Hoe kun je er voor zorgen dat je gevoelens voor iemand verdwijnen of minder worden ?

Een tijd geleden is mijn relatie verbroken van een aantal jaar, omdat ik het gevoel had dat hij veel minder van mij hielt dan ik van hem en omdat het gewoon niet lekker liep.

Nu gaat hij helemaal verder met zijn eigen leven, flink stappen en ik heb het vermoeden dat er ook een andere meid is.

Maar ik hou nog zo veel van hem dat ik er gek van word ook is het zo dat al mijn vrienden een relatie hebben en ik de enige vrijgezel ben waardoor ik mij heel alleen voel.
Kom altijd op de 2e plek.

Ook vertrouw ik niemand meer doordat de persoon die ik het meeste vertrouwde me zoveel pijn heeft gedaan en me zo heeft laten zitten.

Ik ben al aan meer hobby's en sporten gaan doen voor wat afleiding en om nieuwe mensen te ontmoeten maar op een of andere manier wil het gewoon niet lukken iedereen is teveel bezig met zijn eigen leven.

Dus hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gevoel voor mijn ex weg gaat of in ieder geval minder ?
En is het wel echt dat ik hem terug wil omdat ik zoveel van hem hou of wil ik hem gewoon terug omdat hij mij niet meer wil en daardoor heel onzeker ben geworden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me altijd af: Als een relatie verbroken is waarom mag de "ander" niet verder gaan met zijn leven?
De een verwerkt zulke dingen nou eenmaal sneller dan de ander. "ik vermoed dat er aan andere meid is" Tsjah, het is uit tussen jullie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook helemaal niet dat dat niet mag.
ik zeg alleen dat het zo is en dat ik wil dat mijn gevoelens voor hem ook weg gaan of minder worden.
Omdat het mij gek maakt. En ja tuurlijk vind ik het vervelend als hij een nieuwe vriendin zou krijgen, maar daarom wil ik ook dat mijn gevoelens wat minder worden zodat het allemaal wat draagbaarder is voor mij snap je? Liefs,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien helpt het een heel klein beetje als je de antwoorden op mijn vraag leest: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/mechanisme-liefdesverdriet-manier-gunstig-voortbestaan.357985
Je hebt afkickverschijnselen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessant, hier had ik nog nooit van gehoord.
Wel apart want ik ben idd veel meer gaan sporten om rustiger te worden. Liefs,

Het beste antwoord

Moeilijk!
Ik denk, dat de vraag inderdaad is of je nog ècht van hem houdt, of dat je hem terug wil vanwege je eenzaamheidgevoelens, er gevoel er niet meer bij te horen, de enige bent zonder partner, hij zijn draai wel lijkt te hebben gevonden etc. Dus ook een vorm van jaloezie (?) kan meespelen.
Ik ga er even vanuit, dat hij die persoon was, die je zo vertrouwde en je zo heeft laten zitten.... logisch bekeken is het dan juist prima, dat de relatie is verbroken, toch?
Het kan heel goed zijn, dat je vast wilt houden aan wat eens was en niet WILT, dat het is zoals het nu in werkelijkheid is. Soort van vermijdingsgedrag.
Misschien helpt het je, om alles, maar dan ook alles op te schrijven: al je gevoelens nu, wat je mist van de relatie, wat je nu zou willen etcetc. dan krijg je helderheid en inzicht in waar nou precies je probleem zit.
Misschien is het volgende idee ook goed om te bedenken: je hebt afscheid moeten nemen van iemand, waar je heel veel van hield: dat is een vorm van rouwen. Rouw heeft te maken met overlijden van dierbaren, maar ook met afscheid nemen. Dat proces heeft tijd nodig. Neem je tijd!
Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat schrijven: ja, een heel goed advies. Wel even bedenken dat je het beter kunt doen met een pen en papier dan op de computer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Dat zeggen ze hè? Mijn ervaring is, dat het ook prima op de computer kan, maar dat zal ook voor ieder persoonlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja heb ik ook op de pc typ ik het zo achter elkaar neer,wat er in me op komt. Omdat ik net zo snel kan typen als ik denk. En op papier moet ik na gaan denken wat ik ook al weer op wilde schrijven,
omdat dat ik sneller denk dan dat ik kan schrijven en dan ben ik het kwijt wat ik wilde schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat is bij mij deels ook zo. Ik type niet zo heel snel, maar dat effect van "waar was ik nou ook alweer" bij schrijven met de hand, dat herken ik.
Wat ik ook prettig vind bij schrijven op de computer is, dat ik (bijvoorbeeld achteraf of veel later als toevoeging) nieuwe gedachten/inzichten etc. kan tussenvoegen op de plek waar ik dat wil. Het ordenen op de computer is meteen ook het ordenen in mijn hoofd.
Dank voor je reactie Jodel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord: plus!
en van dat schrijven : klopt helemaal (op de pc is fijner)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijven vind ik een goed idee ga ik zeker proberen bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan; veel succes!

Andere antwoorden (6)

Door hem los te laten, moet je aan jezelf toegeven dat je een foute keus hebt gemaakt. Een fout erkennen is veel moeilijker dan doorgaan op de ingeslagen weg.
Het heeft dus niet zozeer te maken met hem, als wel met je eigen gezichtsverlies (tegenover jezelf) als je hem achter je laat en zegt: ziezo, ik was fout, volgende keer beter uitkijken wat ik echt wil en wat waardevol is.
Laat maar los, van fouten maken kan je veel leren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Het verbreken van een relatie zoals de uwe is altijd een rouwproces. Het is heel goed dat u besloten hebt om het rouwproces in te gaan door meer aandacht te besteden aan hobbies en sport.

Klaarblijkelijk zijn er nog een groot aantal onverwerkte zaken uit de relatie overgebleven. Uiteindelijk zullen deze zaken door de tijd worden ingehaald. Hoe lang dat zal gaan duren is niet te bepalen.

Wat je wel kunt doen is het proces bespoedigen door er met mensen over te praten. Vooral over de eenzaamheid die u voelt, over de pijn die u hebt geleden, over het geschonden vertrouwen en de angst om u nog een keer te binden.

In het algemeen helpt dit praten het beste. Niettemin is het mogelijk dat uit deze relatie zoveel trauma nog is overgebleven dat professionele hulp bij het rouwproces nodig is. Probeer het praten echter eerst eens uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ga ik proberen
Ik ben al ff vrijgezel, heb zelf me relatie verbroken, wou ook me ex terug bij vlagen, maar ik bedacht voor mijzelf het volgende: Kom terug op de redenen waarom je hem terug zou willen, en bedenk waarom je ook alweer bij hem weggegaan ben, en stel je voor hoe je relatie zou zijn als je weer bij hem terug komt.

Onthou dat als je hem ooit weer terug wil, je leven niet veranderd, het allemaal weer bij hetzelfde blijft, omdat je nou eenmaal een mens bent en een mens heeft gewoontes en routines die niet snel veranderen. Het is dus gewoon niet nodig, je wordt er echt niet gelukkiger van.

STel je wilt hem echt terug, hij veranderd maar eventjes om jou gelukkig te maken, maar daarna ben je gewoon weer terug bij af (of je nou een man of een vrouw bent, mensen zijn gewoon zo).

Natuurlijk hield je van je ex maar je droomt over tijjden die zijn geweest, het is niet meer zo. Het klinkt ontzettend afgezaagd, maar je moet echt je verleden achter je laten, je focussen op de toekomst en je bezig houden met je eigen leven.

Het is nu eenmaal geweest, je kan erom huilen, maar je ex krijg je er echt niet mee terug. Het klinkt ontzettend hard, maar het is echt de waarheid. Blijf niet hangen in het verleden, de toekomst heeft nog zoveel voor je in petto! Mensen die zich positief opstellen zijn over het algemeen gelukkiger dan mensen die ergens om treuren... Dat is niet makkelijk, maar in deze tijd is het wel goed om je daar op te focussen.

Ik snap heel goed dat je een knauw heb gekregen, dat je nu heel goed beseft dat je alleen en vrijgezel bent, voor zo lang dat duurt.

Vertrouw erop dat je op een dag weer een nieuwe partner vindt, geloof in karma, geniet van het leven met je familie en je vrienden, want ook zij willen allemaal dat je weer gelukkig wordt met een man waar je wel gelukkig van wordt, die je kan bieden wat je ex jou niet kon geven.

Dus, bedenk wat je nu zou willen voor de toekomst met je toekomstige vriend, wat je wel en niet wilt in een relatie, wat je wel en niet waardeert in een man.

Geniet van het leven, werk aan jezelf en pas als je weer de wereld aan kan en je zelfvertrouwen in de liefde weer is opgekrikt ben je toe aan iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bigmomma: mooi antwoord! plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgelegd kan ik me goed in vinden, Dankje
De rede dat het uit is (zeg je zelf) is omdat jij het gevoel had dat hij minder van jou hield dan andersom en omdat het gewoon niet lekker liep. Daarom is het niet reëel om (eventueel) opnieuw te beginnen, dus je zult dit hoofdstuk voor jezelf af moeten sluiten en verder gaan met het leven.

Er is niet echt een manier om je gedachten over een bepaald iets te stoppen. Dit heeft gewoon tijd nodig en word vanzelf minder, afhankelijk van jou instelling daar tegenover. Kijk eerlijk en reëel tegen de zaken aan, en neem het zoals het is, ipv te denken hoe het volgens jou had moeten of kunnen zijn. Het is immers niet voor niets uit gegaan denk ik dan, hoe erg dit ook mag klinken.

De rede dat je hem terug wil is logisch, alleen niet reëel en ook geen aanrader lijkt mij. Je mist gewoon je "oude leventje" en wil dat zo graag terug, ook al moet je daarvoor een relatie met iemand aangaan waarvan je eigenlijk al weet dat de relatie niet lekker gaat lopen en met een persoon die volgens jou gevoel minder van jou houd dan andersom. (niet echt reëel, en ook geen aanrader dus) Je wilt in principe alleen je (ex)vriend terug, omdat je je dan lekkerder en minder alleen denkt te gaan voelen. Ik denk dat dit op zo'n manier weinig kans van slagen heeft op een succesvolle relatie. Grote kans dat het wéér uit gaat, waardoor je wéér in deze rotte situatie terecht komt, alleen dan vaak 2x zo erg.

Geen hand vol, maar een wereldbol zeg ik altijd, dus er zal heus wel weer een leuke jongen op je pad komen, is het niet nu, dan over een paar jaar, maar ga je niet blind staren op iets dat volgens jou anders had gemogen of gemoeten, want dat is nu eenmaal niet zo en bovendien zonde van je tijd ;) Succes iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie,
Je moet leuke dingen gaan doen en lekker opruimen van het huis en nieuwe dingen doen en ontdekken.Opruimen en schoonmaken helpt ook om je hoofd te legen van alle negativiteit.En leuke dingen daar geniet je weer van en kan je je hoofd ergens anders op richten.Wat je ook kan doen is lekker sporten dat helpt en het geluks stofje in je hersenen wordt dan ook aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevoel wat er wel is daarvoor kun jij niet zorgen dat dit weggaat. Gevoelens kun je niet wegdrukken, ook dit soort gevoelens niet.
Dus, laat het gewoon toe. Het is er, dus laat het er gewoon zijn, dus accepteer dat je de gevoelens hebt.
Daardoor kan de ruimte in jou ontstaan die maakt dat je het juist kan accepteren, en voor iemand anders open zal kunnen staan.
Alles wat je met Nee wegdrukt word groter omdat jij er mee worstelt namelijk. Zo werkt dat systeem.
Ook heb jij niks fout gedaan, keuzes die je destijds maakte deed je omdat je het toen goed vond. Het heeft geen zin om dat nu anders te vinden en jezelf daarover te veroordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jou reactie kan ik mezelf goed vinden, ga het proberen te accepteren. Dankje! en idd de keuzes die ik toen heb gemaakt leken mij toen goed. Ik heb er ook geen spijt van natuurlijk zijn er altijd wel dingen waarvan je achter af denkt had ik dat maar anders gedaan. Liefs,