Wat is een helpsyndroom in relationeel opzicht?

Ik had het met iemand over relaties. Hij zei dat het vaak zo was dat je een ander meer wilde helpen dan dat er sprake van liefde was. Sommige mensen hebben last van een help-syndroom. Nu ken ik dat begrip wel uit de verloskunde , dan betekent het een te hoge bloeddruk ed.bij een zwangerschap. Ik kende het begrip nog niet in verband met relaties
Wanneer heeft iemand een help syndroom bij relaties?
als je van iemand houdt dan wil je iemand toch altijd helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het “helpsyndroom” is een complex aan beperkende overtuigingen en emoties, waarbij we menen dat we mee moeten lijden met de ander (medelijden), een deel van de last van de ander mee moeten gaan dragen door (al dan niet actief) iets te gaan willen of te gaan doen voor die ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een voorbeeld van helpsyndroom:

Je kan een dermate extreme vorm van verantwoordelijkheidszin ontwikkeld hebben waardoor je jouw partner steeds helpt vanuit de veronderstelling dat die het niet zal redden zonder jouw hulp. Of... vanuit de veronderstelling dat jij het uiteindelijk toch beter kan/zal doen.

Uiteraard help je elkaar als je van elkaar houdt doch als je een evenwichtige relatie hebt dan mag/zal je er ook van uitgaan dat de ander het ook zonder jouw hulp kan/zal redden. Houden van elkaar is elkaars zelfstandigheid en/of onafhankelijk ook blijven aanmoedigen.

Helpen vanuit Liefde doe je ongedwongen en helpen in de context van helpsyndroom doe je dwangmatig en vaak onnadenkend zoals bij eender welke andere verslaving.

Liefs en Big Smile van me