat ik verkeerd doe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Van mij een plus+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
taurus, waarissie - die plus voor Dounja??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus ik toch voor zo'n wereldantwoord.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik er een schepje bovenop +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieuwsgierig(bij deze)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.....;-))).....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou de pest bij die minkukels,ze beminnen je wel,maar steken er geen liefdesverklaring bij af.
Dounja, ik bemin je met een echt plusje.
Het is en blijft een kwestie tussen je broer en schoon zuster . Zal me er verder buiten houden alleen aan helpende hand bieden .In meeeste gevallen is er toch spraak van schuld aan 2 kanten .In ieder geval sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enigen die je de reden van hun scheiding kunnen vertellen, zijn je schoonzusje en je broer. Kúnnen....want zoals de redenen van een stel om samen te gaan wonen alleen hen twee aangaan, zo gaat ook een scheiding alleen de twee aan, die gaan scheiden.

En wat allerlei 'aanverwante artikelen' menen gehoord te hebben, of via via, onder strikt doorvertelverbod natuurlijk, menen te weten, en of iemand ergens wel of niet een type voor is, doet helemaal niets terzake....

Dus áls je al vindt dat je moet weten wat er waar is van de geruchten, kan je het uit je broer en zijn vrouw proberen te boren.

Mij lijkt een zus/schoonzus die er alleen probeert te zijn met praktische hulp bij het huiszoeken en verhuizen fijner dan al die belangstelling. Ze hebben, hoe dan ook, allebei verdriet. Dat zou mij persoonlijk meer bezighouden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het weinig zin heeft om je tussen twee vuren te mengen. Laat ze maar kletsen, het waait wel over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Dit is de korte versie van mijn antwoord. +1
Laat het ..ik snap heel goed dat je het uit de wereld wil hebben, en dat jij voor je broer wilt opkomen. Maar je stookt er misschien meer vuur mee op dan nodig is.
Sta achter je broer ,daar help je hem meer mee ,en vertel hem dat je het heel naar vindt. Sommige mensen willen altijd wat te kletsen hebben en over een week gaat iedereen weer over op de orde van de dag en praat niemand meer nergens over. Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal ,maar emoties spelen vaak een rol in zo'n situatie ,laat het voor wat het is en steun je broer . Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het laten gaan. Het is aanjou wie je het meest gelooft. Als het waar is wat je broer zegt zou ik me er niets van aan trekken. Er wordt toch wel geroddeld en wil je die allemaal gaan uitleggen wat er wel aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft niks over hoe de relatie met je (ex-)schoonzus is, dus kan je het haar niet rechtstreeks vragen wat er aan de hand is? Niet meteen knalhard deze vraag stellen, maar rustig aan beginnen ("wat vind jij nu van de situatie?") en dan langzaamaan dieper doorgaan naar de uiteindelijke vraag waar je antwoord op wil hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker doen ja. Het gaat hier om je broer en de reputatie van je ouders dus je hebt alle recht om dit prbleem proberen recht te trekken, zeker als je denkt dat je broeder oprecht de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks alle meningen hierboven om het niet te doen, zou ik het zelf absoluut wel doen. Als je je hoofd in het zand steekt dan is het huwelijk mislukt terwijl er misschien het misschien wel een misverstand is.

Een reden om te scheiden kan overspel zijn en daar kan ik me best wel in vinden.

Echter: Je moet je broer het werk laten doen hij moet bij zijn schoonzus aankloppen om hier rustig over te praten om erachter te komen hoe ze dat weet en van wie. Als er geen bronnen zijn, dan klopt het verhaal niet en dan zal zijn vrouw zich wel 2 keer bedenken om een echtscheiding aan te vragen voor dit akkefietje.

Mochten er meer redenen zijn om te scheiden dan zullen je broer en zijn vrouw het uiteindelijk toch doorzetten om te scheiden.

(Vraag jezelf af wat jou broer voor jou zou moeten als dit jou zou overkomen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, neen en nog eens neen. !!!!!!!
Hoe meer je in de pot gaat roeren hoe meer stink verhalen er komen.
Stel dat de tegen party dit verhaal bewust de wereld in geholpen heeft. !
Als jij je broer wil helpen en dit verhaal voor jouw een fabel is, zwijg het dan dood. Sta er boven hoe moeilijk het ook is. De tijd zal het leren.!
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je hier weinig van kan zeggen. Het is al een moeilijk zaak (de scheiding tussen jouwn broer en schoonzus) als ik dat zo hoor. Voor zowel jouwn familie als de familie van je schoonzus. En het is nog vervelender dat het zusje van je schoonzus jullie zit zwart te maken. Maar om meer ellende te besparen zou ik het niet verder op willen waaien door het zusje van je schoonzus aan te spreken op haar roddels.
En tuurlijk het is enorm vervelend dat ze dat doet maar door haar aan te spreken kan het allemaal nog meer uit de hand lopen.
Mensen die jullie ontlopen kan je wel aanspreken en een babbeltje mee maken, van hoe is het en als ze daar niet op reageren door te vragen waarom ze jullie negeren. Als ze dan vertellen van dat je broer is vreemd gegaan kan je altijd nog door vragen van wie ze dat hebben en zeggen dat het een roddel is. Hopelijk hebben mensen dan meer begrip voor de zaak en snappen ze het.
En anders laat de roddel lekker zijn gang gaan hoe vervelend het ook is op een dag houd het op.

In ieder geval heel veel succes met de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeeeee vooral niet mee bemoeien.

Heb het ervaren in mijn eigen familie. In het geval van scheidingen en vreemd gaan kun je niemand vertrouwen en wordt er helaas hevig op los gelogen.

Jammer maar helaas; het valt niet mee als jezelf recht door zee bent, maar je krijgt alleen maar meer problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige twee waarmee je kunt praten is met je broer en schoonzusje. Als zus heb je alle recht om met je broer te praten en hem te vragen of je nog van enig nut en troost kunt zijn.

Vaak is het verdriet om een scheiding zo groot, dat beide partijen blij zijn als ze kunnen praten met iemand, die niet met anderen roddelt, maar rechtstreeks naar hen toekomt.

Zeg dat je alleen de verhalen uit hun mond gelooft, dat je aan roddels geen waarde hecht. Dat zij ook jou niets hoeven te vertellen, maar dat je er wel wilt zijn voor diegene die een schouder nodig heeft om uit te huilen en dat je nooit iets zult doorvertellen.

Scheiden doe je niet zo maar, ook al zegt "men" het tegenovergestelde.
14 jaar geleden
niet mee moeien...
hoe hard en moeilijk dat ook klinkt voor je,
maar ze moeten er samen "uit" komen.
wet rot dat er een gerucht in het ronde gaat maar hoemeer je er aandacht aan besteedt hoe langer het zich zal verspreiden.