De inschrijving van de echtscheidingsbeschikking
De rechter is degene die de echtscheiding uitspreekt en legt dit vast in een beschikking. De meesten mensen denken dat zij door het uitspreken van de echtscheiding door de rechter per direct en officieel zijn gescheiden. Dit is echter niet het geval!

Tegen de beschikking van de rechtbank kunnen u en/of uw ex-partner binnen 3 maanden hoger beroep instellen bij het hof en daarna binnen 3 maanden cassatie bij de Hoge Raad. Pas wanneer u beiden niet binnen de gestelde termijn hoger beroep of cassatie instelt, dan is de beslissing van de rechtbank definitief. De echtscheidingsbeschikking moet dan vervolgens binnen zes maanden worden ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar partijen zijn getrouwd. Schrijft u de beschikking niet binnen deze zes maanden in, dan bent u te laat en is de echtscheiding niet meer geldig. U moet dan opnieuw naar de rechter, met alle gevolgen van dien.

Wat als u of uw ex-partner hoger beroep instelt tegen de beschikking, maar dit één dag te laat doet? Wanneer moet dan de beschikking worden ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand?

De Hoge Raad heeft in haar arrest van 22 oktober 2010 het volgende besloten.
De beschikking kan pas worden ingeschreven als het hof in hoger beroep, en mogelijk zelfs nog de hoge raad in cassatie, heeft bepaald wat er met de beschikking dient te gebeuren. Als deze toch definitief is, moet deze binnen 6 maanden ná de laatste uitspraak van het hof of de hoge raad worden ingeschreven. Op deze wijze weet iedereen waar men aan toe is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als door de kanton rechter de scheiding is bekrachtigd. Daarna moet je alles zelf regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de uitspraak van de rechter is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus, dit is het enige juiste antwoord.
Op de dag dat de echtscheidingsbeschikking van de rechtbank is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar het huwelijk is gesloten. De beschikking wordt aangetekend op de huwelijksakte.