Huishoudschema voor mijn man.. hoe ga ik dit handig brengen?

Sinds november is het bedrijf waar wij samen werkte failliet gegaan, ik heb met een collega een doorstart kunnen maken. Dit vond ik zelf heel lastig, want ik was net eind juli bevallen van onze 2de zoon. En ik zag de toekomst zo niet in, bedoel, je "neemt" geen kind om daarnaast nog 36 á 40 uur te gaan werken.

Maar goed, er moet brood op de plank komen, dus we gaan er na wat emotionele momenten helemaal voor.

Mijn man zit thuis, hij heeft een uitkering, en is bezig met het uwv om bedrijf op te zetten met behoud van uitkering. Uwv is hier niet zo vlot mee, en mijn man vind dit eigenlijk allemaal wel best. (ik kan zelf niet zo goed tegen die instelling, maar goed..)

Nu wil het feit, mijn man is niet erg opruimerig, tis niet dat ie het laat liggen voor mij maar hij ziet het dom weg niet, hij ergert zich er niet aan.

Als ik thuis kom, is het aanrecht 1 grote zooi, als ik niet vraag of hij de was ff weg wil vouwen staan de wasmanden gewoon nog op dezelfde plek in de hoek vd woonkamer, bordjes van het ontbijt staan tussen de middag nog op tafel, folders van het weekend liggen overal...
Ik ruim het wel op, want ik kan er slecht tegen...
Maar als ik het dus niet vraag, dan gebeurd het dus niet.

Ik wil een soort van lijstje maken... maar hoe breng ik dat een beetje tactisch?

Ik zelf vind het niet meer dan normaal, dat we het samen doen... ik doe alles in huis, regel de adm. en werk... word er een beetje moedeloos van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Annswers
12 jaar geleden
Hoe je een man kunt overtuigen? Gebruik je vrouwelijke charmes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jij het blijft doen volgens jouw normen, zal hij NOOIT de noodzaak gaan zien van huishouden en bijhouden. Welkom in de vicieuze cirkel......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op http://www.assistantplus.be/Omgaan_met_een_werkloze_partner wat tips. Waak er ook voor dat je niet verwacht dat je man nu het hele huishouden gaat doen. Werkloos zijn is echt niet leuk. En zo'n faillissement hakt er ook in, want het zal waarschijnlijk niet van de één op de andere dag slechter zijn gegaan met het bedrijf. Ik spreek uit ervaring, mijn man is inmiddels bijna een jaar werkloos. Qua huishoudelijke taken doet hij nu misschien ietsje meer dan wat ie deed (boodschappen, afwas, dochter aankleden, naar school brengen/halen etc). Maar daarentegen pakt ie nu wel huis- en tuinklussen aan , waar hij toen hij zijn werk nog had, nooit tijd voor had.
Maar het eerste half jaar, was het vooral bijkomen van de nare periode voor het ontslag (twee jaar na deeltijd -WW alsnog ontslagen). Het heeft ook geen zin om je man te pushen met het opstarten van iets nieuws. Het is wel goed om belangstellend te informeren, maar pushen (weet ik uit ervaring) werkt meestal averechts. Het is nu ook een erg lastige tijd. Zolang mijn partner maar niet de hele tijd zit te niksen (voor de buis hangen of achter zijn pc) maar wel iets om handen heeft (hobby, klussen, kan niet schelen wat) ben ik al tevreden. Intussen is hij ook hard op zoek naar werk, maar de vacatures in zijn branche en op zijn niveau (daar zet je toch eerst op in) liggen niet voor het oprapen. Gelukkig heb ik nog wel werk, en staat mijn baan niet op de schop. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paca29, ik denk dat onze mannen van 2 verschillende planeten komen :P

Het beste antwoord

Misschien kan je proberen om taken op vaste dagen te doen. Je hebt bijv. s'ochtends de was aangezet en in het rooster staat, voor je man, de was ophangen en strijken.
Op maandag en vrijdag stofzuigen. In de even weken ramen wassen, ma,wo,vr stoffen. Ik noem maar wat hoor maar vaak hebben mannen behoefte aan lijstjes en puur weten wat ze moeten doen.
Ga er niet vanuit dat alles de eerste weken top gebeurt maar hij doet iig iets

Toegevoegd na 2 minuten:
probeer het ook tactisch te brengen. "Goh ik heb het zo druk met werken dat het huishouden erbij inschiet. Zou jij wat taken willen doen" Pakt hij het vervolgens nog niet op dan de minder tactische manier. Laat hem maar eens misgrijpen naar zn favoriete blouse of verslof in het ramen wassen zodat je matglas krijgt ;)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo snel gaat dat niet met dat glas hoor. Zelfs na een paar jaar niet lappen, heeft deze man geen enkel probleem met z'n ramen ;) Ja, als het dan wel weer is gedaan, zie ik wel hoe vuil ze daarvoor waren. Maar terwijl ze vuil zijn, valt 't mij niet op hoor.

Andere antwoorden (9)

Helaas zien mannen dat soort dingen niet zoals wij het zien. Daar zul je je bij neer moeten leggen. Het idee van een briefje waarop hij kan zien wat er moet gebeuren vind ik niet gek. Het is misschien raar om zoiets te doen, kinderachtig misschien. Maar dat is denk ik wel de enigste manier waarop je iets bereikt. Ik weet niet of jullie goed met elkaar kunnen praten over dingen? Ik zou er gewoon eens over beginnen en vragen of hij het prettig zou vinden dat je een soort van takenlijstje maakt voor hem zodat het voor hem makkelijker is om te doen wat jij graag wil. Als jij thuiskomt wil je ook rust en een opgeruimd huis en als hij de hele dag thuis zit vind ik dat niet meer als normaal. Dus bespreek het met hem, en ik hoop dat je eruit komt samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huishouden is niet typisch een vrouwentalent, ik ken vrouwen die het absoluut ook niet hebben, die moeten ook met lijstjes opdrachten krijgen en dat werkt zelfs niet. Er zijn daarnaast op hun beurt ook weer mannen die het niet erg vinden het huishouden te doen, er zijn zelfs mannen die uitstekend kunnen koken en strijken....(tot mijn verbazing, de mijne strijkt niet;-( ). Met de eerste regel ben ik het dus niet met je eens. Geen min voor jou van mij gelukkig, + je ook niet helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
So...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak zo'n lijstje wel in overleg, met zijn instemming.
Als hij het idee krijgt dat je hem opdrachten geeft zou dat verkeerd kunnen vallen. (Al valt het bij sommige mannen juist heel goed...) Wees superblij als hij (een deel van) zijn taken heeft uitgevoerd, wordt vooral niet boos als hij niet alles heeft afgewerkt. Van dat laatste (kritiek terwijl we juist zo hard gewerkt hebben) worden wij, mannen, erg neerslachtig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dubossies: Ja, mannen KUNNEN het wel, maar mannen ZIEN het over het algemeen niet. Ik loop thuis ook overal straal langs heen en dan klaagt m'n vrouw dat 't niet gebeurd is. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik 't niet "zie". Maar als ik erop wordt gewezen (op een fatsoenlijke manier uiteraard), dan is dat geen probleem.
In plaats van te mopperen kan je natuurlijk ook tijdens een gezellig samen zijn 's avonds kunnen vragen of hij het ook een goed idee is de taken te verdelen. Je kan hem gerust vertellen dat je het onzin vind dat als je overdag op je werk gewerkt hebt dat je dit thuis ook nog eens moet doen terwijl hij thuis is en hier wel de tijd voor had. Spreek gewoon met hem af dat hij de vuile vaat opruimt die hij gebruikt, dat hij de was kan opvouwen maar ook in de kast opruimen en even kan stofzuigen en het toilet kan schoonmaken. Hoeft niet in 1 keer als hij de afwas maar iedere dag bijhoudt.

Ik denk dat hij dit best waardeert. Als je niet aangeeft hoe jij je voelt maar wel moppert komt het kritiek anders en harder aan. Hij moet eerst begrijpen wat die verkeerd doet, dan kan hij ook inzien hoe die het wel moet doen.

Succes ermee. (Een lijstje met wat welke dag moet gebeuren kan best handig zijn voor hem als hij niet zo huishoudkundig is aangelegd, zolang je hem maar niet jouw kleren laat strijken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ snap de min weer eens niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker mannelijke minnen xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, 4 minnen zonder uitleg! Wil de minnaar opstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je een plus gegeven, weg met die minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus hoor. Je zegt niks verkeerds, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je + ers.
Ik denk dat jij helemaal niet tactisch hoeft te zijn en gewoon je lijstje moet maken.
Wij mannen zijn zeker niet onwelwillend maar we zien het gewoon niet.
Als je dit lijstje gewoon onder zijn neus duwt is er een goeie kans dat hij zegt 'prima, regel ik wel even'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wij vrouwen maar denken dat we zoiets voorzichtig moeten brengen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwoh, ik kan niet voor alle mannen spreken natuurlijk, maar als je bij gaat proberen zulke dingen heel voorzichtig te brengen en met zijden handschoenen aan zou ik goed geirriteerd kunnen raken.
Mannen begrijpen een gewone directe benadering het best, zeg of schrijf gewoon wat je verwacht en draai er niet om heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze man is het in elk geval eens met NKB! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gewoon direct. doen :)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpel, maar volgens mij het beste antwoord! +
Zeg oelewapper kom eens even hier zitten. Ik ga s,morgens naar mijn werk en ben s;avonds lekker moe en heb niet veel zin meer om alles op te ruimen, want dat is op dit moment het werk van jou. Als je zo doorgaat krijgen wij op een gegeven moment flinke ruzie, want jij mankeert toch niets aan je handjes hoop ik. Dus ik zal het nog een keer opruimen en dan moet je goed kijken want zo wil ik het elke avond hebben als ik thuis kom. Dus laat die handjes maar eens wapperen en stop nou eens met heel de dag met je piemel te spelen. Want ik ben het hartstikke maar dan ook hartstikke beu om slaaf te zijn voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ex en ik hadden afgesproken: wie het eerste thuis is, ruimt op. Maar dat was toen we allebei werkten. Ik moet zeggen, het wérkte wel. Tja, dat ie alles ging doen vóór dat ik thuis kwam en hij bezig was, dat maakte niet uit, hij deed het wel.

Dus toen hij (of ik) niet werkte, was het eigenlijk vrij simpel: hij deed alles wat hij kon doen, en waar hij geen hekel aan had. Zo had mijn ex een bloedhekel aan de was opvouwen en de gewassen afwas op te ruimen (dus dat bleef gewoon staan). De was DOEN vondt ie niet erg, aan de waslijn hangen ook niet, maar opvouwen neuh, dat was niet zijn ding. Afwassen, stofzuigen, dweilen, opruimen, hij deed het allemaal...

Misschien heeft jouw man ook een hekel aan bepaalde taken. Bespreek dat met met hem, en laat hem doen wat hij dan wél wil doen, en zo kan jij de overige dingen doen. Je verdeelt dus de huishoudelijke taken. Persoonlijk vindt ik zoiets béter, dan dat je een lijstje gaat maken met wat hij MOET doen, hij is immers geen klein kind, toch?

Dus ik zou zeggen: bespreek het eens met hem! Laat hem lekker doen wat hij wel wil doen, zodat jij de overige taken kan doen. Máár dan moet je het wel allebei eens zijn en het moet eerlijk verdeelt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon afspraken maken. Een soort rooster opstellen. Ik ben zelf een man en doe best veel in de huishouding om mijn vriendin te ontzien. Zelf vindt ik het fijn om elke dag bepaalde dingen te doen, zoals de was ( ophangen opvouwen in de kast ) dweilen, stofzuigen, de bedden verschonen, boodschappen doen, vaatwasser leeg halen en gebruikte kopjes etc erin doen. Ik vind het wel fijn te weten wat er moet gebeuren, een man schijn t niet alles te zien

Toegevoegd na 2 minuten:
En natuurlijk eten maken en voorbereiden, het zijn vaak kleine dingen en je helpt elkaar zodat je samen ook nog tijd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling :

Ik heb alle 9 voorgaande antwoorden goed gelezen met de verschillende adviezen. Een ding viel mij op, een ding miste ik : Mannen hebben een bloedhekel aan vrouwen die het altijd ...beter... doen. Op een bepaald moment doen ze dan helemaal niets meer !

Veel vrouwen hebben een bepaalde manier waarop ze de dingen in huis doen, ze laten dat ook merken aan mannen (en zonen) en het resultaat is dat het niet erg werkt om een man nog te laten helpen met in zijn ogen 'vrouwelijke' taken in en om het huis...

Mijn advies

Een briefje met daarop de taken van 'vandaag' of een weekschema (mijn voorkeur) : prima idee !

maar :

laat een man ZELF de dingen doen op ZIJN manier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, als ze maar in de goede kast staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verrassend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaa!!!! Ook een goeie! Niks zo vervelend als een vrouw die alles nog eens opnieuw gaat lopen doen, who cares hoe een theedoek gevouwen is, als 'ie maar gevouwen is toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies NBK, iedere keer als ik jouw Avatar (toch, ik wil iedere keer : logo zeggen...) zie, schiet ik in de lach en denk ik aan de locale "Sambal Bij"-meneer.
Ik heb een vriendin (van de oude stempel) met man en twee zonen, waar ik ongeveer 25 jaar over de vloer kwam, en ik begreep niet dat die man en 2 jongens zo weinig hielpen. Ik was kennelijk traag van begrip want jahoor alles moest op haar manier... "I rest my case" is de uitdrukking en het betekent : dat is/was het bewijs !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodokus: Mijn moeder was er ook zo een. Ik mocht niet eens helpen, zelfs niet als ik het aanbood! Nog niet eens stofzuigen of zo. Resultaat was dus dat mijn moeder alles deed, terwijl er 5 mannen rondliepen in huis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: te gek voor woorden, hé ? Voor de mannen zelf ook, het is toch erg handig als je voor je zelf kunt zorgen. Je hoeft niet perfect te zijn, maar weten hoe het ongeveer moet, is voor iedereen toch fijner ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, was nogal lastig toen ik op mezelf ging wonen. Ik moest alles nog gaan leren. Ik ben nu nog geen ster in schoonmaken haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft ook niet, niemand gaat er dood van als het niet 'spic & span' is !
Misschien is het een idee om 's avonds, als je bij een bakkie koffie zit hem te vertellen dat je de momenten samen met hem wel heel erg mis, omdat je nu 36 tot 40 uur moet werken.
Dat als je thuiskomt er inderdaad nog een heleboel dingen liggen die eigenlijk moeten gebeuren.
Vraag dan gewoon of hij die voor een gedeelte misschien overdag alsjeblieft zou willen doen, zodat jullie 's avonds lekker de tijd hebben voor elkaar.
Dat dit ook alleen maar alleen is voor de periode dat hij volledig thuis is, wanneer hij ook weer gaat werken kun je de taken verdelen.
Toch zijn er in een gezin vaak dingen waar een man totaal geen weet van heeft en waarschijnlijk het nut niet van inzien of gewoonweg niet kunnen (bijv. strijken) ja, die dingen zul je toch echt zelf moeten doen.
Vraag dan ook of hij het misschien handig vind als jij een lijstje maak met wat er per dag moet gebeuren.
Hou je dan wel aan een vaste lijst, dus niet per week gaan rommelen daarin.
Maak de lijst ook niet te groot, zodat hij er duidelijk lol in gaat krijgen wat hij gedaan heeft.
Geef hem een extra knuffel wanneer dingen gedaan zijn en mopper niet te veel als het niet gebeurt zoals jij zou willen.
Probeer hem wel te stimuleren in zijn eigen werk en het opzetten van dat bedrijf.
Vergis je daar echter niet in, hier gaat MEER tijd inzitten dan bij een baas werken.
Dus als hij het nu allemaal wel best vind, moet hij zich denk ik nog maar eens afvragen of dat een juiste beslissing is.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen hiervoor lieten weten dat je wellicht recht door zee moet gaan en duidelijk je probleem bespreken met je man.
Maar ... als je het desondanks toch nodig vindt om het tactisch aan te pakken, maak dan een lijst van de veelheid van dingen die gedaan moeten worden.
Daarachter twee kolommen om aan te kruisen (achteraf!) wie het klusje heeft opgeknapt.
Na een aantal dagen zal het gaan opvallen dat de een veel hoger scoort dan de andere. Dan is het moment daar om rond de tafel te gaan zitten en een aantal van de vorige adviezen toe te passen.