We zouden graag zien dat dat niet zo was. Onze vrienden de sociologen zijn het er nog niet over eens. In ieder geval is het patriarchaat (sociologisch gezien) afgebrokkeld door het insluipende feminisme. Dit lijkt echter een halt toe geroepen gelet op de grote verschillen tussen man en vrouw (in bedrijfstoppen bijvoorbeeld). Ook zijn er nog typische vrouwen en mannenstudies waar te nemen.

Ook is er verschil tussen hoogopgeleiden en lager opgeleiden: de hoger opgeleiden zijn wat ge-emancipeerder dan de laag opgeleiden. Ook hier is echter een trendbreuk waar te nemen hoewel die niet door iedereen zal worden erkend.

Ook is er een omgekeerde dominatie van de vrouw (matriarchaat) in kleinere socio's merkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Amadea en dankje Hans!

Andere antwoorden (1)

Nee, de Nederlandse maatschappij is niet gericht op en wordt niet overheerst door vaderfiguren. Vrouwen vervullen een net zo belangrijke rol in de samenleving als mannen. Haar rol als moeder is niet ondergeschikt aan haar rol als werkende vrouw. En het gebeurt ook dat zij de kostwinner is en vader thuis voor de kinderen zorgt.
Amadea