Huishoudschema voor mijn man.. hoe ga ik dit handig brengen?

Sinds november is het bedrijf waar wij samen werkte failliet gegaan, ik heb met een collega een doorstart kunnen maken. Dit vond ik zelf heel lastig, want ik was net eind juli bevallen van onze 2de zoon. En ik zag de toekomst zo niet in, bedoel, je "neemt" geen kind om daarnaast nog 36 á 40 uur te gaan werken.

Maar goed, er moet brood op de plank komen, dus we gaan er na wat emotionele momenten helemaal voor.

Mijn man zit thuis, hij heeft een uitkering, en is bezig met het uwv om bedrijf op te zetten met behoud van uitkering. Uwv is hier niet zo vlot mee, en mijn man vind dit eigenlijk allemaal wel best. (ik kan zelf niet zo goed tegen die instelling, maar goed..)

Nu wil het feit, mijn man is niet erg opruimerig, tis niet dat ie het laat liggen voor mij maar hij ziet het dom weg niet, hij ergert zich er niet aan.

Als ik thuis kom, is het aanrecht 1 grote zooi, als ik niet vraag of hij de was ff weg wil vouwen staan de wasmanden gewoon nog op dezelfde plek in de hoek vd woonkamer, bordjes van het ontbijt staan tussen de middag nog op tafel, folders van het weekend liggen overal...
Ik ruim het wel op, want ik kan er slecht tegen...
Maar als ik het dus niet vraag, dan gebeurd het dus niet.

Ik wil een soort van lijstje maken... maar hoe breng ik dat een beetje tactisch?

Ik zelf vind het niet meer dan normaal, dat we het samen doen... ik doe alles in huis, regel de adm. en werk... word er een beetje moedeloos van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien kan je proberen om taken op vaste dagen te doen. Je hebt bijv. s'ochtends de was aangezet en in het rooster staat, voor je man, de was ophangen en strijken. Op maandag en vrijdag stofzuigen. In de even weken ramen wassen, ma,wo,vr stoffen. Ik noem maar wat hoor maar vaak hebben mannen behoefte aan lijstjes en puur weten wat ze moeten doen. Ga er niet vanuit dat alles de eerste weken top gebeurt maar hij doet iig iets Toegevoegd na 2 minuten: probeer het ook tactisch te brengen. "Goh ik heb het zo druk met werken dat het huishouden erbij inschiet. Zou jij wat taken willen doen" Pakt hij het vervolgens nog niet op dan de minder tactische manier. Laat hem maar eens misgrijpen naar zn favoriete blouse of verslof in het ramen wassen zodat je matglas krijgt ;)

Helaas zien mannen dat soort dingen niet zoals wij het zien. Daar zul je je bij neer moeten leggen. Het idee van een briefje waarop hij kan zien wat er moet gebeuren vind ik niet gek. Het is misschien raar om zoiets te doen, kinderachtig misschien. Maar dat is denk ik wel de enigste manier waarop je iets bereikt. Ik weet niet of jullie goed met elkaar kunnen praten over dingen? Ik zou er gewoon eens over beginnen en vragen of hij het prettig zou vinden dat je een soort van takenlijstje maakt voor hem zodat het voor hem makkelijker is om te doen wat jij graag wil. Als jij thuiskomt wil je ook rust en een opgeruimd huis en als hij de hele dag thuis zit vind ik dat niet meer als normaal. Dus bespreek het met hem, en ik hoop dat je eruit komt samen.

In plaats van te mopperen kan je natuurlijk ook tijdens een gezellig samen zijn 's avonds kunnen vragen of hij het ook een goed idee is de taken te verdelen. Je kan hem gerust vertellen dat je het onzin vind dat als je overdag op je werk gewerkt hebt dat je dit thuis ook nog eens moet doen terwijl hij thuis is en hier wel de tijd voor had. Spreek gewoon met hem af dat hij de vuile vaat opruimt die hij gebruikt, dat hij de was kan opvouwen maar ook in de kast opruimen en even kan stofzuigen en het toilet kan schoonmaken. Hoeft niet in 1 keer als hij de afwas maar iedere dag bijhoudt. Ik denk dat hij dit best waardeert. Als je niet aangeeft hoe jij je voelt maar wel moppert komt het kritiek anders en harder aan. Hij moet eerst begrijpen wat die verkeerd doet, dan kan hij ook inzien hoe die het wel moet doen. Succes ermee. (Een lijstje met wat welke dag moet gebeuren kan best handig zijn voor hem als hij niet zo huishoudkundig is aangelegd, zolang je hem maar niet jouw kleren laat strijken ;-)

Ik denk dat jij helemaal niet tactisch hoeft te zijn en gewoon je lijstje moet maken. Wij mannen zijn zeker niet onwelwillend maar we zien het gewoon niet. Als je dit lijstje gewoon onder zijn neus duwt is er een goeie kans dat hij zegt 'prima, regel ik wel even'.

Zeg oelewapper kom eens even hier zitten. Ik ga s,morgens naar mijn werk en ben s;avonds lekker moe en heb niet veel zin meer om alles op te ruimen, want dat is op dit moment het werk van jou. Als je zo doorgaat krijgen wij op een gegeven moment flinke ruzie, want jij mankeert toch niets aan je handjes hoop ik. Dus ik zal het nog een keer opruimen en dan moet je goed kijken want zo wil ik het elke avond hebben als ik thuis kom. Dus laat die handjes maar eens wapperen en stop nou eens met heel de dag met je piemel te spelen. Want ik ben het hartstikke maar dan ook hartstikke beu om slaaf te zijn voor jou.

Mijn ex en ik hadden afgesproken: wie het eerste thuis is, ruimt op. Maar dat was toen we allebei werkten. Ik moet zeggen, het wérkte wel. Tja, dat ie alles ging doen vóór dat ik thuis kwam en hij bezig was, dat maakte niet uit, hij deed het wel. Dus toen hij (of ik) niet werkte, was het eigenlijk vrij simpel: hij deed alles wat hij kon doen, en waar hij geen hekel aan had. Zo had mijn ex een bloedhekel aan de was opvouwen en de gewassen afwas op te ruimen (dus dat bleef gewoon staan). De was DOEN vondt ie niet erg, aan de waslijn hangen ook niet, maar opvouwen neuh, dat was niet zijn ding. Afwassen, stofzuigen, dweilen, opruimen, hij deed het allemaal... Misschien heeft jouw man ook een hekel aan bepaalde taken. Bespreek dat met met hem, en laat hem doen wat hij dan wél wil doen, en zo kan jij de overige dingen doen. Je verdeelt dus de huishoudelijke taken. Persoonlijk vindt ik zoiets béter, dan dat je een lijstje gaat maken met wat hij MOET doen, hij is immers geen klein kind, toch? Dus ik zou zeggen: bespreek het eens met hem! Laat hem lekker doen wat hij wel wil doen, zodat jij de overige taken kan doen. Máár dan moet je het wel allebei eens zijn en het moet eerlijk verdeelt zijn.

Je kan gewoon afspraken maken. Een soort rooster opstellen. Ik ben zelf een man en doe best veel in de huishouding om mijn vriendin te ontzien. Zelf vindt ik het fijn om elke dag bepaalde dingen te doen, zoals de was ( ophangen opvouwen in de kast ) dweilen, stofzuigen, de bedden verschonen, boodschappen doen, vaatwasser leeg halen en gebruikte kopjes etc erin doen. Ik vind het wel fijn te weten wat er moet gebeuren, een man schijn t niet alles te zien Toegevoegd na 2 minuten: En natuurlijk eten maken en voorbereiden, het zijn vaak kleine dingen en je helpt elkaar zodat je samen ook nog tijd hebt.

Ter aanvulling : Ik heb alle 9 voorgaande antwoorden goed gelezen met de verschillende adviezen. Een ding viel mij op, een ding miste ik : Mannen hebben een bloedhekel aan vrouwen die het altijd ...beter... doen. Op een bepaald moment doen ze dan helemaal niets meer ! Veel vrouwen hebben een bepaalde manier waarop ze de dingen in huis doen, ze laten dat ook merken aan mannen (en zonen) en het resultaat is dat het niet erg werkt om een man nog te laten helpen met in zijn ogen 'vrouwelijke' taken in en om het huis... Mijn advies Een briefje met daarop de taken van 'vandaag' of een weekschema (mijn voorkeur) : prima idee ! maar : laat een man ZELF de dingen doen op ZIJN manier!

Misschien is het een idee om 's avonds, als je bij een bakkie koffie zit hem te vertellen dat je de momenten samen met hem wel heel erg mis, omdat je nu 36 tot 40 uur moet werken. Dat als je thuiskomt er inderdaad nog een heleboel dingen liggen die eigenlijk moeten gebeuren. Vraag dan gewoon of hij die voor een gedeelte misschien overdag alsjeblieft zou willen doen, zodat jullie 's avonds lekker de tijd hebben voor elkaar. Dat dit ook alleen maar alleen is voor de periode dat hij volledig thuis is, wanneer hij ook weer gaat werken kun je de taken verdelen. Toch zijn er in een gezin vaak dingen waar een man totaal geen weet van heeft en waarschijnlijk het nut niet van inzien of gewoonweg niet kunnen (bijv. strijken) ja, die dingen zul je toch echt zelf moeten doen. Vraag dan ook of hij het misschien handig vind als jij een lijstje maak met wat er per dag moet gebeuren. Hou je dan wel aan een vaste lijst, dus niet per week gaan rommelen daarin. Maak de lijst ook niet te groot, zodat hij er duidelijk lol in gaat krijgen wat hij gedaan heeft. Geef hem een extra knuffel wanneer dingen gedaan zijn en mopper niet te veel als het niet gebeurt zoals jij zou willen. Probeer hem wel te stimuleren in zijn eigen werk en het opzetten van dat bedrijf. Vergis je daar echter niet in, hier gaat MEER tijd inzitten dan bij een baas werken. Dus als hij het nu allemaal wel best vind, moet hij zich denk ik nog maar eens afvragen of dat een juiste beslissing is. Succes.

Velen hiervoor lieten weten dat je wellicht recht door zee moet gaan en duidelijk je probleem bespreken met je man. Maar ... als je het desondanks toch nodig vindt om het tactisch aan te pakken, maak dan een lijst van de veelheid van dingen die gedaan moeten worden. Daarachter twee kolommen om aan te kruisen (achteraf!) wie het klusje heeft opgeknapt. Na een aantal dagen zal het gaan opvallen dat de een veel hoger scoort dan de andere. Dan is het moment daar om rond de tafel te gaan zitten en een aantal van de vorige adviezen toe te passen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100